قدس: پروژه آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال ۸۹ باهدف اتصال آزادراه مشهد به قم، افزایش ایمنی و کاهش مدت‌زمان سفر زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم و کاهش میزان مصرف سوخت آغاز شد و بر اساس طرح اولیه، قرار بود تا پایان دولت دهم این پروژه ۴۹۳ کیلومتری به بهره برداری برسد.

پروژه آزادراه «حرم تا حرم» از ۲ دولت عبور کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بر اساس قرارداد بین دولت دهم و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، سهم بخش دولتی در این پروژه ۷۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰ درصد پیش‌بینی‌شده بود اما به دلیل مشکلات اقتصادی، این پروژه در سال‌های ۹۱ تا ۹۲ متوقف ماند با این حال فاز اول این آزادراه در اسفند ۹۳ حدفاصل قم تا گرمسار به بهره‌برداری رسید .

پس‌ازآن نیز در ۱۸ خرداد ۹۴ عملیات اجرایی (قطعه سبزوار-نیشابور-مشهد) به طول ۲۲۳ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و به گفته آخوندی بنا بود این پروژه ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد.

آخرین اقدامات

در این خصوص معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در گفتگو با قدس پیرامون آخرین وضعیت بزرگراه حرم تا حرم گفت: این آزادراه در چند قطعه در دست اجراست و قطعه قم- گرمسار تکمیل و در حال بهره برداری است.

وی اظهار کرد: البته هنوز جزئیات کار از قبیل ساختمان پلیس راه و تقاطع ابتدایی مسیر در حال تکمیل شدن به صورت نهایی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز مجموعه ای از روکش آسفالت در حین بهره برداری انجام و تکمیل شد ادامه داد: قرارداد مشارکت برای قطعات دیگر این مجموعه یعنی از گرمسار تا سمنان و از سبزوار تا مشهد نهایی شده و قرارگاه خاتم انبیا قرار شده است که این بخش های مختلف را از تیرماه سال شروع کند که کارگاه های هر دو قطعه فعال شده و در دست اجرا است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: از بخش گرمسار- سمنان حدود ۱۱۰ کیلومتر باقی‌مانده و نزدیک به ۳۵ کیلومتر نیز سایر بخش های در دست اجرا است.

وی افزود: قطعه سبزوار تا مشهد نیز در حال تکمیل شدن است و اولویت این قطعه سه راهی تربت تا مشهد است که فاصله را۳۰ کیلومترخواهد کرد.

تخصیص ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار

میر شفیع در پاسخ به این سوال که چه میزان اعتبار برای تکمیل شدن این پروژه احتیاج است عنوان داشت: متناسب با اهداف عملیاتی و مطالعاتی، قراردادهایی با پیمانکاران به صورت جداگانه بسته می شود، چیزی که از سال ۱۳۹۵ مصوب شده رقمی در حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است که از طرف برنامه بودجه به صورت اوراق مشارکت به این پروژه اختصاص پیدا کرده است.

شمارش معکوس ۳ ساله

تاکنون هفت سال از اجرای این پروژه گذشته اما هنوز نمی توان عنوان افتتاح کامل را برای آن قرار داد. این در حالی است که قرار بود تا پایان دولت دهم این آزادراه افتتاح شود.

پروژه آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال ۸۹ باهدف اتصال آزادراه مشهد به قم، افزایش ایمنی و کاهش مدت‌زمان سفر زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم و کاهش میزان مصرف سوخت آغاز شدمیرشفیع در خصوص مدت زمان باقی مانده برای تکمیل این پروژه گفت: تمام تلاش برای اتمام هرچه سریعتر این پروژه در حال انجام است و اگر اعتبارات اختصاص داده شده برای تکمیل پروژه محقق شود می توان قول داد تا ۳ سال آینده دیگه مجموعه گرمسار سمنان و حدفاصل سبزوار تا مشهد به بهره برداری خواهد رسید.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این پروژه به عنوان حرم تا حرم مصوب شده بود اما قرارداد مشارکت صرفا برای قطعه قم تا گرمسار بسته شده بود طی الحاقیه ای که زمستان سال گذشته با قرارگاه خاتم بستیم توانستیم محور بین سبزوار تا مشهد و گرمسار تا سمنان را تصویب نهایی کنیم.

میرشفیعی در خصوص وجود اختلاف در سهم مشارکت نیز گفت: تفاوت نظرهایی وجود داشت اما سهم مشارکت عوض و تامین بودجه انجام و کار عملیاتی شد.

نیاز های فرهنگی

با توجه به عنوان این پروژه و برقراری ارتباط بین دو مکان مهم زیارتی کشور، باید به برخی از مسائل نگاه ویژه تری داشت. از جمله نوع ارتباط مامورین پلیس راه، برقراری مراکز فرهنگی و نمارخانه در بین راه از این گونه اقدامات است.

معمولا پیمانکاران ایجاد بزرگراه‌ها برای ایجاد این‌گونه مراکز آزادی عمل دارند و حتما لازم نیست همزمان با افتتاح پروژه این مکان ها نیز افتتاح شود.

میرشفیع در این خصوص گفت: طی قراردادی که با پیمانکاران این پروژه داریم قرار بر این شد که همزمان با افتتاح پروژه نمارخانه و مراکز ضروری در این آزادراه افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی می گوید: طی مذاکره اخیر با فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، قول مساعد گرفته‌ایم که عملیات اجرایی این طرح سرعت بیشتری گیرد. شفیع بااین حال تصریح می کند: اولویت اول ما در پروژه آزاد راه حرم تا حرم ،قطعه سمنان - گرمسار است و قطعه استان خراسان رضوی در اولویت بعدی قرار دارد.

خراسان رضوی در اولویت

از کل پروژه آزادراه حرم تا حرم به طول ۴۹۰ کیلومتر، ۲۲۰ کیلومتر آن حدفاصل مشهد تا سبزوار در خراسان رضوی قرار دارد که از این میان ۴۷ کیلومتر آن توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) خاک‌برداری و خاک‌ریزی شد اما بعد با توجه به مشکلاتی که به وجود آمد، پروژه راکد ماند.

با وجود اینکه اولویت متولیان پروژه آزاد راه حرم تا حرم بنا بر گفته میر شفیع قطعه سمنان - گرمسار است و قطعه استان خراسان رضوی در اولویت بعدی قرار دارد اما باید اذعان داشت نقطه ثقل این آزادراه قطعه خراسان رضوی است و اگر هم اهمیت آن بیشتر از دیگر قطعات نباشد، کمتر نیست.

استان خراسان رضوی در ترافیک جاده‌ای بیشترین حجم تردد را دارد  به طوری که سالانه ۳۰ میلیون زائر و ۱۵ میلیون تردد خارج از استان وجود دارد.

بنا بر گفته رئیس پلیس راه استان خراسان رضوی مسیر مشهد- نیشابور و سبزوار از جمله پرحادثه‌ترین و پر تلفات‌ترین جاده‌هاست و ۶۴ درصد حوادث مربوط به حوادثی است که خودروهای سواری در آن نقش دارند لذا باید خراسان رضوی را در اولویت قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.