اراک- کلانشهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی است افزون بر نیم میلیون نفر را در خود جای داده است و مانند بسیاری از شهر های کشور با آلودگی هوا و ریزگرد ها دست و پنجه نرم می کند.

نفس اراک به شمارش افتاده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: اراک بنا بر گفته نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به واسطه جمعیت کم نه تنها دارای مترو نیست بلکه هیچ اعتباری مشخصی در زمینه برطرف کردن آلودگی هوای این شهر پیش‌بینی نشده و تنها اقدام کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۷ بوده که ۱۰ سال از آن گذشته است.

میقان یکی از عوامل آلودگی

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که تنها خودرو ها به آلودگی اراک دامن نمی زنند اظهار داشت: در طرح کاهش آلودگی هوای اراک متاسفانه در حوزه بیابان‌زدایی اعتباری دیده نشده چراکه قطعا ریزگردهایی که از منطقه میقان به سمت اراک در حرکت است در آلودگی هوای اراک بسیار موثر است.

علی اکبر کریمی با توجه به اینکه در اراک فضای بیابانی کویر میقان پهنه وسیعی دارد افزود: حدود ۳۸ هزار هکتار فضای بیابانی اطراف این تالاب است و در طی سال های گذشته در مساحت ۲۰ هزار هکتار از این منطقه عملیات تثبیت شن‌های روان انجام شده و مابقی نیازمند کار جدید است.

کریمی خاطرنشان کرد: موضوع آلودگی اراک و مسائل و مشکلات ناشی از آن یک درد تاریخی است که در این شهر ایجاد شده و نفس‌های مردم را به شماره انداخته است.

مصوبه ای که زمین مانده است

وی اجرای مصوبه ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز در شهر اراک که ده سال پیش در خلال طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به تصویب رسیده را یکی از ضرورت های این شهر عنوان کرد و افزود: متاسفانه این طرح با گذشت ده سال بر زمین مانده است.

اراک افزون بر نیم میلیون نفر را در خود جای داده است و مانند بسیاری از شهر های کشور با آلودگی هوا و ریزگرد ها دست و پنجه نرم می کندوی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در برنامه سوم و چهارم توسعه تلاش‌های بسیاری انجام شد اما متاسفانه  نام اراک در کنار ۷ شهر آلوده درج شد.

کریمی بیان کرد: اراک به واسطه جمعیت کم نه تنها دارای مترو نیست بلکه هیچ اعتباری مشخصی در زمینه برطرف کردن آلودگی هوای این شهر پیش‌بینی نشده و تنها اقدام کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۷ بود که ۱۰ سال از آن گذشته است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم اعتبار ویژه‌ای برای تقویت حمل و نقل عمومی ایجاد شود تا جبران خسارت سال‌های عقب ماندگی شود.

وی عنوان کرد: در زمینه پایش آلودگی، ایستگاه‌های سنجش آلودگی نصب شده اما تنها ۵ فاکتور را پایش می‌کنند و فاکتورهای دیگر سنجش نمی‌شود که لازم است این ایستگاه‌ها تقویت و به روزرسانی شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: در زمینه ایرالکو و بدعهدی‌هایی که داشته و دارد باید تصمیم عاجل گرفته شود و ایرالکو باید در ایجاد فضای سبز و عوارض آلایندگی این کشور در بخش محیط زیست اراک هزینه کند نه اینکه سودهای بسیاری در مجامع این واحد صنعتی تقسیم شود.

خودرو ها عامل اصلی آلودگی

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت:۵۰ درصد آلودگی هوای اراک مربوط به خودروها، ۲۵ درصد مربوط به صنعت و ۲۵ درصد هم مربوط به گرد و غبار است که با تکمیل کنار گذر شمالی اراک  حجم بالایی از آلاینده‌های خودرویی کاهش می‌یابد.

سعید محمودی افزود: حجم بالای خودروهای تحمیلی به شهر اراک سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

وی اظهار داشت: طی شش ماه نخست سال جاری شهر اراک ۳۶ روز، وضعیت ناسالم را تجربه کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده آلاینده های اراک ذرات معلق هستند افزود: همچنین طی هفت ماه ابتدای سال جاری ۱۷۸ روز شرایط هوا سالم، ۳۶ روز آلوده برای گروه های حساس و دو روز هم ناسالم برای همه گروه ها بوده است.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی، تامین اعتبار و پیگیری گازرسانی کوره های آجرپزی، افزایش سوخت گاز طبیعی و کاهش سوخت مازوت در نیروگاه شازند، پیگیری در خصوص افزایش حق آبه تالاب میقان از محل پساب تصفیه خانه، بررسی زیست محیطی شرکت ایرالکو  را بخشی از مصوبات اجراشده در کارگروه آلودگی هوای اراک بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در این رابطه با شرکت ایرالکو، سال ۹۴ خط سه این کارخانه تعطیل و بهینه سازی آن انجام شد، خط چهارهم سال گذشته تعطیل شد و هم اکنون بحث بهینه سازی خط پنج در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.