اهواز- معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ایران از ۴۹ حادثه طبیعی جهان ۳۴ بحران را تجربه می‌کند که نیازمند توسعه زیرساخت ها و مدیریت در این زمینه است.

۳۴ حادثه طبیعی از ۴۹ بحران جهان در ایران رخ می دهد

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی اکبرپور در همایش آموزشی مدیریت بحران با موضوع بهداشت و درمان در اهواز اظهار کرد: علاوه بر رخدادهای طبیعی، رخدادهای غیرطبیعی و خطاهای انسان‌ساخت نیز شیوع یافته که باید فکری برای آن نیز داشته باشیم.  

وی افزود: باید نقش دانش و تکنولوژی را به خدمت درآوریم تا با رخدادها مقابله کنیم و پاسخ مناسب آن‌ها را به کار ببندیم تا خسارت کمتری وارد شود.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران توجه به توسعه زیرساخت ها را مهم خواهند و گفت: شرط اول خروج از یک بحران استمرار در مدیریت آن است.

وی بیان کرد: نزدیک به سه دهه است که کشور ایران با خشکسالی و یک دهه نیز با مشکل ریزگردها گرفتار شده است.  

اکبرپور عامل بروز ریزگردها در سالهای اول را کانونهای خارجی اعلام کرد و بیان کرد: طی سال‌های گذشته منشا کانون های داخلی نیز به آن اضافه شد و برای مقابله با آن تلاش های ویژه‌ای صورت گرفت.

وی با تاکید بر این که طی چند سال اخیر تامین حق آبه تالاب های استان در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: این اقدام آثار زود بازدهی داشته ولی پایدار نیست لذا باید بیشتر در این زمینه کار شود.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: خوزستان در مقابل با ۳۰ استان کشور از میان ۳۴ بحران ۲۵ بحران را تجربه می‌کند برای همین باید ساز و کار مناسب با بحران‌ها در این استان تدارک دیده شود.

وی تصریح کرد: قرن اخیر قرن بحران ها و سوانح حادث شده در صنایع است به عنوان مثال آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر، آتش سوزی در پالایشگاه تهران از جمله این حوادث هستند که وقتی به بحران های طبیعی اضافه می شوند کار بحران را بیشتر از گذشته می کنند.

اکبرپور با تاکید بر اقدامات پیگشرانه و اندیشیدن تدابیر خاص برای مقابله با بحران ها توضیح داد: سازمان بحران کشور برای حوادث محلی و ملی قوانین فراگیری دارد که کاملا پاسخگو است.

وی افزود: با وجود این که سازمان مدیریت بحران کشور چند سالی است از کمبود منابع مالی رنج می برد اما با عنایت و توجه رییس جمهوری این مشکلات نیز برطرف می شود تا بتوانیم گام های بهتری در این زمینه برداریم.

معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران با بیان این که برای مقابله با بحران ها باید واکنش های مناسبی برگزینیم یادآور شد: حفظ جان و سلامت افراد از مهمترین فاکتورها است و داشتن هوای پاک حق مسلم هر موجودی است.

وی با بیان این که برای برون رفت از تهدیدها نیاز به عزم ملی است و همه توان را باید به کار بست اظهار کرد: گام اول مقابله با تهدیدات فرهنگ سازی است بدین معنا که در کشور ما که چندین سال است از خشکسالی رنج می برد باید برای زندگی مسالمت آمیز ابتدا فرهنگ را تغییر دهیم و الگو مصرف را بشناسیم.

اکبرپور خاطرنشان کرد: البته در این میان تهدیدات نیز تغییر پیدا کرده‌اند که لازم است ابزار مناسب مقابله با آن‌ها داشته باشیم و تقابل نظیر به نظیر ایجاد کنیم.  

وی با اشاره به وجود مشکلات تنفسی در خوزستان در فصل های پاییز و زمستان اظهار کرد: باید مردم را در مقابل این تهدید توانمند کنیم چرا که با توانمندی آنها کار مسئولان سبک تر خواهد شد و مردم با برخورد مناسب میتوانند از خود دفاع کنند.

سمینار یک روزه آموزشی مدیریت بحران در تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی اهوازبرگزار شد در این سمینار آموزشی کارگاه های حوادث تنفسی پاییزی، تاب آوری بیمارستان ها در برابر حوادث تنفسی، نحوه برخورد با حملات حاد تنفسی، گزارشی از آلرژی زایی درخت کنوکارپوس، نقش زمین شناسی و اقلیم در بیابان زایی و گسترش کانون های ریزگرد با نگاه ویژه به استان خوزستان، تعامل میان ذرات و ریه برگزار شد.  

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.