رفتار ناشایست برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در دوره گذشته و اتفاقات بعد از آن و نیز موضع گیری و مدیریت نامطلوب رییس جمهور، دلسوزان ومسولین را به تفکر اصلاح شیوه‌ی انتخابات برای جلوگیری از تکرار چنان اعمال ناپسند انداخته است. وی افزود: در این میان برخی از مراجع به این عرصه ورود پیدا کرده اند، به طوری که آیت الله سبحانی در این باره گفت: «اتحاد و یگانگی رمز پیروزی ملّت‌ها در تمام زمینه هاست وحدت کلمه سبب می‌شود که همه نیروها در یک جا متمرکز شود و بزرگترین آرزوها را جامه عمل بپوشاند».

انتخابات روش اصلاحی درمسیر جنگ قدرت است

قدس آنلاین- یک استاد دانشگاه می‌گوید: انتخابات همان جنگ قدرت است که درمقابل شورش، کودتا قشون کشی قومی و قبیله‌ای و انقلاب به کار گرفته می‌شود و نباید از آن در غیر محل خود استفاده کرد.

موسی بیات؛ استاد دانشگاه در خصوص تغییر روش انتخاب رئیس جمهوری در ایران به خبرنگار «قدس آنلاین» گفت: بنای عقلایی انتخابات برای آرامش بخشی به فضای التهاب آور سیاست و قدرت یابی و شاید هم خدمت بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: آنان که روش انتخابات را برای نشستن بر کرسی ریاست، وکالت و... انتخاب کردند به دنبال راهی مسالمت آمیز برای پذیرش پیروزی و شکست در این مسیر بودند که به طریق ملایم واز کانال افکار عمومی می‌گذرد.

این استاد دانشگاه کشورمان اظهار کرد: انتخابات روش اصلاحی در مسیر جنگ قدرت است که درمقابل شورش، کودتا قشون کشی قومی و قبیله‌ای و انقلاب به کار گرفته می‌شود و نباید از آن درغیر محل خود استفاده کرد؛ عقلای عالم انتخابات را بهترین راه برای دستیابی به قدرت درجهان کنونی دانسته وحدود صد سال به این روش عمل کرده اند این شیوه را نباید به راحتی مخدوش کرده وبه عرصه‌های دیگر کشید.

بیات توضیح داد: آنچه در ده سال گذشته شاهد بودیم این شیوه عقلایی به مرزهای تزلزل هیجانی نزدیک شده است، با مراتبی که در روند اتفاقات انتخاباتی ازسال ۲۰۰۰ مشاهده می‌شود، هشدار می‌دهد که این روش نقاط ضعفی دارد که باید توسط پژوهشگرانی مطالعه و کاویده شود که چه شده است.

وی عنوان کرد: روشی که برای جلوگیری ازمنازعات سیاسی اتخاذ شده بود به منشا نزاع تبدیل شده است؟ انتخابات آمریکا با حکم قضایی سامان می‌یابد کشورهای قفقاز با قشون کشی خیابانی نتیجه می‌گیرند افغانستان با فشارهای بین المللی تن به قبول نتیجه می‌دهد.

بیات ادامه داد: رفتار ناشایست برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در دوره گذشته و اتفاقات بعد از آن و نیز موضع گیری و مدیریت نامطلوب رییس جمهور، دلسوزان ومسولین را به تفکر اصلاح شیوه‌ی انتخابات برای جلوگیری از تکرار چنان اعمال ناپسند انداخته است.

وی افزود: در این میان برخی از مراجع به این عرصه ورود پیدا کرده اند، به طوری که آیت الله سبحانی در این باره گفت: «اتحاد و یگانگی رمز پیروزی ملّت‌ها در تمام زمینه هاست وحدت کلمه سبب می‌شود که همه نیروها در یک جا متمرکز شود و بزرگترین آرزوها را جامه عمل بپوشاند».

این استاد دانشگاه کشورمان تاکید کرد: این سخن کاملاً عقلی و منطقی است و عقلای عالم نیز قبول دارند که اتحاد ملّت هاعامل پیروزی و سعادت آنهاست.

دو گروه شدن نیروهای سیاسی و آسیب زدن به وحدت کلمه ملت

بیات توضیح داد: آیت الله سبحانی معتقد است که یکی از دلایل تغییر روش انتخاب رئیس جمهور، دو گروه شدن نیروهای سیاسی و آسیب زدن به وحدت کلمه ملت، است.

وی اعلام کرد: به نظر می‌رسد هر تقسیمی ناپسند نیست و دو گروه شدن نیروهای سیاسی نه تن‌ها آسیب جدی به وحدت مردم نمی‌رساند بلکه انگیزه فعالیت و رقابت را در جامعه آزاد تشویق کرده و موجب حضور حداکثری مردم در صحنه انتخاب است.

این استاد دانشگاه کشورمان اذعان کرد: هرچه حضور مردم و تعداد آراء بالا باشد، پایگاه مردمی حکومت و شخص منتخب مستحکم‌تر می‌شود و این استحکام چه در عرصه داخلی و چه خارجی پشتوانه محکم نظام اسلامی خواهد بود.

بیات تاکید کرد: منتخبین ملت در مجلس اگر چه در قانون نماینده همه ملت هستند، اما در مرحله انتخاب با رأی بسیار ضعیفی به ویژه در دوره‌های اخیر مجلس انتخاب شده اند، چنین نیرویی نمی‌تواند استحکام انتخاب مستقیم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه همین دو دستگی در مجلس هم به چشم می‌خورد، اظهار کرد: اگرچه به نظر می‌رسد اینگونه تفرقه نه تنها عیب و ضعف نیست بلکه نوعی رقابت و ایجاد پویایی است و با قانون اساسی هم مطابقت دارد.

اسراف تبلیغاتی یکی ازدلایل تغییر نحوه انتخاب ریاست جمهوری

این استاد دانشگاه کشورمان با بیان اینکه در برگزاری انتخابات اسراف تبلیغاتی زیادی به چشم می‌خورد، تشریح کرد: از دیدگاه آیت الله سبحانی، اسراف در هر زمینه‌ای که باشد خلاف است؛ هیچ عقل سلیمی زیاده روی تبلیغاتی را نمی‌پسندد، اما مبانی غربی تبلیغات و پراپاگاندای لیبرال دموکراسی براساس تبلیغات استوار است.

بیات ادامه داد: به جای شعارهای بی محتوای ضدغربی باید خود را از مبانی غیر اسلامی علوم غربی برهانیم از جمله همین تبلیغات که در غرب و به تبع آن در جامعه ما هزینه‌های تبلیغاتی را سرمایه گذاری معرفی می‌کنند نه هزینه.

وی اعلام کرد: با این نگرش معلوم است که رقبای انتخاباتی بر سر کسب آراء بیشتر سرمایه گذاری تبلیغاتی روانی خواهند کرد، اما امروزه با دیجیتال شدن جامعه و لوازم تبلیغات چندان نیازی به کاغذ، مقوا و پوستر نیست و می‌توان با لوازم ارتباطی الکترونیک در میادین و  حتی خانه‌های مردم تبلیغ کرد؛ اما یک نکته را نباید فراموش کرد، هیچ ابزاری جای گفت و گوی چهره به چهره را پر نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه کشورمان در پاسخ به اینکه چه مقدار هزینه در انتخابات ریاست جمهوری مستقیماً برای اطلاع رسانی و  تبلیغ تفکر و  برنامه کاندیداها متمرکز می‌شود و  چه مقدار در حواشی مصرف می‌شود و  آیا نمی‌توان حواشی را کم کرده به اصل متن کمک کرد؟، تشریح کرد: اگر اخلاق اجتماعی اسلام حاکم شود بسیاری از این امور موضوعیت خود را از دست می‌دهد در غیر این صورت، انتخاب مجلس هزینه‌های محترمانه تر، اما به مراتب بیشتر از هزینه‌های امروزی به ملت و بیت المال تحمیل خواهد شد.

در انتخابات اصول اخلاقی نادیده گرفته می‌شود

بیات نادیده گرفتن اصول اخلاقی را یکی دیگر از ادله‌های تغییر روش برگزاری ریاست جمهوری عنوان کرد و  گفت: آیت الله سبحانی این مسئله را مهمترین مسئله در تغییر نحوه برگزاری در انتخابات دانست و  معتقد است، نباید به خاطر عدم پای بندی گروهی به اصول اخلاقی یک شیوه مرسوم عقلایی را که در اصل برای کم کردن خصومت و  دشمنی‌ها وضع شده از بین ببریم و یا تغییری ایجاد کنیم که نمی‌دانیم که آیا آفات روش جایگزین کمتر از روش موجود خواهد بود؟

وی اذعان کرد: روش پیشنهادی آیت الله سبحانی هم اصل اخلاقی بیشتری نادیده گرفته می‌شود و هم هزینه‌های مالی پنهان فراوان به ملت تحمیل می‌شود که مردم و افکار عمومی هم نظارتی بر آن نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: علاج پایمال شدن اصول اخلاقی به شیوه انتخاباتی ما بر نمی‌گردد، بلکه ناسالم بودن سازمان‌های مربوط و افراد موجود است که موجب هتک حرمت افراد و تهمت و بد اخلاقی‌های اجتماعی می‌شود.

بیات توضیح داد: اگر انسان‌ها خود را معیار حقیقت و درستی بدانند و دیگران را نماد نادرستی و باطل به استبداد و خود گزینی می‌رسند، به تعبیر امام علی (ع) دچار استئثار می‌شوند در چنین موقعیتی است که اصول اخلاقی نادیده گرفته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی کم شاهد بی حرمتی به اشخاص نبوده ایم و اگر مسأله مهمی مثل انتخاب رئیس جمهور هم به مجلس و نمایندگان آن سپرده شود، احتمال اینکه حتی حوزه‌های شخصی و حریم‌های خصوصی افراد هم دریده شود وجود دارد.

تعطیلی یا فراموشی مسائل اصلی در آستانه انتخابات

این استاد دانشگاه کشورمان با اعلام اینکه بسیار از مسائل اصلی در آستانه انتخابات به باد فراموشی یا تعطیلی سپرده می‌شوند، گفت: مدتی قبل از انتخابات عرصه‌های کار و خدمت غیرفعال می‌شود که بخشی از این کم کاری طبیعی است تا سازمان و نیروها برنامه‌ای برای کار نداشته باشند خود به خود کم کاری و توقف در فعالیت‌ها پیش خواهد آمد، اما بخشی از آن باز هم غیر قانونی و غیر اخلاقی است که این شیوه در روش جایگزین بدتر خواهد شد.

بیات اعلام کرد: اگر در شیوه معمول فعلی فقط قوه مجریه به تلاطم می‌افتد و نگرانی‌های آن موجب کم کاری، تعطیلی و توقف فعالیت می‌شود، اما در روش پیشنهادی قطعاً دو قوۀ مهم کشور درگیر امر انتخاب رئیس جمهور خواهد بود و عملاً امورات کشور تحت الشعاع این امر قرار خواهد گرفت.

وی اذعان کرد: عمده‌ترین عامل توقف در کارهای دولت نگاه غیر تخصصی و سیاسی به حوزه‌های مدیریت دولتی است نه خود انتخابات و امور مربوط به آن اگر نخبگان ما ملزم به تخصص گرایی در مدیریت‌ها باشند چه لزومی به تغییرات کلی در کابینه و حتی بدنه اجرایی، دولت است که حتی سازمان سنجش آموزش کشور هم در یک مدت کوتاه سه رئیس را عوض می‌کند!

اختلاف دولت و مجلس

این استاد دانشگاه در ادامه بیان دیدگاه ایت الله سبحانی مبنی بر تغییر روش انتخاب رئیس جمهور به مسئله اختلاف دولت و مجلس پرداخت و گفت: اگر قوه مقننه و مجریه هم دست و یک دست باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در روش امروزی که مجلس خود را ناظر هیأت وزیران می‌داند و دیوان محاسبات که اهرم‌های نظارتی مجلس است که دولت را کنترل کند و این ابزار وقتی کارایی خواهد داشت که روال قانونی و مقررات رعایت شود قطعاً در روش پیشنهادی نمایندگان بیشتر تحت تأثیر عواطف شخصی و گرایش سیاسی قرار می‌گیرند و اگر بخواهند هم نمی‌توانند نظارت دقیقی داشته باشند.

بیات افزود: با توجه به اینکه رئیس دولت را خود انتخاب کرده اند و نقد و مخالفت با او به خودزنی تعبیر خواهد شد؛ در کشور ما هیچ کس رفیق سیاسی تیمی خود را نقد نمی‌کند چه برسد به مخالفت و کنترل، پس همین به که دست به کاری نزنیم!؟

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر در یک دوره بر اثر زیاده خواهی دولت و دولتمردان و بی توجهی کاندیداهای ریاست جمهوری دچار چالش و تنش در جامعه شده ایم کاری نکنیم که در دوره‌های بعدی به اوضاعی بدتر از آن گرفتار شویم.

این استاد دانشگاه کشورمان اضافه کرد: باید توجه داشت که دوای درد مزمن جامعه سیاسی ایران در پذیرش سازوکار انتخابات قانونی و به طور کلی رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای سیاست است نه روش‌ها و تغییر آن.

بیات خاطر نشان کرد: نهادهای غیر مسئول نباید در انتخابات تأثیر گذار باشند و نهادهای مسئول باید تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند، نباید شخص، محور معادلات و مبادلات سیاسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: باید بحث حق و باطل را که برخاسته از نگرش کلامی به امور اجتماعی است در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کم رنگ کرده بیشتر به رفتارها با مبانی اخلاقی روی آورده شود.

این استاد دانشگاه کشورمان در پایان تاکید کرد: نباید صورت مسأله را پاک کرد باید آموزش‌های لازم به افراد اجتماع داده شود و نیروها برای رقابت‌های اجتماعی تربیت شوند یکی از راهکارهای چنین تربیتی احزاب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.