خرم‎آباد- آزادسازی حریم قلعه فلک ‏الافلاک، ساماندهی کاروانسرای چمشک و موزه مفرغ‎شناسی لرستان دغدغه‎های این روزهای حوزه‎ی میراث فرهنگی لرستان است. دغدغه‎هایی که این روزها نقل رسانه‎های استان به‎خصوص فضای مجازی شده است.

مشکلات میراث فرهنگی لرستان فرادستگاهی است

قدس‎آنلاین- گروه استان‎ها- مژگان شلکه بیرانوند: آزادسازی حریم قلعه فلک ‏الافلاک، ساماندهی کاروانسرای چمشک و موزه مفرغشناسی لرستان دغدغههای این روزهای حوزهی میراث فرهنگی لرستان است. دغدغههایی که این روزها نقل رسانههای استان بهخصوص فضای مجازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه برخی رسانهها دچار بیتقوایی شدهاند مسائل و مشکلات این حوزه را فرادستگاهی عنوان کرد.

غلامرضا سلیمانی مدعی است کمبود اعتبارات مسائل و مشکلات حوزه گردشگری استان را دو چندان کرده است. وی روند آزادسازی قلعهی فلکالافلاک که یکی از مهمترین اقدامات این سازمان در سالهای اخیر بوده است را منوط به تأمین اعتبار لازم، همکاری همهی دستگاهها و منصف بودن رسانههای استان دانست.

دو سال انتظار تا آزادی فلکالافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: با توافقی که با سپاه حضرت ابوالفضل(ع) در زمینهی تخلیهی پادگان امام حسین(ع) شد، طی دو سال آینده حریم قلعهی فلکالافلاک به طور کامل آزادسازی می‏شود.

غلامرضا سلیمانی اظهارکرد: به دنبال تخلیهی کامل مهمانسرای ارتش و دانشگاه لرستان عملیات آزادسازی حریم قلعهی فلک‏ الافلاک آغاز شد که به دنبال آن سپاه استان نیز طی ۲سال مقرر شده بهطور کامل حریم قلعه را آزاد کند.

وی با بیان اینکه تا جانمایی کامل پادگان جدید و پرداخت اعتبار به سپاه استان این نهاد همچنان در مجاورت قلعه مستقر است، اظهار کرد: با تأمین اعتبار بهموقع تلاش شده تا این نهاد نظامی طی ۲سال مقرر نقل مکان کند.

از شایعه تا واقعیت؛ مفرغ‏های لرستان خاک می‏خورند؟

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در جواب شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده با بیان اینکه برخی رسانه ‏های استان بدون هیچ سندی اخباری از حوزهی میراث فرهنگی منتشر می‏کنند تصریح کرد: بحث تلمبار شدن مفرغ‏های لرستان در انبار قلعه فلک‏ الافلاک و به حال خود رها شدن کاروانسرای چمشک که در فضای مجازی منتشر شده کذب است. متأسفانه برخی رسانه‏ های استان بدون سند و مدرک به دنبال جوسازی بر علیه مدیران هستند.

سلیمانی افزود: مفرغ‏های لرستان به دلیل کمبود جا بهصورت دوره ‏ای در موزهی قلعه به نمایش درمی ‏آیند. با مرمت مهمانسرای ارتش، موزهی مفرغشناسی، مردمشناسی و باستانشناسی از قلعه به مکان جدید منتقل می‏شود.

وی با بیان اینکه در همهی کشورها آثار مکشوفه بهصورت چرخشی در موزه‏ ها به نمایش درمی ‏آیند اظهار کرد: خوشبختانه در لرستان اشیاء مفرغی زیادی کشف شده اما چون محدودیت مکان برای نمایش داریم فعلاً آثار کمی در انظار عمومی به نمایش درآمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه کاروانسرای چمشک برای تبدیل شدن به مجموعه گردشگری به پیمانکاری از بخش خصوصی واگذار شده است تصریح کرد: عملیات بازسازی و احیای کاروانسرای چمشک طی ۲سال آتی به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است. بهره‏ برداری از آن طی مدت معین به پیمانکار واگذار شده که هم به رشد و رونق صنعت توریسم کمک می‏کند و هم موجب اشتغال‏زایی می‏شود.

وی افزود: این پیمانکار سابقاً حمام گپ را به بهره ‏برداری رسانده است و هیچ‏گونه شبهه ‏ای در توافق فی‏مابین نیست. اسناد موجود است و منتشرکنندگان چنین اخباری از بیتقواییشان است که بدون ارائه سند و مدرکی اخبار کذب را در فضای مجازی منتشر میکنند.

روستاهای مقصد گردشگری رونق میگیرند

سلیمانی با اشاره به ساماندهی روستاهای مقصد گردشگری در لرستان گفت: در استان ۱۲روستا و به طور خاص سه روستای ولیعصر پلدختر، ونایی بروجرد و بیشه خرمآباد بهعنوان پایلوت گردشگری در نظر گرفته شدهاند.

وی افزود: جذب گردشگر و آموزش تخصصی در حیطهی صنعت توریسم به همراه برپایی نمایشگاههای دائمی صنایع دستی از برنامههای ویژهی سازمان جهت رونق این روستاهاست.

سلیمانی اشاره کرد: ارائهی مجوز به بخش خصوصی در زمینهی احداث بازارچه صنایع دستی، خانهی مسافر و کاشانههای روستایی و احداث هتل، متل و مسافرخانه و ارائهی تسهیلات لازم از اقدامات حمایتی سازمان در جهت رونق صنعت گردشگری در این روستاهاست.

ثبت بقعهی امامزاده قاسم(ع) ازنا در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان با اشاره به ثبت ملی بقاع متبرکهای که در استان قدمت تاریخی دارند اظهار کرد: تا جایی که اعتبارات سازمان کفاف بدهد در جهت رونق صنعت توریسم مذهبی در استان تلاش خواهیم کرد.

سلیمانی افزود: متولی ساماندهی بقاع متبرکه در کشور سازمان اوقاف و امور خیریه است و سازمان میراث فرهنگی فقط در بحث ثبت آثار دخیل است اما تلاش کردهایم در حوزه‏ی رونق گردشگری بقاع متبرکه نیز با اوقاف همکاری کنیم.

وی با اشاره به ثبت بقعه امامزاده قاسم(ع) ازنا در فهرست آثار ملی گفت: اخیراً با تخصیص بیش از۸۰میلیون تومان اعتبار جهت رونق این امامزاده با اوقاف به تفاهماتی رسیدهایم اما متأسفانه سازمانها با کمبود اعتبار مواجهاند و تفاهم یکطرفه راه به جایی نمیبرد.

جانمایی مناسب و تأمین اعتبار سد راه برپایی نمایشگاههای دائمی صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی در لرستان با بیان اینکه نمایشگاههای دائمی در لرستان یک ضرورت است افزود: جانمایی و اعتبار دو مقولهی اصلی در بحث راهاندازی نمایشگاه و بازارچههای دائمی صنایع دستی در لرستان است.

سلیمانی افزود: هم اکنون در مجاورت قلعهی فلکالافلاک با دایر کردن ۱۵غرفه در باغ گلستان صنایع دستی استان در معرض دید علاقهمندان و گردشگران قرار گرفته است اما مسائلی از جمله ایجاد ترافیک در مسیر ورودی قلعه و عدم مکاننمایی مناسب موجب عدم رونق و استقبال از این نمایشگاه شده است.

وی ایجاد بازارچههای دائمی صنایع دستی را موجب رونق اشتغال در استان دانست و اشاره کرد: تلاش شده تا با کمترین هزینه و بعضاً بهصورت رایگان غرفههایی در اختیار صنعتگران قرار داده شود. هماکنون طرح توسعهی نمایشگاه به پیمانکار داده شده و با ابلاغ اعتبار روال احداث شروع خواهد شد.

احیای صنایع دستی باید صرفهی اقتصادی داشته باشد

مدیرکل صنایع دستی لرستان گفت: احیای صنایع دستی مردم لرستان که جزئی از فرهنگ بومی این دیار است نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

سلیمانی با بیان اینکه برخی از صنایع دستی لرستان مطرود و یا به فراموشی سپرده شدهاند اظهار کرد: متأسفانه صنایعی در لرستان هستند که به دلیل عدم رونق دوباره به فراموشی سپرده شده‏اند. از جمله این صنایع؛ ورشوسازی، گلیم بافی، جاجیم بافی و غیره است.

وی افزود: صنعتی مانند ورشوسازی که مختص بروجرد است به دلیل در دسترس نبودن ورق ورشو و زیاد بودن هزینه تمام شدن هر قطعه ورشو در حال فراموشی است. سایر صنایع نیز با چنین مشکلاتی مواجه‏اند.

سلیمانی با بیان اینکه سازمان از این‏گونه صنایع حمایت می‏کند افزود: ارائهی تسهیلات مناسب به هنرمندان یکی از راهکارهای احیای چنین صنایعی در استان است. صنایع باید توجیه اقتصادی داشته باشد چون‏که هزینههای احیا بالاست و باید به دنبال بازارهای داخلی و خارجی بود.

وی همچنین در اختیار گذاشتن اماکنی از جمله خانه‏های قدیمی جهت برپایی کارگاه و نمایشگاه و معرفی هنرمندان به جشنواره‏ها و نمایشگاه داخلی و خارجی را از دیگر اقداما حمایتی سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد.

توسعه صنعت توریسم لرستان با حمایت و تعامل دستگاه‏ها

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: ارتقای گردشگری استان در گرو حمایت همه جانبهی مسئولین و تعامل همهی دستگاه‏هاست.

سلیمانی با بیان اینکه میراث لرستان از گذشته به مارسیده و ما باید به آیندگان تحویل دهیم افزود: گردشگری فرادستگاهی است و فقط مختص سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه همهی مسئولین، مردم و دوستداران آثار فرهنگی استان باید با همکاری یکدیگر از این میراث محافظت کنند.

وی افزود: متأسفانه سازمان فاقد اعتبارات لازم است و حتی اعتباری برای تبلیغات آموزش و فرهنگسازی نداریم. برای صنعتی که از آن بهعنوان تنها راه نجات لرستان از بحران بیکاری نام برده میشود زیبنده نیست که اعتبارش حتی از یک ادارهی کوچک کمتر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان ضمن گلایه از برخی مدیران بهخاطر عدم همکاری در حوزهی گردشگری استان بیان داشت: همهی دستگاهها باید از امکاناتشان در جهت توسعهی صنعت توریسم در لرستان استفاده کنند. اگر هر ارگانی گوشه‏ای از کار را برعهده بگیرد مطمئناً نتیجهی مطلوبی برای استان به دنبال دارد.

سلیمانی افزود: حفظ میراث فرهنگی نیازمند راهکارهای جدی است. سازمان‏های مردم نهاد در استان در کنار گارد حفاظت از آثار تاریخی در زمینهی حفظ، آموزش و فرهنگ‏سازی این آثار فعالیت می‏کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.