خرم‎آباد- یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی تکیه‌ بر توانمندی‌های داخلی است و جوانان به‎عنوان یکی از ظرفیت‌های داخلی کشور در صورت حمایت مسئولین می‏توانند کشور را به سمت پیشرفت و ترقی سوق دهند.

هنر گوهرتراشی لرستان کم ‏فروغ است

قدس‏آنلاین- گروه استان‎ها- اکبر بابایی مفرد؛ یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی تکیه‌ بر توانمندی‌های داخلی است و جوانان به‎عنوان یکی از ظرفیت‌های داخلی کشور در صورت حمایت مسئولین می‏توانند کشور را به سمت پیشرفت و ترقی سوق دهند.

لرستان بهعنوان یکی از استان‏های دارای ظرفیت‏های طبیعی متأسفانه تا به حال نتوانسته است جایگاه خود را در بین استان‏های برخوردار پیدا کند، اما این استان می‏تواند با داشتن پتانسیل‏ها و ظرفیت‏های بی‏شمار و البته با اتکاء به توان و دانش جوانان متعهد و متخصص مسیر پیشرفت و توسعه خود را به خوبی طی کرده و جایگاه خود را در بین استان‏های برخوردار کشور پیدا کند.

همان‏طور که می‏دانید لرستان در زمینه سنگ‏های قیمتی یکی از استان‏های مستعد کشور است با داشتن این ظرفیت ارزشمند و البته جوانان متخصصی که در این حوزه فعالیت دارند می‏توان در آینده‏ای نزدیک شاهد رشد چشمگیر اقتصاد لرستان بود.

در همین زمینه و برای آشنایی بیش‏تر با حرفه نو و کارآمد گوهرتراشی و معرفی هر چه بیش‏تر جوانان بی‏ادعا و توانمندی که در این عرصه فعالیت قابل تحسینی دارند با یکی از جوانان خوش آتیه این دیار گفت‏وگویی ترتیب داده‏ایم که در ادامه می‏خوانید.  

خودتان را با ذکر سوابق تحصیلی معرفی کنید، از چه سالی وارد عرصه تولید و فرآوری سنگ‏های قیمتی شدید؟

امیر دالوند هستم، دانشجوی مقطع دکترای مهندسی فرآوری مواد معدنی دانشگاه علوم و تحقیقات، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری‏های معدنی کوه افق کاوش(KMRT)، مدیرعامل کنسرسیوم سنگ‏های جواهری، نایب رئیس کمیته سنگ‏های گوهری ایران، بنیان‏گذار گوهرشناسی و گوهرتراشی نوین ایران و اهل «خرم‏ آباد».

با توجه به نوپا بودن حرفه سنگ‏های قیمتی از سال ۹۰ به صورت جدی کار فرآوری مواد معدنی را شروع نمودم و در سال ۹۴ با تلاش‏های بسیار موفق به اخذ اولین مجوز گوهرتراشی شدم، در سال ۹۵دوره‏های آموزشی منجر به اشتغال را در لرستان شروع کردم.

دیدگاه مسئولین استانی نسبت به صنعت نوپای گوهرتراشی را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

کار ما یک کار نو و متناسب با ظرفیت‏های استان است، متأسفانه در لرستان از سوی مسئولین استقبال و حمایت جدی از آن صورت نمی‏گیرد، کما این که همین کار در استان‏های دیگر با حمایت‏های مادی و معنوی از سوی مسئولین به خوبی نقش خود را در اشتغال ایفا کرده است.

این کار خارج از هرگونه جناح و فعالیت سیاسی کارآیی خود را دارد اما در کشور ما به دلایل بسیار از جمله غفلت و سهل‏انگاری مسئولین کشوری و استانی دیده نشده بود.

در لرستان و در گذشته در زمینه شناسایی سنگ‏های زینتی اقدامات زیادی صورت نگرفته بود اما اکنون با پژوهش‏، شناسایی و اقدامات اکتشافی ۳۰ نوع سنگ قیمتی در لرستان شناسایی شده که تنها ۱۰ نوع آن‏ها قابلیت فرآوری و تبدیل دارند.

سرمایه شما برای شروع این کار به چه میزان بوده، از نهاد یا سازمانی مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفته‏ اید؟

هرچند از لحاظ مالی تا به حال نیاز چندانی به اخذ وام و تسهیلات بانکی نداشته‏ایم اما برای توسعه و معرفی بیش‏تر این شغل و حرفه نیاز به حمایت مسئولین داشتیم، ۱۲۰ نامه حمایتی به مسئولین استانی و کشوری مخابره کرده‏ایم که تا به حال شاهد هیچ نوع حمایتی از جانب آن‏ها نبوده‏ ایم.

سرمایه اولیه برای شروع کار ۱۴ میلیارد ریال بود و در ادامه با صرف هزینه ‏های دیگر این میزان اکنون به ۴۰ میلیارد ریال رسیده است، برای این که توان رقابت با دیگر رقبا را داشته باشیم نیاز است با تجهیز و توسعه بیش‏تر توان رقابتی خود را بالا برده تا بتوانیم در بازار ماندگار باشیم.

از ابتدای آغاز به کار تا به امروز هیچگونه وام و تسهیلاتی از هیچ ارگان و نهاد و بانکی دریافت نکرده‏ایم، حتی دو میلیارد تومانی هم که سال گذشته مصوب شد که از طریق بانک صادرات به ما پرداخت شود بنا به دلایلی پرداخت نشد، بانک ادعا می‏کرد که همه امکانات و تجهیزاتی دارید، باید زمین داشته باشید و از ابتدا کار خود را شروع کنید، البته وقتی یک فرد یا شرکت کار خود را شروع کرده و هزینه‏های زیادی را متحمل شده است و توانسته در این صنعت حرف‏های زیادی برای گفتن داشته باشد چرا باید از ابتدا شروع کند، با اتکا به داشته‏ها و تجارب بسیار بالا به فکر توسعه‏ی هر چه بیشتر کارمان هستیم.

در راستای تو سعه کارمان از سال ۹۵ تا به حال بیش از ۸۰ نمایشگاه شرکت کرده‏ایم و به گفته برخی مسئولین کشور در سطح ایران درخشیده‏ ایم ولی جای تأسف دارد که چرا در استان خودمان نمی‏توانیم از حمایت مسئولین بهره‏مند شویم و در این عرصه بدرخشیم، مسئولین استانی حتی یک تشکر خشک و خالی را از ما دریغ کرده‏ اند.

عمده‏ مشکلات حوزه سنگ‏های قیمتی در لرستان را بیان کنید؟

حلقه مفقوده در کار ما نتوانستن و نرسیدن به تقاضای بازار بود تا این که اولین مجوز استاندارد کارگاه‏های کشور در زمینه برش سنگ‏های قیمتی را اخذ کردیم و با دانش و تخصصی که در اختیار داریم در این راه تلاش‏های بسیاری کرده و سختی‏های بسیاری را دیده‏ایم، متأسفانه با وجود بسیاری از متخصصین در این حوزه که به دلیل عدم وابستگی به احزاب و گروه‏های سیاسی خانهنشین شده‏اند، کسانی هستند که بدون داشتن دانش و تجربه و تخصص کافی از سوی کسانی حمایت مادی و معنوی می‏شوند و وارد این حرفه می‏شوند که جایگاه و شأن این کار را زیر سئوال برده‏ و آن را به حاشیه رانده‏اند و این آفت بزرگی در مسیر کار ماست.

از سوی دیگر وقتی کسانی که در زمینه سنگ‏های قیمتی نخبه هستند و به دنبال اخذ مجوز از ادارات مرتبط می‏روند با کم لطفی روبرو شده و با گرفتار شدن در کاغذبازی‏های اداری دل‏سرد شده و در نهایت با شکست مواجه شوند، چه بسا همین فرد می‏تواند با راه‏اندازی یک شغل و جذب چندین نفر بیکار در کاهش بیکاری در جامعه بیکار لرستان مثمر ثمر واقع شود.

جایگاه و نقش آموزش در حرفه‏ نو پای سنگ‏های قیمتی را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

ما با شعار آموزش‏های تولید محور، تولیدات بازار محور و بازار صادرات محور وارد عمل شده‏ایم، آموزش‏های ما هم به صورت عملی و تئوری در کنار هم صورت می‏گیرد، معتقدیم کسانی که وارد این کار می‏شوند باید در نهایت به عنوان یک متخصص بتوانند در بازار توان رقابت داشته باشند، از بین کارآموزان و هنرجویان که از آموزش‏های گسترده و تخصصی بهره‏مند می‏شوند به‏عنوان همکار و در برخی موارد حتی مربیان را هم از بین همین هنرجویان انتخاب می‏کنیم، معتقدیم اگر کاری بخواهد به سرانجام برسد باید آموزش‏های قوی و تخصصی در کنار آن بوده و همراه با آموزش‏های تئوری به سرانجام برسد.

آموزش‏های فنی و حرفه‏ای چندان مورد رضایت ما نیست و پیشنهاد می‏کنیم آموزش‏ها به صورت عملی و تئوری در کنار هم باشد و فنی و حرفه‏ای برای این کار از مربیانی استفاده کند که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی تجربه کار در کارگاه‏های مختلف را هم داشته باشد، یعنی دانش و تخصص در کنار هم باید باشد.

عمده صادرات شما به کدام کشورها می‏باشد، در این زمینه قراردادهایی هم بسته شده است؟

هم اینک تولیدات ما به کشورهای نروژ، ایتالیا، بلژیک و لهستان صادر می‏شوند و با لهستان قرارداد صادرات بسته‏ ایم، مشکل اصلی ما این است که نمی‏توانیم سفارشات را در زمان مقرر تحویل دهیم چرا که حجم سفارشات بالاست و برخی مواد اولیه ما از خارج کشور تأمین می‏شود و با وجود مشکلاتی در راستای تولید تعهدات ما به تعویق می‏افتد.

هزینه‏ های آموزش هنرجویان و علاقه ‏مند به این هنر را چگونه برآورد کرده ‏اید؟

هزینه‏های آموزشی برای هر هنرجو طی یک دوره تا قبل از این ۱۷ میلیون ریال بود اما با یک تخفیف ویژه آن را به ۱۲ میلیون ریال کاهش دادیم، بعد از پایان دوره آموزشی هنرجویان را برای دریافت وام و راهاندازی شغل به بانک‏ها معرفی می‏کنیم، البته تا زمانی که هنرجو به درآمد برسد تجهیزاتی  را رایگان در اختیار آن‏ها قرار می‏دهیم.

صنعت گوهرتراشی چگونه می‏تواند در رونق اقتصاد و کاهش بیکاری در لرستان ایفای نقش نماید؟

باید بگویم بدون این که بار مالی بر دوش دولت داشته باشیم بارهایی هم از دوش دولت برداشته‏ایم با عضویت در کمیته سنگ‏های گوهری کشور برای اولین بار، تشکیل اولین کنسرسیوم سنگ‏های قیمتی و ایجاد گالری تخصصی و خصوصی سنگ‏های قیمتی و البته با کلی رایزنی ‏ها قول و قرارهایی به ما داده شده است و کلی افراد آموزش دیده در سطح عالی داریم، کلی پتانسیل و تکنولوژی عالی داریم، ساز و کارهای بسیاری طراحی شده است و توانسته‏ایم به ارکان اقتصاد مقاومتی در این حوزه عمل کنیم و هم‏چنین توانسته‏ایم از هرز رفتن جوانان تحصیل کرده جلوگیری نماییم، نقش خود را در راستای ایجاد اشتغال تا به اینجا به خوبی ایفا کرده‏ ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.