«چهار ماه پیش نوبتم بود که از صندوق تعاون وام بگیرم، ولی هنوز خبری نیست چون اداره آموزش و پرورش ۱۰۰ میلیون تومان از پول ما اعضا را برداشت کرده و برنگردانده بود.

قرض الحسنه به نام معلمان به کام آموزش و پرورش

قدس آنلاین- «چهار ماه پیش نوبتم بود که از صندوق تعاون وام بگیرم، ولی هنوز خبری نیست چون اداره آموزش و پرورش ۱۰۰ میلیون تومان از پول ما اعضا را برداشت کرده و برنگردانده بود.

به ناچار سراغ صندوق قرض الحسنه رفتم. آنجا هم همین خبر است و آموزش و پرورش ۲۰۰میلیون تومان هم از این صندوق برداشت کرده است. همزمان چند بار از بانک تماس می‌گیرند که اقساط وامم که به صورت کسر از حقوق است به تأخیر افتاده و به آن جریمه دیرکرد تعلق گرفته است.»

این‌ها بخشی از صحبت‌های یک معلم  نجف آبادی است که ترجیح می‌دهیم برای صحت و سقم آن سراغ مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان برویم.

•ماه آینده پس می‌دهیم

معاون مالی اداره آموزش و پرورش نجف آباد می‌گوید: ما بر اساس موجودی صندوق به اعضا وام می‌دهیم و هرچه پول داشتیم به اعضا پرداخت کردیم؛ ولی گاهی ممکن است درخواست‌ها بیشتر از موجودی باشد.

در حالی که عبدالله مددی می‌گوید ما پول صندوق  را به صورت تنخواه پرداخت کرده‌ایم؛ مسئول صندوق قرض الحسنه این موضوع را رد می‌کند.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان نیز در اینباره می‌گوید:این پول ۴ماه به صورت قرض الحسنه دست آموزش و پرورش بوده تا بتوانیم مدارس را برای بازگشایی آماده کنیم و ماه آینده این پول را به صندوق بر می‌گردانیم.

میرپور ادامه می‌دهد:بنا بر دستور ابلاغ شده حقوق فرهنگیان به صورت متمرکز و توسط خزانه پرداخت می‌شود و وزارت آموزش و پرورش هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند.

معاون مالی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تأکید می‌کند:به دلیل کاهش نقدینگی در طی ۴ماه گذشته، شاهد هستیم کسورات به صورت جداگانه و گاهی با تأخیر ۱۸ روزه به حساب واریز می‌شود که این مسئله مشکلاتی را به وجود آورده است و سبب شده جریمه دیرکرد به آن تعلق بگیرد و فرهنگیان متضرر شوند.

وی ادامه می‌دهد:مبلغ کسورات شهرستان نجف آباد در هر ماه حدود یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان است که مثل همه معلمان دیگر در سراسر کشور کسوراتشان دیر پرداخت شده است و این موضوع، مشکل خاص این شهرستان نیست.

• دیرکرد پول‌ها را چه کسی می‌پردازد؟

برای بررسی فراگیری این موضوع کافی است این مسئله را در نقطه‌ای دیگر از کشور مورد کنکاش قرار دهیم. معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز ضمن تأیید تأخیر در پرداخت کسورات فرهنگیان طی چند ماه اخیر می‌افزاید: با توجه به پرداخت متمرکز حقوق فرهنگیان، از سویی دغدغه استان‌ها برای پرداخت حقوق کم می‌شود اما از سوی دیگر پرداخت این رقم درشت درست پس از واریز یارانه‌ها دولت را با چالش رو به رو می‌سازد.

این پول ۴ماه به صورت قرض الحسنه دست آموزش و پرورش بوده تا بتوانیم مدارس را برای بازگشایی آماده کنیم و ماه آینده این پول را به صندوق بر می‌گردانیم. قاسمعلی خدابنده یادآور می‌شود که بیش از یک سوم حقوق فرهنگیان را کسورات تشکیل می‌دهد که باز همین یک سوم رقم قابل توجهی است و با وجود آنکه این مبلغ در دست دولت است، اما جریمه دیرکرد آن را باید شخص پرداخت کند.

وی اضافه می‌کند:از سویی این دیرکرد مانع عملکرد پرداخت صندوق‌های قرض الحسنه و بانک‌ها می‌شود و وام هایی که قرار است به فرهنگیان پرداخت شود به تأخیر می‌افتد.

دکتر خدابنده ضمن توضیح در مورد فصول مختلف پرداخت بودجه به آموزش و پرورش استان ها، متذکر می‌شود: این استان از آغاز سال ۹۶تا به حال هیچ بودجه‌ای را به جز حقوق فرهنگیان دریافت نکرده و خود استان با صرفه جویی در حال چرخاندن چرخ آموزش و پرورش است. به عنوان مثال و به فرض متوسط مصرف سوخت روزانه ۱۰لیتر بنزین برای هرخودروی متعلق به آموزش و پرورش باید رقم ۲میلیاردو ۴۰۰میلیون تومان در طی سال پرداخت شود.

وی برای اینکه تصویری دقیق‌تر از مشکلات پیش روی را ارائه دهد، می‌گوید: حقوق سرباز معلمان در سال۹۶ را یک ماه و حق التدریس‌های غیر شاغل را تا اردیبهشت ۹۶ پرداخت کرده‌ایم.

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی فصل ۲پرداختی‌های وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها را شامل هزینه‌های جاری و اداری اعلام              می‌کند و می‌گوید:این بخش از مطالبات نیز از ابتدای سال ۹۶به این استان پرداخت نشده و با وجود بدهی‌های میلیاردی ما به شرکت‌های آب، برق و گاز و همچنین پیمانکاران دیگر حتی نتوانسته‌ایم به صورت اقساط این بدهی‌ها را پرداخت کنیم. از سویی تا به حال به ازای هر دانش آموز فقط ۲۵۰۰ تومان به ما داده شده است که تقریباً یک پنجم بودجه در نظر گرفته شده است ولی ما از محل درآمدهای استانی تا ۵۰درصد سرانه‌ها را واریز کرده‌ایم.

خدا بنده تأخیر در پرداخت حق بیمه طلایی فرهنگیان را از دیگر چالش‌های جدی آموزش و پرورش می‌داند و می‌گوید: در سال۹۵ به طور میانگین ۱۱۰درصد پرداخت خسارت داشتیم و سهم ۵۰ درصدی دولت در سال ۹۶پرداخت نشده است. از سویی مشکل دیگر ما نپرداختن حق بیمه از سوی شرکت‌های بیمه‌ای همچون بیمه سلامت، بیمه تأمین اجتماعی و دیگر بیمه هاست که یک سال است این شرکت‌ها حق خود را به مراکز درمانی ما پرداخت نکرده‌اند؛ بنابر این مراکز درمانی ما برای خرید دارو، تجهیزات، پرداخت حقوق پرسنل و سرپا نگهداشتن خود با مشکل روبه‌رو هستند.

دکتر خدابنده می‌افزاید با وجود اینکه تا دو هفته پیش قرار بود نتیجه بررسی‌ها در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص و در صحن مجلس قرائت شود، ولی تا به حال خبری از وضعیت این صندوق در دست نیست.

وی یادآور می‌شود: به دلیل اینکه سهم بودجه آموزش و پرورش همیشه در دولت‌ها پایین گرفته شده است و در حال حاضر کمتر از ۱۱درصد بودجه به آموزش و پرورش تخصیص داده می‌شود، به نسبت سال۸۵ تقریباً ۵/۴ درصد عقب‌تر هستیم.

وی علاوه بر اینکه پیشنهاد می‌کند برای بهبود حال آموزش و پرورش تمام بودجه‌ها ماهیانه و یا یک ششم آن به استان‌ها تخصیص پیدا کند، می‌افزاید: با توجه به اینکه بودجه با تأخیر ۱۱-۱۰ ماهه پرداخت می‌شود، در عمل ما همیشه به شرکت‌ها و عوامل دیگر بدهکار هستیم که در شأن آموزش و پرورش نیست و از آن مهم‌تر باید وزارت آموزش و پرورش به صورت شفاف بداند که در هر فصل قرار است چقدر اعتبار داشته باشد، بنابر این اگر در بودجه ریزی شفافیت بیشتری وجود داشته باشد با برنامه بهتر و جامع تری می‌توانیم آموزش و پرورش را اداره کنیم.

•همه می‌دانند آموزش و پرورش کسری بودجه دارد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: تا زمانی که بودجه آموزش و پرورش بر اساس عملکرد پرداخت نشود این وزارتخانه همیشه مشکل خواهد داشت و متأسفانه همیشه بودجه آموزش و پرورش بر اساس سال قبل داده می‌شود و عملکرد واقعی آموزش و پرورش دیده نمی‌شود و موقع بودجه نویسی همه می‌دانند که کسری بودجه برای آموزش و پرورش خواهد بود.

میر حمایت میر زاده می‌افزاید: اگر عملکرد آموزش و پرورش غیر قانونی است که باید عنوان کنند کدام عملکردش غیر قانونی است تا بودجه‌ای برای آن ندهند و اگر قانونی است پس باید بر اساس عملکرد به آموزش و پرورش بودجه داد. بنابر این آموزش و پرورش در مورد کسری بودجه و تأخیر در پرداختی‌ها مقصر نیست، چون تعداد کارکنان و همه موارد آن مشخص است.

نماینده مردم گرمی تأکید می‌کند: سازمان برنامه و بودجه باید یک بار برای همیشه بدهی‌های آموزش و پرورش را صفر کند و بعد از آن به سازمان‌های دیگر پول بدهند و گرنه هرچه به روزهای آخر سال نزدیک شویم، مشکلات صد چندان می‌شود.

• سکوت مسئولان وزارتخانه

با وجود تماس با علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و مهرداد خان ماکو، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه این وزارتخانه آن‌ها ترجیح دادند از اظهار نظر در این خصوص و شفاف سازی در مورد تأخیر پرداختی‌ها در آموزش و پرورش خودداری کنند!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.