سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از تلاش مجلس ودولت برای برون‌رفت ازچالش کمبود اعتبارات  برای تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

تداوم طرح تحول سلامت با چالش جدی مواجه شده است

قدس آنلاین- احمد همتی در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه قدس گفت: مجلس شورای اسلامی‌برای اجرای طرح تحول سلامت  منابع  مالی لازم را پیش بینی شده است. درواقع طبق مصوبات، قرار بوده  ۱۰ درصد از محل درآمد طرح هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد از محل اجرای قانون ارزش افزوده به وزارت بهداشت پرداخت شود که این منابع به طور کامل به این وزارتخانه تخصیص نیافته است.

وی افزود: از سوی دیگر نیز به دلیل اجرا نشدن بعضی از قوانین مرتبط با نظام تحول سلامت، مثل پزشک خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الکترونیک و گادلاین‌ها یا راهنماهای بالاینی تداوم طرح تحول سلامت با چالش جدی مواجه شده است برهمین اساس صبح روز سه شنبه گذشته جلسه مشترکی با حضوراعضای کمیسیون‌های بهداشت و بودجه مجلس، وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه، رئیس سازمان بیمه سلامت ایران و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار و مقرر شد وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس ظرف سه هفته راهکارها و طرح‌های خود را برای بررسی و اجرا ارائه کنند.

وی درباره بودجه سال آینده وزارت بهداشت هم گفت:اگر منابع پیش‌بینی شده برای طرح  تحول نظام سلامت به صورت کامل تخصیص پیدا کند و در کنار آن نیز طرح ارجاع بیماران  و گادلاین‌ها به خوبی اجرا شود، نیازی به افزایش بودجه وزارت بهداشت در سال آینده نخواهد بود. درواقع معتقدیم وقتی منابع پیش‌بینی شده  به صورت کامل تخصیص نمی‌یابد، مصوبات جدید هم اثری نخواهد داشت بنابراین بیشتر به دنبال اینیم که در وهله نخست، مصوبات یاد شده به صورت کامل اجرایی شوند و بعد از آن، اگر نیازی به افزایش بودجه بود، آن را بررسی کنیم.

همتی با اشاره به این که اگر همه دستگاه‌ها، بدرستی به قانون عمل کنند، مشکلات کشور کمتر خواهد شد، تصریح کرد: از چند ماه پیش، برنامه ششم توسعه مصوب شده و قرار بوده است، ۶۵ آئین‌نامه از طرف دولت مصوب و برای اجرا ابلاغ شود که سررسید ۴۰ مورد آن‌ها فرا رسیده اما هیچ کدام از آنها ابلاغ نشده است که این امر می‌تواند برای کشور معضلاتی ایجاد کند. ضعف دولت در این بخش کاملاً محسوس است و به همین دلیل مجلس می‌خواهد از قدرت نظارتی خود استفاده کند تا اجرای قوانین را به صورت دقیق‌تری در سطح کشور شاهد باشیم.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.