۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 572294

حسن بیک ترکمان در زمره شاعران مدیحه سرای شاه عباس بزرگ بود. روزی بر حسب توقعی که داشت این بیت شعر را سرود و خدمت شاه عباس تقدیم کرد و صله گرفت با پوزه‌بند و قلاده بر گردنش که شاه عباس برای تأدیب و تنبیه و بازداشتن او از افراط در تملق به او اعطا کرد.

قدس آنلاین- سحر آمدم به کویت به شکار رفته بودی/ تو که سگ نبرده بردی به چه کار رفته بودی؟

حسن بیک ترکمان در زمره شاعران مدیحه سرای شاه عباس بزرگ بود. روزی بر حسب توقعی که داشت این بیت شعر را سرود و خدمت شاه عباس تقدیم کرد و صله گرفت با پوزه‌بند و قلاده بر گردنش که شاه عباس برای تأدیب و تنبیه و بازداشتن او از افراط در تملق به او اعطا کرد.

تملق و چاپلوسی‌های کسالت بار که هیچ کس آن‌ها را جدی نمی‌گرفت، پس از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی تعطیل شد، ولی بتدریج از نو جان گرفت و اخیراً آقای مونسان، مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش به جای؛

 ۱- رسیدگی به کارهای مهمتر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری و مثلاً جلوگیری از به غارت بردن اشیای عتیقه و حفاظت کامل از اماکن باستانی در خور افتخار ایران

۲- به جای تسهیل سیر و سیاحت مردم برای دیدن آثار فاخر تاریخی

۳- به جای حمایت از ساخت میهمان پذیرهای کم هزینه که مردم در ایام تعطیلات و سفرها در خیابان‌ها نخوابند

۴- به جای حمایت از صنایع دستی در شهرها و روستاها و عشایر

۵- به جای اینکه برود ببیند گبه بافی کرمانشاه چه بلایی بر سرش آمده و می‌توان مشکلات مالی گبه سازان را حل کرد و هزاران فرش و گلیم و گبه‌باف را سر و سامان بخشید.

۶- به جای تبلیغات گسترده به منظور معرفی جاذبه‌های توریستی ایران دست کم از همین شبکه‌های صدا و سیما و مطبوعات داخلی و در صورت امکان رسانه‌های بین‌المللی

۷- به جای هزار کار لازم که می‌تواند تعداد توریست‌های خارجی را افزایش دهد

۸- به جای درخواست کمک از مردم برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی و مثبت رسمی آن ها

۹- به جای جلسه همکاری سرمایه داران و هتلداران برای مرمت ۱۰۰۰ کاروانسرای تاریخی در ایران، تبلیغ لذت و طراوت و حالات عرفانی زندگی در صحاری ایران زیر ماهتاب خیال انگیز کهن‌ترین کشور جهان، و شب و روی بام گلین خانه‌های کویری خفتن (لذتی که خبرنگار و عکاس مجله نشنال جئوگرافیک در سفری به تهران و چاپ شماره‌ای ویژه آن را شیرین‌ترین خاطره عمرش می‌نامد

۱۰- به جای دعوت از استادان باستان شناسی و معرفی آثار باستانی ایران

۱۱- به جای مطالعه روش‌های منطقی و معقول کشورهایی چون ترکیه همسایه ایران که اکنون بار دیگر رونق توریستی خود را بازیافته و دوبی و امارات متحده که فرودگاهی برای پذیرش ۹۰ میلیون مسافر را ساخت و تبلیغ می‌کند

۱۲- به جای اینکه بازرسانی بفرستد، ببینند فرودگاه‌های بین‌المللی کشور چه وضعیتی دارند؟

۱۳- به جای آنکه سری بزند به ترکیه، دوبی، به جمهوری آذربایجان و ببیند چطور جلب توریست می‌کنند، چگونه‌ ترک‌ها از مقبره قونیه و مزار مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به رومی که یک بیت شعر به ترکی نگفته است، شهرت جهانی برای ترکیه و میلیاردها دلار برای خزانه به دست می‌آورند و برای اینکه ببیند باکو با چند کاروانسرای شاه عباسی و تعدادی آثار باستانی و تاریخی چقدر مشتری جذب می‌کند. ببیند دبی و ابوظبی که آثار باستانی ندارند کاخ‌های بابل و تخت جمشید مصنوعی ساخته‌اند و با آن همه عجایب و حتی پیست اسکی با برف مصنوعی میهمان جلب می‌کنند، برود گشتی در مجلات توریستی بزند.

۱۴- مجله نشنال جئوگرافیک متعلق است به مؤسسه جغرافیایی ملی آمریکا و از سال ۱۸۸۸ م در حال نشر است، مجلات فرعی و یک تلویزیون دارد، هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد. بارها خبرنگاران و عکاسان این مجله از سال ۱۸۸۸ تا چند سال پیش به ایران آمده‌اند. کافی است درخواست کند بیایند و از آثار باستانی و اسلامی ایران دیدن کنند و گزارش و رپرتاژ آن را چاپ کنند.

۱۵- یک جشنواره بزرگ سراسری پر سر و صدا از غذاهای ایرانی ترتیب دهد.

ایشان در اولین گام شاید به نشانه سپاسگزاری از لطف آقای رئیس جمهوری به سرخه سمنان می‌رود، با عکاس و فیلمبردار و از پلاک منزل پدری دکتر روحانی در سرخه رونمایی می‌کند.

نگاهی به کشورهای جهان بکنید. برای پوتین یا خانم ترزامی یا اوباما و پدر و پسر بوش و کلینتون و همین ترامپ که خیلی هم خودنماست کسی از نهادهای دولتی جرئت کرده در دوران حیاتشان تا این حد چاپلوسی کند؟

این کار فقط یک خوش خدمتی و تملق بی‌مزه بود، هیچ استقبالی از آن نشد. مردم واکنش‌های بدی هم بدان نشان دادند، در حقیقت آقای مونسان خواست رئیس جمهوری را خوشحال کند، کارش اثر منفی به جا گذاشت.

در هر صورت ایشان می‌توانند با ارائه یک کارنامه قابل قبول از اقدامات مثبت و مفید خودشان بیشتر به رئیس جمهوری خدمت کنند تا با این کار غیرضروری که اگر در کشورهایی با نظام قبیله‌ای و فامیلی عقب مانده عادی است، در ایران شایسته نیست و دیدید هیچ کس ایشان را تشویق نکرد و شاید رئیس جمهوری هم خوشش نیامده است.

به نظرم بسیار خوب است که ریاست جمهوری بخشنامه‌ای صادر کند و اطرافیان و مقربان را از اقدام خود کرده و نسنجیده‌ای که رایحه تملق و چاپلوسی و خاکساری می‌دهد، منع فرماید. این کار کاملاً به ضرر وجهه آقای روحانی بود. احمد توکلی در توییتر خود نوشت: علی(ع) فرمودند به صورت مداح خویش خاک بپاش. مخاطبان زیادی در شبکه‌های مجازی گفتند از این حرکت بیزارند و آقای روحانی باید جلوی این چاپلوسی‌ها را بگیرد. اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی نیز خنده‌آور از سر طفره رفتن بود و کسی آن را جدی و معقول نیافت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.