خرم‎آباد- مجتمع گردشگری، تحقیقاتی بام لرستان حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد، موقعیت و اشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل‏گیری ایده احداث این مجتمع شد.

بام خرم ‏آباد در تصرف شایعات

قدس ‏آنلاین- گروه استان‏ها- اکبر بابایی مفرد: مجتمع گردشگری، تحقیقاتی بام لرستان حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد، موقعیت و اشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل‏گیری ایده احداث این مجتمع شد.پروژه‏ای که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۸۹، کلنگ اجرای فاز اول این طرح به دستان دکتر حبیب‏اله دهمرده استاندار وقت لرستان بر زمین زده شد و با کاشتن نهال و احداث راه‌های دسترسی به نقاط مختلف سایت و با تعریف تدریجی کارکردهای مجتمع و مشخص نمودن عرصه‌ها، کار پیش رفت.

این مجتمع شامل مکان‌های تفریحی، باغ وحش، پارک آبی، دانشکده محیط زیست رصدخانه کاسین و مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی می‌باشد.

مجتمع تفریحی و گردشگری چهارده معصوم که بعد از دهمرده اقدامات چندانی از سوی استاندار لرستان بر روی آن انجام نگرفت و بنا به دلایلی رها شد، تنها شاهد تغییر نام از مجتمع گردشگری تحقیقاتی، به بام لرستان و بعد از آن به بام خرم آباد بود ولی در میان این تغییر نام‏ها هیچ گونه اقدامات مهم و توسعه‏ای در آن صورت نگرفت، تنها با دلسوزی و پیگیری افرادی چون مهندس مظفر افشار، پدر بلوط ایران، مهندس مجید سپهوند مسئول مجتمع بام خرم آباد، باغبان دلسوزی چون کریم پاکدل و برخی انجمن‏های مردم نهاد، بام خرم آباد توانسته تا به امروز زنده بماند، این مجتمع بزرگ در حال حاضر به عنوان یک المان تفریحی و گردشگری در لرستان و البته در سطح کشور مطرح است.

مسئولین استانداری لرستان بعد از دهمرده این پروژه را منتسب به وی دانسته و از انجام اقداماتی از جمله نگهداری و توسعه آن امتناع کردند و دورادور پیگیر نابودی بام بودند و در پاره‏ای موارد با پرداختن به شایعاتی مبنی بر هزینه بر بودن، اقدامات غیرکارشناسانه و حواشی از این قبیل نابودی آن را آرزو می‏کردند تا به همگان وانمود کنند که اقدامات استاندار قبلی غیرکارشناسانه بوده و او با این کار یک پروژه بی سرانجام دیگر را به پروژه‏های بی شمار و راکد لرستان اضافه کرده است.

این شایعات که به احتمال زیاد جنبه سیاسی داشته ‏اند با انتشار از سوی برخی درگاه ‏های خبری و البته در فضای مجازی شدت گرفت و تا جایی پیش رفت که خشکیدگی درختان بام به یک مسئله مهم در سطح کشور مطرح شد.

اگر چه بام خرم آباد به عنوان یک پروژه تفریحی و گردشگری و تحقیقاتی در سطح لرستان شناخته شده است و توجه بیشتر به این پروژه می‏تواند در رونق گردشگری نقش بسزایی ایفا کند اما متاسفانه با انتشار شایعات خلاف واقع زحمات و تلاش‏های دلسوزان واقعی این دیار که عمر خود را در راه نگهداری بام و صدها هزار درخت کاشته شده در آن صرف کرده‏اند، نوعی اجحاف و کم لطفی در حق آنان و البته بی مهری به منابع طبیعی و خدادادی است.

با توجه به شایعات موجود که در فضای مجازی هم بازتاب‏های منفی در پی داشته است به سراغ مسئول بام، پیمانکار و پدر بلوط ایران رفته و نظرات نهایی آن‏ها در خصوص این شایعات را جویا شده‏ایم که در ادامه می‏خوانید.

کمبود اعتبار مهم‏ترین مشکل بام خرم‏ آباد

مجید سپهوند، مسئول مجتمع تفریحی گردشگری بام خرم آباد با بیان این که من از ابتدای آغاز به کار این پروژه شبانه روز در بام کار کرده‏ام و زندگی خودم را برای این پروژه گذاشته‏ام، گفت: کسانی که به هر دلیلی شایعه خشک شدن درختان بام را در بین مردم و در فضای مجازی منتشر می‏کنند به ما و همه زحمت کشان این پروژه توهین کرده‏اند و قصد دارند با آبروی ما بازی کنند.

سپهوند که از انتشار این شایعات به شدت ناراحت است، افزود: با وجود همه شایعات خلاف واقع خوشبختانه هم درختان و هم نهالستان بام در وضعیت مطلوب و با نشاطی به سر می‏برند.

وی با اشاره به این‏که تنها جایی که درختان آن از بین نمی‏روند همین بام است چرا که با وجود پنج حلقه چاه مشکل کمبود آب جهت آبیاری درختان نداریم، ادامه داد: تنها هدف کسانی که به شایعه خشکیدگی درختان دامن می‏زنند تصرف عرصه‏های بام است.

وی با اعلام این‏که انتشار چنین شایعاتی جنبه سیاسی دارد و می‏خواهند کسانی را زیر سئوال ببرند، ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار درخت در عرصه بام خرم آباد کشت شده است که با آبیاری تحت فشار و تانکرهای آبرسانی هر سه روز یک بار آبیاری می‏شوند.

مسئول مجتمع بام خرم‏ آباد با اشاره به این‏که در قرارداد ما ۱۰ هزار واکاوی در سال لحاظ شده است، خاطر نشان کرد: با این وجود ما هیچ مبلغی جهت واکاوی هزینه نکرده‏ایم چرا که کمتر از یک صدم درصد خشکیدگی در سطح درختان بام داشته‏ایم.

وی هم‏چنین تعداد گونه‏های درختان کاشته شده در بام را ۳۷ گونه برشمرد و بیان کرد: در سال ۹۵ بیست هکتار به عرصه کاشت اضافه شده و هفت هزار و ۶۰۰ چاله جدید حفر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کمبود اعتبار و عدم تخصیص لازم را مهم‏ترین مشکل این مجتمع عنوان کرد و افزود: اگر مدیریت برنامه ریزی و بودجه استانداری تنها ۵۰ درصد از تخصیص سالانه را به ما پرداخت کند مشکلات ما حل خواهند شد.

سپهوند اضافه کرد: متاسفانه از حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتباری که سالانه برای این پروژه تعریف شده کم‏تر از ۲۰ درصد به ما تخصیص داده می‏شود و پیمانکار مجبور است برای جبران هزینه‏ها از بانک‏ها وام با بهره بالا بگیرد.

خشک شدن درختان ۴۰ ساله در ورودی بام عاملی برای تشدید شایعات

مهندس مظفر افشار، پدر بلوط ایران که زحمات زیادی در زمینه کاشت و نگهداری درختان بام متحمل شده است نیز به گونه‏ای دیگر شایعات مبنی بر خشک شدن درختان بام را تحلیل کرد و گفت: خشک شدن درختان کاج ۴۰ ساله در ورودی دو طرف بام از سمت شورای شهر و منابع طبیعی عاملی برای تشدید شایعات است.

وی افزود: این درختان زیر نظر سازمان پارک‏ها و فضای سبز شهرداری خرم آباد است که به دلیل عدم رسیدگی و آبیاری کم کم خشک شده‏اند و مسافرین و مردمی که برای تفریح به بام می‏روند وقتی با آن‏ها مواجه می‏شوند به این باور می‏رسند که درختان بام در حال نابودی هستند.

وی با بیان این‏که آب درختان ورودی بام که زیرنظر سازمان پارک‏ها هستند قطع شده است، افزود: کل درختان در عرصه بام کم‏تر از یک صدم درصد خشک شده‏اند.

بودجه بام صرف دیگر پروژه‏ ها شده است

پدر بلوط ایران با اشاره به این‏که اعتبار بام تا ۱۳ سال و هر ساله حدود ۲۰میلیارد ریال برآورد شده است، بیان کرد: با توجه به این‏که این تخصیص به موقع به بام ترزیق نمی‏شود مشکلاتی را به وجود آورده و پیمانکار مجبور است برای رفع مشکلات موجود از بانک‏ها وام با سود بالا درخواست نماید.

افشار با بیان این‏که پیمانکار حدود ۷۰۰ میلیون تومان بابت خدماتی که در بام ارائه داده است طلبکار بوده اما طلب او پرداخت نمی‏شود، گفت: شنیده می‏شود که بودجه بام صرف دیگر پروژه‏ها شده است.

مشکلات حاد مالی گریبان گیر بام خرم آباد

علی صفر عالی نژاد، پیمانکار مجتمع بام خرم آباد نیز با بیان این‏که مشکلاتی در بام وجود دارد که عمده آن‏ها به دلیل کمبود اعتبار است، گفت: از کل اعتباری که سالانه برای بام در نظر گرفته شده تا به حال که شش ماه از سال گذشته تنها ۱۱ درصد آن معادل ۲۱۸ میلیون تومان به ما پرداخت شده است.

عالی نژاد هم به مانند مهندس مظفر افشار دلیل شایعه خشک شدن درختان را در همان ورودی بام و عدم رسیدگی شهرداری به درختان ۴۰ ساله‏ای دانست که تماشای آن‏ها ذهن هر رهگذر را به سمت خشک شدن درختان بام می‏کشاند.

وی هم‏چنین افزود: طی تماس‏های مکرر با شهرداری مبنی بر آبیاری این درختان اما تا به حال آن طور که باید شاهد آبیاری آن‏ها نبوده‏ایم و این وضعیت هم‏چنان به قوت خود باقی‏ست.

پیمانکار مجتمع تفریحی گردشگری بام خرم آباد با بیان این‏که مشکلات مالی حادی داریم، تصریح نمود: تا به حال از بانک دی مبلغ ۳۷۰ میلیون تومان وام مضاربه‏ای گرفته‏ام تا بلکه بتوانم حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنم، در حالی که اعتبار قانونی بام تا به حال پرداخت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.