ایلام - براساس اصل ۳۰ قانون اساسی؛ دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

مدارس به بنگاه‌های زودبازده تبدیل شده‌اند

قدس آنلاین  وحید صدر محمد غلام نیا گروه استان ها: اصلی فراموش شده در زمان کنونی که آفت جان خانواده های ایرانی شده و بسیاری از آنان از هزینه های سرسام آور تحصیلی فرزندانشان به ستوه آمده اند. این روزها مدارس برای برخی مدیران به بنگاهی زودبازده تبدیل شده و از راه های مختلفی همچون شهریه، کمک های اجباری از اولیا دانش آموزان، اخذ هزینه از سرویس های دانش آموزان و ... به کسب درآمد مشغول اند.

در انتظار رعایت قانون هستیم

یکی از اولیا دانش آموزان با بیان اینکه از تأمین مخارج مدارس فرزندم درمانده شده ام، می گوید: از وقتی مدارس خصوصی شده اند، هر هفته و هر ماه مدیران مدرسه از دانش آموزان طلب کمک می کنند و با این اوضاع ادامه تحصیل فرزندم به مشکلی برای خانواده تبدیل شده است.

وی که نخواست نامش فاش شود اظهار می دارد: در همه دنیا ارائه آموزش رایگان از وظایف دولت هاست و در قانون اساسی نیز آمده که آموزش در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان باید رایگان باشد که این موضوع در حال حاضر به فراموشی سپرده شده و بیشتر مدارس به محل کسب تبدیل شده اند.

این ولی دانش آموز با گلایه از افزایش شهریه دانش آموزان در مدارس، ادامه می دهد: حتی معدود مدارس دولتی هم به شیوه های دیگر همچون تأمین کاغذ، خودکار و ... به خانواده ها هزینه های بسیاری تحمیل می کنند که امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش و مدیران اینگونه مدارس قانون را رعایت کنند.

افزایش کیفیت آموزش خواسته والدین

یکی دیگر از اولیا دانش آموزان می گوید: تجهیز مدارس به آزمایشگاه و کارگاه آموزشی با امکانات و تجهیزات مناسب، خواست اکثر اولیا دانش آموزان است و اگر این هزینه ها برای تجهیز مدارس و افزایش سطح کیفیت آموزش فرزندانمان هزینه شود، مشکلی وجود ندارد اما برخی مدارس برای تجهیز مدارس خود بازهم درخواست اخذ هزینه و کمک را دارند.

وی به نیاز مدارس ایلام در خصوص فضاهای ورزشی، آزمایشگاهی و ... اشاره می کند و اظهار می دارد: هم اکنون برخی مدارس خصوصا در مقطع ابتدایی، مدیران مدرسه با اجاره منازل مسکونی آن را به مدرسه تبدیل کرده و عملاً فضایی برای ورزش و یا آزمایشگاه در اختیار دانش آموزان وجود ندارد و حتی فرزندانمان نمی توانند در زنگ تفریح، بدلیل فضای کم استراحت و تفریح کنند.

اخذ پورسانت از سرویس مدارس!

یکی از تاکسی داران ایلامی که سرویس مدرسه است می گوید: یکی دو سال است که اولیای مدرسه خودشان برای دانش آموزان سرویس تهیه می کنند و به ازای هر دانش آموز از رانندگان سرویس ها مبلغی اخذ می کنند.

وی با اشاره به اینکه اکثر رانندگان سرویس ها از دادن این مبلغ پورسانت به مدارس ناراضی هستند، اظهار می دارد: علی رغم میل باطنی مجبوریم که به مدیران مدرسه پورسانت بدهیم تا سرویس را از ما نگیرند و بتوانیم حداقل درآمدی برای خود و خانواده مان داشته باشیم.

در مدارس دولتی اخذ شهریه خلاف قانون است

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام در این باره با بیان اینکه مدارس در دو دسته دولتی و غیردولتی تقسیم بندی می شوند، می گوید: در مدارس غیردولتی بر اساس قانون برای هر سال تحصیلی از دانش آموزان شهریه اخذ می شود که برای آن هم بر اساس آیتم های مختلف، سقفی تعیین شده و خارج از آن اخذ هزینه های بیشتر غیرقانونی است.

ابراهیم رضایی با اشاره به اینکه در مدارس خاص همچون مدارس شاهد، تیزهوشان و نمونه نیز مبالغی برای برگزاری برخی کلاس های فوق برنامه و وسایل کمک آموزشی اخذ می شود، اظهار می دارد: در مدارس دولتی هیچ گونه مبلغی حتی برای تشکیل کلاس های فوق برنامه اخذ نمی شود و اخذ هزینه از دانش آموزان و اولیا آنان غیرقانونی است.

وی اخذ هزینه کلاس های فوق برنامه در مدارس هیأت امنایی را منوط به تقاضای اولیا مدرسه و موافقت اولیا دانش آموزان عنوان و تصریح می کند: در این مدارس قبل از شروع سال تحصیلی، مدیر مدرسه و نماینده انجمن اولیا، کمک سرانه آموزشی تعیین و تعریف می شود.

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام به تألیف کتاب فوق برنامه و تعیین کمک سرانه آموزشی در وزارت برای مدارس خاص اشاره می کند و بیان می دارد: مدیر مدارس هیأت امنایی ملزم است برنامه های علمی و تفریحی خارج از برنامه رسمی را اجرا کنند، ضمن اینکه مدیران مدارس خاص حق انتخاب کادر آموزشی خود را نیز دارند.

عدم موافقت با درخواست مدارس هیأت امنایی در سال جاری

ابراهیم رضایی با بیان اینکه در سال جاری با چندین درخواست برای تأسیس مدارس هیأت امنایی موافقت نشد، ادامه می دهد: هدف آموزش و پرورش ایجاد شرایط یکسان برای تحصیل است و دیگر اجازه تأسیس مدارس هیأت امنایی به متقاضیان داده نمی شود.

وی با اشاره به وضعیت سرویس های مدارس، می گوید: برای ساماندهی سرویس های مدارس ستادی تشکیل شده که از وزارتخانه، آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها، مدیران مدارس و نمایندگان انجمن اولیا در آن عضو هستند و بر نحوه فعالیت سرویس ها نظارت می کنند.

هزینه ماهانه سرویس حداکثر ۸۰ هزار تومان

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام با بیان این مطلب که در ستاد ساماندهی سرویس های مدارس، هزینه ماهانه هر سرویس به ازای هر دانش آموز ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان مصوب شد، اظهار می دارد: این میزان برای سرویس هایی است که توسط مدارس ساماندهی شده و تحت نظارت تاکسیرانی هستند تعیین شده است.

ابراهیم رضایی با تأکید بر اینکه اخذ مبالغ بیشتر از میزان تعیین شده توسط سرویس های مدارس غیرقانونی است، ادامه می دهد: در صورت مشاهده، سرویس های متخلف به تاکسیرانی و تعزیزات معرفی شده تا قانوناً با آنها برخورد شود.

وی به عدم نظارت بر سرویس های خارج از این ستاد اشاره می کند و می افزاید: ستاد ساماندهی سرویس های مدارس تنها بر سرویس هایی که از این طریق فعالیت می کنند نظارت دارد و بر سرویس های خارج از آن هیچ نظارتی نخواهد داشت.

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام با بیان اینکه هزینه آرم، هماهنگی و ... از سرویس های مدارس توسط مدیران اخذ می شود، یادآور می شود: ستاد ساماندهی سرویس های مدارس در این خصوص به ازای هر دانش آموز ۳ هزار تومان بصورت ماهانه از صاحبان سرویس ها اخذ می کند و اگر مدیر مدرسه ای بیشتر از این میزان اخذ کند، خلاف قانون است و به شدت با آنها برخورد می شود.

سیستم آموزشی رایگان، فراموش شده بزرگ  

آنچه که اکنون به دغدغه بزرگ خانواده ها برای تربیت فرزندانشان تبدیل شده، یافتن مدرسه ای با شرایط علمی مناسب و ارزان است، دغدغه ای که هر روز بیشتر از دیروز خانواده ها را تحت فشار قرار می دهد.

هزینه های بالای زندگی در کنار افزایش هزینه های تحصیلی از مهدکودک تا دانشگاه، چالشی بزرگ برای جامعه ایران است چرا که این فکر را در ذهن متبادر می کند که همچون دوران گذشته، فرزندان ثروتمندان و متمکنین تحصیل کنند و فرزندان اقشار ضعیف جامعه از تحصیل و سوادآموزی بازمانند.

در دهه اخیر اکثر زوج های جوان رو به تک فرزندی آورده و از مهمترین دلایلشان برای این موضوع، افزایش هزینه های سرسام آور زندگی و تحصیلی فرزندانشان است که اجازه ورود فرزند دوم خانواده را به جامعه نمی دهد و خانواده ها انتظار دارند که دولت، مجلس و همه مسئولین باید این رویکرد اشتباه «تحصیل به شرط پول» را از سیستم آموزشی کشور پاک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.