قم- استان قم به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی همه‌ساله افزون بر ۲۰ میلیون مسافر و زائر را پذیرا است و لذا حضور میلیونی این زائران حال مشکلی به نام کمبود پارکینگ در سطح شهر را بیشتر عیان کرده است.

قم جای پارک ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر روزانه نزدیک به ۱۰ هزار انواع خودرو به استان قم خصوصاً مرکز آن تردد دارند که این موضوع موجب شده تا خیابان‌های این استان با ترافیک شدید خودروهای سبک و سنگین که حامل زائران هستند مواجه شوند.

کیفیت نامطلوب پارکینگ‌ها

معاون امور زیربنایی شهردار قم در این رابطه با ابراز نارضایتی از کیفیت پارکینگ‌ها می‌گوید: در حال حاضر ۵ هزار پارکینگ در قم وجود دارد که ازاین‌بین ۲ هزار مربوط به پارکینگ زائر، ۲ هزار پارکینگ در محدوده صحن شرقی حرم و هزار پارکینگ نیز در سطح شهر وجود دارد که همه آن‌ها ازنظر کیفیت بسیار وضعیت بدی دارند.

در حال حاضر ۵ هزار واحد پارکینگ در قم فعال است که بخش زیادی از این پارکینگ ها به ویژه در سطح شهر و صحن شرقی حرم فاقد کیفیت استعلیرضا قاری قرآن ابراز می‌کند:  برای اینکه مشکل پارکینگ در قم تا حدودی بهبود پیدا کند، باید ۷ هزار پارکینگ جدید به مجموعه ۲ هزار پارکینگ زائر افزوده شود که بهترین روش برای این کار احداث به‌صورت طبقاتی است.

وی اذعان می‌کند: در حال حاضر ۵ هزار واحد پارکینگ در قم فعال است که بخش زیادی از این پارکینگ‌ها به‌ویژه در سطح شهر و صحن شرقی حرم فاقد کیفیت است.

وی ادامه می‌دهد: حجم بالای تردد خودروها در سطح شهر قم و وجود ترافیک سنگین و مشکلاتی که این مهم برای مردم و مدیران شهری فراهم کرده است می‌طلبد تا با ایجاد پارکینگ‌های مناسب جلوی تردد غیرضروری خودروها را در خیابان‌های اصلی شهر که موجب سنگینی بار ترافیکی می‌شوند را گرفت.

وی یادآور می‌شود: در بررسی‌هایی که کارشناسان انجام دادند بسیاری از این مکان‌ها به‌ویژه آن‌هایی که در سطح شهر و صحن شرقی حرم وجود دارند فاقد کیفیت هستند.

احداث پارکینگ در ورودی شهر

رئیس مرکز مدیریت هوشمند و کنترل ترافیک شهرداری قم پیشنهاد می‌دهد تا برای حل این مشکل پارکینگ‌هایی در خارج از شهر و در ورودی‌ها ایجاد و سپس زائران توسط حمل‌ونقل عمومی به مرکز شهر هدایت شوند.

اکبر قلیچ در این خصوص می‌گوید: به‌طور متوسط روزانه نزدیک به ۱۰ هزار تردد در سطح شهر قم انجام می‌شود که توسط دوربین‌های این مرکز ثبت می‌شوند.

وی می‌افزاید: به همین دلیل در بیشتر ساعات شبانه‌روز با ترافیک سنگین خودروها مواجه هستیم که باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود .

وی ادامه می‌دهد: به همین منظور و باهدف کاهش بار ترافیکی در سطح شهر که روزبه‌روز بر تعداد آن افزوده می‌شود جا دارد که به فکر ساخت پارکینگ در مناطق ورودی شهر بود و سپس از طریق سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی زائران را به مکان‌هایی که قصد رفتن به آنجا رادارند رساند.

جرائم کاری از پیش نمی‌برد

 رئیس کمیسیون عمرانی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اینکه تنها ایجاد پارکینگ‌های جدید می‌تواند مشکل زائران را حل کند اظهار می‌کند: جریمه خودروها و یا اخذ جرائم حذف پارکینگ از ساختمان‌ها راه‌حل رفع این مشکل نبوده و لذا باید پارکینگ‌های عمومی جدید احداث کرد.

روح‌الله امراللهی اظهار می‌کند: پارکینگ جنبه خدماتی دارد و نباید به دنبال توجیه اقتصادی در پارکینگ‌ها باشیم، ضمن این‌که سایر محورهای پر رفت‌وآمد در قم باید ازلحاظ ساخت پارکینگ موردبررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به لایحه اخذ مجوز برای تملک در اراضی و املاک خیابان شهیدان فاطمی برای احداث پارکینگ عمومی بیانمی امراللهی بیان می‌کند: ساخت این پارکینگ در یک هزار مترمربع پیش‌بینی‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: ساخت این پارکینگ اولویت دارد، چراکه از مردم جرائم حذف پارکینگ دریافت می‌شود ولی پارکینگ عمومی در سطح شهر تأمین نمی‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.