یزد- علی اکبر حداد زاده گفت: شروع فصل سرما، تهدیدی علیه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

شروع فصل سرما تهدیدی علیه شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان است

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل دامپزشکی استان یزداظهار داشت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم کنترل می تواند خسارات سنگینی به صنعت طیور وارد نموده و تبعات شدیدی را از نظر بهداشت اجتماع به جامعه وارد سازد.

علی اکبر حداد زاده تاکید کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می تواند به طرق مختلف مزارع پرورش طیور گوشتی و تخم گذار را آلوده نماید. از مهمترین راه های انتقال این بیماری می توان به تردد های کنترل نشده ی وسایل نقلیه و افراد، لباس و کفش آلوده، کود و پرندگان زنده اشاره نمود.

وی افزود: در فصل پاییز با توجه به سردی هوا، ماندگاری ویروس در محیط بیشتر می شود که این موضوع باعث انتقال بیشتر و راحت تر ویروس از نقطه ای به نقطه ی دیگر می گردد. در کنار محیا بودن شرایط محیطی با توجه به فصل کود دهی باغات و مزارع توسط کشاورزان و با توجه به اینکه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می تواند به مدت سه ماه در کود زنده بماند زمینه برای انتقال عامل بیماری و شیوع آن فراهم می شود.

وی به کشاورزان توصیه نمود: کود را از محل های مطمئن تهیه نموده، گواهی حمل بهداشتی خودرو حامل کود را پیش از تحویل گیری رؤیت کنند و بلافاصله پس از تخلیه کود را با آب کاملا خیس نموده، با پلاستیک ضخیم آن را پوشانده و  به مدت حداقل ۲ هفته کود را دپو نمایند تا علاوه بر دور نمودن کود از دسترس پرندگان وحشی، انواع عوامل بیماری زای پرندگان و گیاهان، بذر علف های هرز در داخل کود نابود شود تا علاوه بر حفظ سلامت گیاه، جمعیت طیور نیز به خطر نیافتد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد همچنین از مرغداران خواست: شرایط امنیت زیستی و قرنطینه ای را با دقت رعایت نمایند و از تردد غیر ضروری افراد و خودروها و رفت و آمد سایر جانواران به واحد پرورشی خود تا حد ممکن جلوگیری نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.