دولت آمریکا با اجرایی کردن قانون کاتسا از روز چهارشنبه تحریم های فراگیر و گسترده ای را علیه سپاه پاسداران انقالب اسلامی آغاز کرد.

دستاوردهای برتر را در اوج تحریم به‌دست‌آوردیم

قدس آنلاین- دولت آمریکا با اجرایی کردن قانون کاتسا از روز چهارشنبه تحریم‌های فراگیر و گسترده‌ای را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد.

کاتسا به‌سبب گستردگی بی‌سابقه دایره شمول و همزمان تجمیع تمامی تحریم‌های قبلی آمریکا علیه کشورمان «تحریم‌های مادر» نام گرفته است. قانون کاتسا به‌طور خاص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در کانون  تحریم‌ها و فشارهای دولت ایالات متحده آمریکا قرار داده است و به بهانه مقابله با تروریسم و اقدامات ایران در منطقه که واشنگتن آن‌ها را ثبات‌زدا خوانده، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه اعضا و مقامات یا وابستگان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برنامه موشکی نیروهای مسلح ایران، برنامه همکاری ایران با کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم و حمایت ایران از محور مقاومت اعمال می‌کند.

همزمان با اجرای این قانون، وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۱۲ تن از فرماندهان و اعضای ارشد و مسئولین مرتبط با سپاه و همچنین ۳۰ شرکت، مؤسسه، دانشگاه، بانک و سازمان را درکنار نیروی هوافضای سپاه و فرماندهی موشکی الغدیر سپاه در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

سپاه پاسداران در واکنش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که توسعه توان موشکی کشور را با شتاب بیشتر و بدون‌وقفه ارتقاء و تداوم خواهد داد.

سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه نیز طرح کاتسا را نه‌فقط تحریم سپاه به‌طور خاص، که یک تحریم اقتصادی گسترده علیه ایران عنوان کرد.

برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصتی در اختیار گروه سیاسی قدس قرار داد تا با دعوت از سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره تأثیر قانون کاتسا بر سپاه و ابعاد اقتصادی این تحریم‌ها که بنیه ایران را هدف قرار داده، به گفت‌وگو بنشینیم. سردار شریف در این مصاحبه از دلایل و زمینه‌های نظامی، راهبردی و اقتصادی دشمنی آمریکا با سپاه سخن گفت.

* آمریکایی‌ها با عنوان «مادر تحریم‌ها» مانور تبلیغاتی زیادی درباره میزان اثر قانون کاتسا انجام داده‌اند و آن را اساس راهبرد جدید آمریکا در منطقه عنوان می‌کنند. در این‌سوی مسئله، نگاه سپاه به این تحریم‌ها چگونه است؟

** تحریم‌ها برای سپاه و نیروهای مسلح چیز جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون به اشکال مختلف وجود داشته، به‌ویژه در حوزه تجهیزات ویژه مثل توان موشکی و پهپادها، سامانه‌های جنگ الکترونیک و راداری و... این تحریم‌ها در شدیدترین شکل اعمال شده است.

امر و نهی‌ها و تهدیدهای آمریکا و متهدانش کمترین اهمیتی برای نیروهای مسلح ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارد، زیرا همه پیشرفت‌هایی که ما تا این لحظه داشته‌ایم، در سایه همین تحریم‌ها بوده و از آنجاکه ما اصل افزایش توان و اقتدار دفاعی را با دو ویژگی مشخص، یعنی اتکاء کامل به توانمندی داخلی و  قطع وابستگی به خارج طراحی و دنبال کرده‌ایم، هیچ خلائی در توسعه برنامه دفاعی موشکی و دیگر حوزه‌های پیشرفته نظامی ما در نتیجه این تحریم‌ها به‌وجود نخواهد آمد.

قطعاً اراده ما مضاعف خواهد شد و مجاهدت نیروهای مسلح و دانشمندان و متخصصان دفاعی کشور در این‌که توانمندی‌های بیشتری را برای کشور و درجهت حفظ امنیت ایران اسلامی به‌دست آوریم بیشتر خواهد شد.

آنچه روشن است و خود آمریکایی‌ها هم اذعان می‌کنند، هدف در تنگنا قرار دادن ملت ایران است. این‌که ترامپ ملت ایران را تروریست می‌خواند، نشان می‌دهد آن‌ها خشم و بغض‌شان علیه ملت ایران است. سپاه به‌عنوان فرزند ملت و یک نهاد برآمده از توده ملت است که اگر هم افتخاری داشته و توانسته طراحی آمریکایی‌ها را ناکام بگذارد، این موفقیت نماد توفیق اراده ملت ایران است. سپاه تافته جدابافته از ملت نیست. اصرار و تأکید بر نام سپاه یک بهانه است.

با این تحریم‌ها و عوض‌کردن عناوین محدودیت‌های گذشته، اتفاقی نخواهد افتاد. ما معتقدیم اظهارات جدید ترامپ در صراحت بیان دشمنی‌اش با ملت ایران چیز بدی نیست. در دوره‌های قبلی همین اقدامات را انجام می‌دادند، اما با ظاهرفریبی پاسخ این دشمنی عریان را مردم در مراسم ۱۳ آبان خواهند داد.

سپاه ۳ سرمایه اصلی دارد؛ اعتقادات قوی دینی و انگیزه‌های ایمانی که مستحکم به‌وقت خود باقی است، اطاعت بی‌چون‌وچرا از رهبری و پیوند با مردم. هرکاری را که سپاه بتواند در خدمت به مردم  انجام دهد، افزایش سرمایه اجتماعی کشور است و دشمن هم همین را هدف قرار داده که شکافی را بین سپاه با مردم و نظام و دولت ایجاد کند، ولی با بصیرتی که در مردم و دولتمردان سراغ داریم، این توطئه ناکام خواهد بود.

سردار جعفری کاتسا را یک تحرم اقتصادی علیه ایران عنوان کرده است، نه تحریمی صرفاً نظامی علیه سپاه. این تحریم‌ها را باید اقتصادی دید و چرا آمریکا تحریم اقتصادی را با تمرکز بر سپاه دنبال می‌کند؟

سپاه یکی از نیروهای مسلح کشور است و همواره تلاش کرده تا آنجاکه امکان دارد، اولویتش تقویت بنیه دفاعی کشور باشد. اما اولویت دوم سپاه، کمک به بازسازی و سازندگی کشور است. این هم برآمده از قانون اساسی ماست که نیروهای مسلح در دوران غیرجنگ می‌توانند از توان خود برای سازندگی و توسعه کشور استفاده کنند.

پس از دوران دفاع مقدس با شرایط خاصی روبه‌رو بودیم. از یک‌سو کشور زیرساخت‌های مناسبی از دوران رژیم گذشته نداشت و ازسوی دیگر جنگ ویرانی‌های زیادی را به‌وجود آورد.

با درخواست دولت سازندگی، سپاه در این حوزه وارد شد و از آنجاکه خداوند به‌خاطر نیت پاک نیروها، اقدامات جهادی و ریسک‌پذیری آن‌ها، برکتی هم به کار سپاه داده بود، توانست اقدامات بزرگی در مسیر سازندگی و توسعه کشور انجام دهد. امروز در عرصه سازندگی کشور، قرارگاه خاتم‌الأنبیاء یک سرمایه بسیار ازرشمند است که در عرصه‌های مختلف زیربنایی و عمرانی مثل سدسازی، ساخت نیروگاه، احداث تونل، راه‌سازی تا کارهای تخصصی‌تر مانند ساخت اسکله و توسعه تأسیسات نفتی وگازی به برکت ظرفیتی که داشته، توانسته زبده‌ترین نیروهای کشور را به‌کار گیرد و کارهای بزرگی انجام دهد.

همچنین افزایش دانش، توانمندسازی و بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز از دستاوردهای قرارگاه سازندگی است. این ظرفیت قدرتند توانسته کشور را از گردنه‌های حساس عبور دهد و کشور را از نیروهای و شرکت‌های خارجی که معمولاً با هزینه‌های سنگین و شرایط سخت‌گیرانه زیاد وارد شراکت با ایران می‌شوند و تجربه نشان داده در بزنگاه‌ها کار را رها کرده و می‌روند، بی‌نیاز کند.

پس طبیعی است که دشمن نسبت به این نیرو که هم در تأمین امنیت کشور و توانمندسازی دفاعی و هم در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی و توسعه کشور نقش دارد، حب‌وبغض بیشتری داشته باشد. تحریم سپاه از این‌جهت یعنی تحریم سازندگی در کشور.

* در هجمه اخیر دشمن علیه سپاه، شاهد هم‌صدایی همه ارکان و جریان‌ها و مردم در حمایت از سپاه بودیم و نمود آن در دیدار آقای ظریف و سردار جعفری برجسته بود. درحالی‌که در گذشته به‌ویژه زمان انتخابات، برخی جریان‌ها ادبیات دیگری درمورد سپاه به‌کار می‌بردند. تحلیل شما چیست؟

صادقانه می‌گویم، اولاً جایی‌که پای امنیت و تمامیت کشور مطرح باشد، هیچ اختلافی در داخل وجود ندارد. حمایت دولت از سپاه همواره وجود داشته و برخی حرف‌ها مصرف زمان خاص خود را دارد. دوم این‌که مردم هم دربرابر تهدید خارجی و هجمه علیه کیان کشور، برخی اختلافات جزئی یا اگر جایی احساس شود اختلافات سیاسی وجود دارد را نادیده می‌گیرند. این‌ کار هوشمندانه‌ای است. دیدار فرمانده سپاه و آقای ظریف و تأکید سردار جعفری بر این‌که مواضعی که آقای ظریف اعلام کرده، بخش‌های مختلف امنیتی و دفاعی هم دارند، اما نوع گویش و بیان‌مان متفاوت است، نشان‌دهنده وحدت و یک‌صدایی و یک‌پارچگی در دفاع از کیان کشور بود که روح حاکم بر کلیت سپاه و دولت است. ما این را به فال نیک می‌گیریم و قصد نیت‌خوانی در این حوزه نداریم. سپاه همواره تلاش می‌کند دولت را در عرصه‌های مختلف یاری کند.

شما از ظرفیت سازندگی سپاه گفتید. اگر بار دیگر اتفاقات گذشته رخ دهد و شرکای اروپایی، قراردادهایشان را رها کنند، آیا قرارگاه سازندگی توان و ظرفیت پُرکردن خلاء آن‌ها را دارد؟

** اگر اراده قوی در مسئولان، به‌ویژه دولت وجود داشته باشد که از توانمندی‌های داخلی استفاده کنند، این ظرفیت وجود دارد. من نمی‌گویم که همه کار را هم قرارگاه سازندگی انجام دهد. پیمان‌کاران توانمندی در کشور وجود دارند که قادرند به‌سرعت پروژه‌های توسعه‌ای را به جلو ببرند. حتی تأمین سرمایه موردنیاز هم اگر اراده جدی وجود داشته باشد، از داخل ممکن است. قرارگاه سازندگی نشان داده در گذشته در پروژه‌های مادر هیچ‌چیزی نبوده که دولت اعلام نیاز کند و نتواند انجام دهد.

نمونه آن را در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که می‌تواند کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کند و همچنین در اجرای پروژه توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی توسط قرارگاه سازندگی و در حوزه حساسی مثل صنایع نفت و گاز شاهد هستیم.

البته باید توجه داشت که وقتی می‌گوییم قرارگاه سازندگی، به‌معنای این نیست که پرسنل آن، کادر سپاه هستند. در این قرارگاه، متخصصان و فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های کشور جذب شده و گرد هم آمده‌اند و خدا را شاکریم که اعتماد بین متخصصان کشور و سپاه به‌وجود آمده است. خیلی از این متخصصان، افرادی هستند که می‌گویند قصد داشتند از کشور خارج شوند، اما وقتی این ظرفیت را در قرارگاه سازندگی دیدند، تصمیم گرفتند بمانند و در این جایگاه به کشور خدمت می‌کنند.

* آیا این فشارها تأثیری در نقش سپاه در مدیریت تحولات منطقه و مقابله با تروریسم دارد؟

کمک به عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم و داعش به درخواست رسمی این کشورها بوده و البته سپاه هم این توانایی را داشته که در عملیات مستشاری موفق عمل کند. این یک واقعیت غیرقابل‌انکار است که سپاه توانسته توطئه‌ای را که غرب با طراحی داعش به‌دنبال اجرای آن بوده، ناکام بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران همچنین در خنثی‌کردن توطئه‌ صهیونیست‌ها برای تجزیه عراق و جدایی کردستان با کمک دولت‌های عراق و ترکیه نقش مؤثری داشت. طبیعی است که دشمنان از نقش مؤثر ایران در منطقه برای حفظ ثبات عصبانی باشند. ولی مطمئن باشید گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت ازسوی سپاه و همه ارکان نظام پشتیبانی می‌شود و به‌تناسب درخواست همسایگان به کمک‌هایمان ادامه خواهیم داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.