رشت - مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: ریل گذاری ۱۴۵ کیلومتر از راه آهن رشت - قزوین انجام شده و زیرسازی آن نیز افزون بر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت ۹۸ درصدی زیرسازی  خط ریلی راه آهن رشت- قزوین

به گزارش قدس آنلاین، علی خاوری با یادآوری اینکه مسیر راه آهن رشت - قزوین، ۱۶۴ کیلومتر است، اظهار داشت: امسال برای راه آهن استان، ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که تحقق آن و حتی بخشی از آن در سالجاری، بهره برداری از این خط ریلی را سرعت می بخشد.

وی به خطوط ریلی رشت - انزلی و رشت - آستارا نیز اشاره و بیان کرد: یک فاز خط ریلی رشت - انزلی به طول ۴۱ کیلومتر در حال انجام کار است و فازهای دو و سه آن، به مناقصه گذاشته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان ادامه داد: برای تامین اعتبارات خط ریلی رشت - آستارا، بایستی از فاینانس استفاده شود ضمن آنکه در حال حاضر برای تکمیل پروژه های راه آهن گیلان، اهتمام بر آن است تا هرچه سریع تر خط ریلی قزوین - رشت به بهره برداری برسد.

خاوری همچنین با اشاره به پروژه راه آهن آستارا - آستارا افزود: از سمت آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز کشورمان، این مسیر ریل گذاری شده اما شرایط در مسیر تعهد ما، متفاوت است با این توضیح که در این مسیر، باید بارانداز، ساختمان و تاسیسات ایجاد شود درحالیکه مسیر مورد تعهد جمهوری آذربایجان، فقط ریل گذاری بوده است.

وی اضافه کرد: بخش مورد تعهد ایران در مسیر آستارا ، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهره برداری از آن، تا پایان سال جاری پیش بینی شده است.

پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.

این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال گذشته بمنظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شدند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز، در آستارای ایران اجرا می شود. این طرح به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود و با اتصال خط آهن آستارا - آستارا به مسیر رشت - قزوین، کریدور معروف شمال - جنوب شکل خواهد گرفت.

خط آهن آستارا - آستارا ، اسفندماه پارسال در سفر الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، با ورود آزمایشی قطار آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران افتتاح شد و مرحله نهایی ریل گذاری این خط آهن در خاک کشورمان نیز در حال انجام و تکمیل است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.