از زمان اعلام راهبرد جدید دولت آمریکا ازســوی دونالــد ترامپ، نه فقط لابی صهیونیســتی و نخست وزیر اســرائیل دوره افتاده و از ضرورت مذاکره با ایران و محدودکردن برنامه موشکی کشــورمان سخنرانی و رایزنی می کنند، که سران ۳ کشــور اروپایی عضو برجام هم رسماً با صدور بیانیه ای که درظاهر در حمایت از توافق هسته ای با ایران نوشته شده، از شراکت شان با ترامپ درمورد محدودکردن برنامه موشکی ایران سخن می گویند.

نفوذ از مدار بالا

قدس آنلاین- از زمان اعلام راهبرد جدید دولت آمریکا ازســوی دونالــد ترامپ، نه فقط لابی صهیونیســتی و نخست وزیر اســرائیل دوره افتاده و از ضرورت مذاکره با ایران و محدودکردن برنامه موشکی کشــورمان سخنرانی و رایزنی می کنند، که سران ۳ کشــور اروپایی عضو برجام هم رسماً با صدور بیانیه ای که در ظاهر در حمایت از توافق هسته ای با ایران نوشته شده، از شراکت شان با ترامپ درمورد محدود کردن برنامه موشکی ایران سخن می گویند.

خط قرمز پررنگ نظام

این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران به صراحت ضمن تأکید بر این که به هیچ وجه مذاکره ای را درخصوص تغییر مفاد توافــق خود نمی پذیرد، توان دفاعی کشــور را خط قرمز خود و غیرقابل مذاکره اعلام کرده اســت. مقــام معظم رهبری در مقابل این زیاده خواهی ها به صراحت اعلام کردند که ما درباره آن چیزهایی که اقتدار ملی مان را تأمین می کند، با دشمن هیچ چک و چانه ای نداریم.

حســن روحانی نیز چند روز پیش در مجلس با بیان این جمله که ما موشک را ساخته ایم، می سازیم و خواهیم ساخت، گفت: این اقدام با هیچ یک از قوانین بین المللی در تناقض نیست. ما راه دفاع منافع ملی مان را ادامه خواهیم داد. حالا اما سیاستمداران غربی برای افزایش فشارها تاکتیک جدیدی را به کار گرفته و از گزینه های ممکن و چارچوب های مذاکره موشکی با ایران سخن می گویند. روز گذشته «ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا که از او به عنوان یکی از معماران تحریم ها علیه ایران یاد می شــود، گفته که توافق برسر برنامه موشکی ایران می تواند با مذاکره درخصوص محدودیت هایی برسر برد و وزن کلاهک موشک های ایران آغاز شود. وی همچنین پیشنهاد داده که چنین توافقی بتواند تعیین سقف درباره تعداد موشک های تحت مالکیت دولت های منطقه را نیز شامل شود.

گروه اطلاعاتی «سوفان» وابسته به «علی سوفان» عضو سابق اف بی آی هم در گزارشــی تحلیلی با استدلال درمورد این که می توان با ایران به توافق موشکی رسید عنوان کرد که بهترین گزینه برای فراخوان ایران به مذاکره این اســت که با ایرانی ها از مذاکره برسر ممنوعیت ساخت موشک های قاره پیما شروع کنیم. این اظهارات هشــداردهنده اســت، به ویژه اگر آن ها را درکنار طرح ســناتورهای آمریکایی قرار دهیم که ساخت و آزمایش موشــک های ماهواره بر ایران را به توانایی تولید موشــک های قاره پیمــا گره زده و تلاش دارند آن را نقض قطعنامه شــورای امنیــت و برجام معرفی کنند، این اظهارات بیشــتر معنا پیدا می کند.

کسی نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است که تمام جنجال های ایجادشــده به خاطر این است که آمریکا تصمیم گرفته از زیر بار تعهدات خود در برجام شانه خالی کند و اظهارات مقامات آمریکایی درباره آغاز مذاکره درباره برنامه موشــکی با بهانه برد و تعداد موشک ها، مطمئناً برای منحرف کردن جمهوری اســلامی از هدف شوم آن ها و آغاز برنامه ای پیچیده برای محدودکردن توان موشــکی کشور ازطریق این مذاکرات است.

محمدجواد جمالی در ادامه اظهار داشــت: آمریکایی ها ابتدا با توپ پر و تهدید، مسئله توان دفاعی و برنامه موشکی را مطرح کردند تا واکنش جمهوری اســلامی را ببینند، اما زمانی که با عکس العمل شدید مسئولان و ملت روبه رو شدند، درصدد این برآمدند تا از طریق مطرح کردن برد و تعداد موشک ها، ایران را وادار به پذیرش خواسته هایشان کنند. جمهوری اسلامی کاملاً هوشــیار و آگاه است و در هیچ زمینه ای که مربوط به منافع و امنیت ملی باشد، با هیچ یک از طرف های غربی مذاکره نخواهد کرد.

نماینده مردم فســا ادامه داد: ما آمریکا را به عنوان پلیس دنیا قبــول نداریم که او بخواهد برای مــا در زمینه دفاعی که حق مسلم و خط قرمز نظام است، تعیین تکلیف کند. آمریکایی ها می خواهند قدرت داخلی و منطقه ای ایران را تضعیف کنند. نوع، برد، قابلیت ها و تعداد موشک های متعارف ایران بنابر نیاز کشور تعیین می شود و به هیچ کشوری ارتباط ندارد که بخواهد برای ما تعیین تکلیف کنــد. ایران درباره توان دفاعی و اقتدار خود با هیچ کس مذاکره نخواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.