برخی چهره های سیاسی معتقدند اجرای قانون کاتساکه به «مــادر تحریمهــا»نیز معروف اســت با بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا داده، عملا از دیروز آغاز شده است.

در برابر «مادر تحریم ها»منفعل نباشید

قدس آنلاین- برخی چهره های سیاسی معتقدند اجرای قانون کاتساکه به «مــادر تحریمهــا» نیز معروف اســت با بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا داده، عملا از دیروز آغاز شده است. وزارت خزانه داری آمریــکا دیروز با صدور بیانیــه ای اعلام کرده اســت بــه منظور گنجاندن تحریم های مرتبط با «تروریسم» علیه مقام ها، مأموران یا وابســتگان سپاه پاســداران انقلاب اســلامی دستورالعمل اجرایی این وزارتخانه را اصلاح کرده است.

عمده تمرکز قانون کاتســا مربوط به توان دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اســت و این تحریم هــا که به اذعان مقامات آمریکایی تحریم های فلج کننــده علیه ســپاه و نیروهای مسلح است و از آن به عنوان مادر تحریم ها یاد می کنند، تمامی افراد دخیل در برنامه موشکی و دفاعی کشور را در لیست تحریمی خود قرار می دهد و از سویی، با برنامه هماهنگی که تمامی نهادهای اقتصادی داخل آمریکا و نیز اروپا انجــام خواهند داد، مــراودات اقتصادی و بانکی مورد تحریم قرار می گیرد.

قانون کاتسا، نشانه آشکار دشمنی آمریکایی ها

به اعتقاد محمدجواد جمالی، در همه دنیا مسائلی که به امنیت ملی و مواضع دفاعی هر کشور مربوط میشود، قطعاً مورد تأیید همه مسئولانکشور است و توان موشکی، نیروهای مســلح و سپاه پاسداران در دایره امنیــت ملی و تــوان دفاعی کشــور قرار می گیرند. اینکه آمریکایی ها در راســتای اقدامات ضدایرانی خود می خواهند از طریق قانون کاتسا که سیاه چاله تحریمی نامیده می شــود، در پی تحریم بسیاری از نهادها مثل سپاه پاسداران و قوای دفاعی جمهوری اســلامی برآیند، نشانه آشــکار و بی پرده دشمنی دیرینه آمریکایی ها با ایران است. آمریکایی ها با ایــن قانون ظالمانه و نقض عهد در برجام نشان داده اند که تا چه حد می شود به آنها اعتماد کرد و دیگر به آنها اعتمادی نیست.

در واقع این طــرح در پی تضعیف نیروی دفاعی ایران در سطح ملی و نیز منطقه ای اســت تا از طریق بهانه کردن عواملی چون کمک ایران به گسترش تروریسم و اقدامات بی ثبات کننده منطقه ای، به نیروی دفاعی و تسلیحات موشکی ایران احاطه پیدا کرده و آن را تضعیف کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملـــــی و سیاســـت خارجی مجلــــس اظهار داشــــت: خواسته عمومی جامعه و نیــز نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که دولت، محکم و قاطع به این قانون پاسخ دهد و از کشورهای اروپایی خواستار موضع گیری شفاف در برابر اقدامات ظالمانه آمریکا باشد. دولت باید به گوش دنیا برســاند که ایران تا چه حد در طول جنگ تحمیلی دچار خسارات مادی و معنوی شده است و اگر در پی توسعه توان موشکی و نیروهای مسلح خود است، تنها به دنبال دفاع از امنیت ملی کشــور است. دولت ایران هم بایــد تغییر رویکرد بدهد و بــا موضع گیری انقلابیــ، دوباره تمامی فعالیت های هســته ای را به حالت ســابق برگرداند.

نماینده مردم فارس گفت: قانون کاتســا با هدف تضعیــف کل اقتدار و امنیت ملی ایران در سطح داخلی و بین المللی طراحی شده اســت. ما تجربه جنگ ۸ ساله داریم و مردم از نظام جمهوری اســلامی انتظار دارند که توان دفاعی خود را برای مقابله با چنین شرایطی بالا ببرد. در حال حاضر هم جمهوری اسلامی با قاطعیت می خواهد توان دفاعی بالا داشته باشد و برنامه موشکی اش را ادامه دهد تا کسی فکر دشمنی و مبارزه با کشورمان را نداشته باشد.

با توجه به ایــن قانون، آمریکا می تواند هر زمان که خواست به بهانه ناامنی و اقدامات بی ثبات کننــده ایران کشــورمان را مورد تحریم قرار دهد که این سبب می شود که امنیت سرمایه گذاری خارجی کاهش یابد. چنانکه شــاهدیم که اروپاییان در پیروی از سیاســت های آمریکا و به دلیل ترس از تحریم شدن از سوی این کشور، از مبادلات اقتصادی و بانکی با ایران امتناع می کنند.

دولت در برابر کاتسا اقدام عملی کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز قانون کاتســا را نقض برجام دانست و گفت: اگر کاتسا اجرا شود، بــه منزله نقض صریح برجام اســت و این قرارداد بین المللی را بی اعتبار می کند.

نقـــــوی حسینی گفــت: اگـــر قرار اســت جمهــوری اسلامی به تعهدات خود پایبند باشــد اما طرف مقابل هــر روز بخواهد ایران را با بهانه های واهی همانند نقض حقوق بشر، افزایش توان دفاعــی و کمک به نیروهای مقاومــت در منطقــه تحریم کنــد و این تحریم ها با جدیت اجرا شــود، دیگر دلیل مذاکره و امتیــازدادن بــه آمریکایی ها از ســوی دولت چه بود. بنابراین دولت باید عکس العمل جدی درباره تحریم هایی که هر چند وقت یکبار علیه کشــور صورت می گیرد، نشان دهد.

وی با اشــاره به اینکــه رئیس جمهور باید موضع مشــخصی درباره کاتسا و اقدامات آمریکایی ها داشــته باشــد، تصریح کرد: گرچه تاکنون دولت اقدام متقابلی برای این قوانین نداشته اما رئیس جمهور و دولت باید در موقعیت حســاس کنونی اقدام عملی و مواضع شــفافی را در حوزه دفاعی و برجام اجرا کند و با اجرای قانون کاتســا، نه تنها در مورد برجام بلکه درباره قدرت دفاعی و حمایت از سپاه پاسداران و ساخت موشک ایســتادگی کند. دفاع و تجهیزات دفاعی حق جمهوری اسلامی و موضع نظام است و برای کامل بودن حوزه دفاعی، هر چیزی لازم باشد، می سازیم و تقویت توان موشکی را با قدرت ادامه می دهیم.

قانون کاتســا، برجام و طرح اخیر مقابله با برنامه موشکی کشورمان، همگی با قدرت و هماهنگی تمام بین نهادهای آمریکا در راســتای مقابله با جمهوری اســلامی (به عنوان ســردمدار محور مقاومت)  با قدرت و شتاب در حال طی مراحل خود و اجرایی شدن هستند اما متأسفانه شــاهدیم که دولت در این باره سکوت کرده و نیز هر بار منفعلانه منتظر است تا آمریکایی ها اقدام یا تحریم جدیدی را علیه کشــور به تصویب برســانند تا در موضعی انفعالی، آن را محکوم کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.