اراک-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: غلظت ذرات معلق در هوای اراک روز شنبه به حدود سه برابر حد مجاز رسید.

غلظت ذرات معلق در هوای اراک سه برابر حد مجاز است

 به گزارش قدس انلاین ،سعید محمودی افزود: بر اساس اطلاعات مرکز پایش و ثبت آلاینده های هوای استان مرکزی، غلظت ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون در هوای اراک در روز شنبه به ۸۴ میکروگرم بر متر مکعب است در حالیکه شاخص استاندارد سنجش آلاینده های هوا ۳۵ میکرو گرم بر متر مکعب است.

وی اظهار کرد: هوای کلانشهر اراک برای چهارمین روز متوالی ناسالم است و توصیه می شود تمامی گروه های سنی به ویژه افراد با نقص سیستم ایمنی، زنان باردار، کودکان و سالمندان از تردد در فضاهای باز خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: افزایش غلظت ذرات معلق در هوای اراک مربوط به نفوذ توده گرد و خاک کشور عراق به استان است و بر اساس پیش بینی های اداره کل هواشناسی این استان استقرار ذرات گرد و خاک در شهرهای استان مرکزی و به ویژه کلانشهر اراک در روزهای آینده نیز دور از انتظار نیست.

کلانشهر اراک با ۵۲۰ هزار نفر جمعیت مرکز استان مرکزی را شامل می شود و به لحاظ اقلیمی از سه سمت با کوه محصور شده و از یک سمت نیز با تالاب کویری میقان همجوار است که دارای کانون ها و چشمه های غبار نمکی است و با کمترین وزش باد ریزگردها با منشاء محلی قابلیت انتقال در هوای اراک را دارند.

کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون ۳۸ روز ناسالم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

بیش از ۴۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در استان مرکزی وجود دارد، بیش از ۳۰ درصد این اراضی مستعد ایجاد کانون های حساس و بحرانی گرد و غبار است.

تالاب میقان مهمترین کانون بحرانی فرسایش بادی دارای مطالعات فنی در استان مرکزی است که مساحت این کانون ۱۲ هزار هکتار است و میزان فرسایش بادی آن در هر هکتار ۱۰۰ تن در سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.