سنندج- رئیس مجمع نمایندگان کردستان درمجلس وضعیت کنونی دریاچه ارومیه رانتیجه مدیریت نامناسب آب در این منطقه خواندو گفت:حال می خواهند با آب سدهای کردستان ودیگر استان ها این دریاچه را احیاکنند.

احیای دریاچه ارومیه با آب سدهای کردستان و دیگر استانها اشتباه است

به گزارش قدس آنلاین، علی محمد مرادی یکشنبه شب در جلسه شورای شهرسنندج با اشاره به اینکه آزادی و برابری از ارکان دموکراسی است، گفت: شوراهای اسلامی محلی برای تمرین دموکراسی و پارلمانی در خدمت به مردم است.

وی با اشاره به اینکه ما نمایندگان مردم در مقابل اقشار مختلف در کشورمان باید احساس مسئولیت کنیم، بیان کرد: انبوهی از قوانین در کشورمان داریم که زمان تصویب آنها به دهه ۳۰ برمی گردد که قطعا جوابگوی عصر و دوره کنونی نیستند و نیاز به بازنگری دارند.

وی اضافه کرد: تمام نمایندگان مردم در مجلس باید همکاری کنند تا قوانین زائد حذف و قوانینی که رافع مشکلات مردم باشد، وضع شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قوانین زیادی هر سال در کشورمان وضع می شود که هیچ کدام کارساز نیستند و مشکلات مردم را حل نمی کنند چون که کارشناسی شده نیستند.

مرادی یکی از مشکلات شهرها را چهره ومنظر نازیبای شهری خواند و برای توضیح بیشتر دراین رابطه به سفریک ماه اخیر خود به کشور فرانسه اشاره کرد و گفت: چهره شهرهای فرانسه به حدی زیبا ودیدنی است که هر فردی را ترغیب می کند ساعت ها از وقت خود را به گردش در سطح شهر سپری کند.

وی بیان کرد: برای بهترشدن وضعیت شهرهای کشورمان اعضای شورا می توانند طرح و برنامه ای اگر دارند به ما ارائه کنند تا در مجلس شورای اسلامی مطرح و سپس به قانون تبدیل کنیم.

قروه تا دو سال دیگر با بحران آب مواجه خواهد شد

این نماینده مردم شهرستان های قروه ودهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای تامین آب شرب شهر قروه ۹ حلقه چاه در سال های گذشته حفر شد، گفت: امسال هم ۷ حلقه چاه دیگر راهم حفر کردند ولی باز هم جوابگوی نیاز مردم نیست و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد تا دوسال دیگر دراین شهر بحران آب خواهیم داشت.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسئولان استان نتوانستند از سدآزاد و قوچم برای شهرستان های قروه ودهگلان در طول سال های اخیر سهمی دریافت کنند.

مرادی اضافه کرد: در کمیسیون آب وکشاورزی مجلس در مورخ ۱۴ اسفند سال ۹۵ قانونی وضع کردیم که براساس آن هر سدی در خاک هر استان وشهری احداث شود اولویت با تامین آب شرب آن منطقه است.

وی ادامه داد: براساس قانون مذکور ۲۳.۵ میلیون مترمکعب آب از سدقوچم برای قروه و دهگلان و ۳۶۰ روستای دراین دو شهرستان تخصیص داده شد.

اختصاص سهم آب سنندج ازسد آزاد به زنجان و همدان

وی بیان کرد: از سد آزاد می بایست ۴۰ میلیون مترمکعب آب به سنندج اختصاص پیدا کند که می خواهند آن را به شهر قیدار در استان زنجان و همدان تخصیص دهند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ سد در خاک استان احداث شده که مدیریت هیچ کدام از انها در اختیار استان نیست، عنوان کرد: اعتبارات ساخت بیشتر این سدها از سفر مقام معظم رهبری به استان بوده که متاسفانه آب آن به دیگر نقاط کشور تخصیص داده می شود.

مرادی اضافه کرد: از سدگاوشان قرار بود به ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کامیاران آب اختصاص دهند که حتی یک هکتار هم از آب این سد سهمی نبرده است واین در حالی است که این سد در خاک استان کردستان احداث شده است.

وی عنوان کرد: نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به همراه استاندار استان قرار شده با وزیر نیرو در خصوص اختصاص سهم بیشتری از آب سدهای موجود در کردستان به استان جلسه و گفت وگویی داشته باشند.

احیای دریاچه ارومیه با آب سدهای کردستان و دیگر استان ها

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجلس هشتم قانونی تصویب شد که به چاه های غیرمجاز مجوز داده شود که در آذربایجان غربی ۱۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز دارای مجوز شدند.

مرادی ادامه داد: با اقدام مذکور نه تنها حفر چاه غیرمجاز کاهش پیدا نکرد بلکه ۶۸ هزار حلقه چاه دیگربدون مجوز در این استان حفر شد و این گونه اقدامات و کارها موجب نابودی دریچاه ارومیه شد.

وی اضافه کرد: حال می خواهند دریاچه ارومیه را با آب سدهای کردستان و دیگر استان های همجوار احیا کنند، اگر مدیریت آب به طور بهینه و اصولی انجام می شد امروز این مشکلات را شاهد نبودیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به وضع قانونی در راستای اشتغال روستاییان در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: وام ۱۰۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۶ درصد بازپرداخت ۶ ساله با دو سال تنفس به منظور اشتغال روستاییان تعیین شده که ردیف اعتباری آن هم از صندوق توسعه ملی خواهد بود و طی چند روز آینده این مسئله توسط دولت مطرح می شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.