داستان عجیب زائران حسینی در مرز «میرجاوه» یکی از خطوط مرزی ایران و پاکستان در استان سیاستان و بلوچستان کشورمان رو به وخامت گذاشت.

رنج زائران پاکستانی پشت مرزهای بی تفاوتی

قدس آنلاین- داستان عجیب زائران حسینی در مرز «میرجاوه» یکی از خطوط مرزی ایران و پاکستان در استان سیاستان و بلوچستان کشورمان رو به وخامت گذاشت. زائران پاکستانی اربعین گروه گروه در حال ورود به ایران بودند و ابتدا در مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان تکریم می‌شدند و سپس به سمت زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان عازم شده و شب را در این مکان که تمامی امکانات رفاهی، مذهبی و فرهنگی به میزبانی آستان قدس رضوی و سایر ارگانها در آن مهیا شده بود؛ سپری می‌کردند. تا اینکه در شب گذشته بیش از ۶۵۰۰ زائر وارد خاک ایران شدند و ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ناچار شد به غیر از زائرسرا، مکان دیگری را نیز برای اسکان این زائران مهیا کند. و از ورود بیش از ۱۲ هزار عاشق حسینی به خاک کشورمان جلوگیری شد.

نا به سامانی در هماهنگی دستگاه های مربوطه دولتی دو کشور

«دادخدا خدایار» نماینده رسمی استان قدس در استان سیستان بلوچستان در گفتگو با قدس از وضعیت نا مطلوب زائران پاکستان می گوید؛ وی اظهار داشت متاسفانه خبر رسیده است که ۲ نفر از زائران حسینی در خاک پاکستان از فرط تشنگی و فشار جمعیت جان خود را از دست داده اند. همچنین خدایار معتقد است علی رقم آگاهی نیروهای مرزبانی از این سفر سالیانه اما امسال زائران پاکستانی با ضربو شتم و چوبدستی موفق به عبور از مرز کشور خودشان می شودند. به طور مثال مرزبانی پاکستان امسال نیروهای مسئول به رسیدگی روادید را برای هماهنگی به حداقل رسانده است. یا ازافراد یک خانواده عده ای را راه می دانند، عده ای را نگه می داشتند. رفتار وحشیانه و عصبی مرزبانان پاکستان گویی تعمدی برای منصرف کردن مردم از رفتن به سفر اربعین است.

خدایار در ادامه می افزاید: از شب گذشته تا کنون تخمین داده می شود، افرادی که پشت مرزهای های پاکستان گیر کرده اند ۱۲ هزار نفر هستند ولی بیش از ۶۵۰۰ نفر توانسته اند از مرز میرجاوه عبور کنند و در زائرسراهای آستان قدس رضوی در میان راه و در شهر زاهدان اسکان داده شده اند. آستان قدس با اجرای طرح خدمیار رضوی تا کنون توانسته است کمک های خودجوش و میزبانی شایسته ای را از زائران اربعین حسینی در ایران و عراق و استان های مرزی انجام دهد.

اما عدم هماهنگی وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان با مرزبانی پاکستان و وزارت خارجه این کشور از مهم ترین دلایل بروز این اتفاقات ناگوار است.

روابط عمومی استان قدس: اظهارات استاندار سیستان و بلوچستان تکذیب می‌شود

همچنین محمدامین توکلی زاده در گفت‌وگو با قدس در خصوص اتفاقات مرز میرجاوه اظهار کرد: دفاتر استانی آستان قدس رضوی با کمک تشکلهای مردمی که از قبل با این آستان مقدس ارتباط داشتهاند به ویژه در استانها و شهرهای مرزی کشور آماده خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی و محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام هستند.
توکلی‌زاده با اشاره به خدمترسانی آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه، اضافه کرد: مشکلات فراوانی در این مرز به دلیل عدم تدبیر مسئولان پاکستانی به وجود آمده است که حل این مشکلات ورود پرقدرت دستگاه دیپلماسی کشور را می‌طلبد.
وی ضمن تکذیب سخنان استاندار سیستان و بلوچستان که بروز این مشکلات را در مرز میرجاوه به دلیل عدم پایبندی آستان قدس رضوی به تعهدات خود عنوان کرده بود، تأکید کرد: آستان قدس رضوی هیچ تعهدی نسبت به ارائه خدمات در این استان و در مرز میرجاوه نداشته است و هر آنچه در این مرز از سوی آستان قدس رضوی در حال انجام است به صورت خودجوش صورت می‌پذیرد.
مدیرکل روابط عمومی و مرکز رسانهای آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه هماکنون ۴۰۰ نفر از نیروهای خادمیار آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه در حال خدمت رسانی هستند، ادامه داد: در حال حاضر نیز طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی محمولهای برای کمک به زائران گرفتار در این مرز آماده شده و در حال ارسال است و آستان قدس رضوی هر آنچه در توان داشته باشد برای تسهیل امر زیارت انجام می‌دهد و از طریق دستگاه دیپلماسی پیگر رفع مشکل پیش آمده هستیم.

وضعیت مرز میرجاوه برای تردد زائران پاکستانی در ابهام

مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان روز جمعه گفت: با رایزنی های دیپلماتیک و برگزاری چندین جلسه میان مرزبانان دو کشور، در نهایت مشکلات تردد در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان حل شد.سیدمجتبی طباطبایی‌زاده افزود: با نتیجه دار شدن پیگیری ها، روند خروج زائران حسینی از کشور پاکستان افزایش یافته و دیگر شاهد مشکلات و مصائب روزهای گذشته در مرز پاکستان نیستیم.

این در حالی است که خبرهای رسیده حاکی از ان است که جمعه شب دوباره این مشکلات به همان ترتیب روزهای گذشته رخ داده است و عده ای زائران پاکستانی اربعین دچار تشنگی و گرسنگی و معطلی پشت مرزهای این کشور شده اند. به نظر می رسد عدم هماهنگی صحیح میان نهاد های مربوطه، دستگاه های دیپلماتیک، استانداری و مرزبانی مهم ترین دلیل بروز این مشکلات در میرجاوه بوده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.