ایلام-عاشقان حسینی از سراسر کشور خود را به مرز مهران رسانده تا راهی کربلا شوند، جمعیت هرلحظه بیشتر می‌شود، پایانه و گیت ها مملو از زائر شده است و شور حسینی هر لحظه در بزرگراه کربلا پور شور تر می شود.

شور حسینی در بزرگراه کربلا

قدس آنلاین-گروه استان ها: فاصله مرز مهران تا کربلای معلا ۲۷۰ کیلومتر است و مهران نزدیک‌ترین و امن‌ترین مرز به کربلا معلا است لذا زائران ۱۳ استان کشور از مرز بین‌المللی مهران برای شرکت در همایش بزرگ اربعین تردد می‌کنند.

در ایلام همه‌چیز بانام حسین ( ع) گره‌خورده است، پیر و جوان و کودک همه آماده‌شده‌اند و تمام داشته‌های خود را برای زائران آقا روی سفره‌های خود پهن کرده‌اند تا مهمانان آقا امام حسین (ع) را راهی کربلا کنند.

بازگشت زائران بدون ویزا

سیل مشتقان و تعداد زائران کربلای معلا در مرز مهران به حدی است که تردد در مرز مهران به‌صورت ۲۴ ساعته و شب و روز انجام می‌شود.

در این پایانه تمامی زائران با داشتن ویزا و گذرنامه موفق به خروج از کشور می‌شوند و البته طبق گفته مسئولان نیروی انتظامی از ورود  زائران بدون ویزا در ۱۱ کیلومتری پایانه مرزی مهران جلوگیری می‌شود.

در ایلام همه‌چیز بانام حسین ( ع) گره‌خورده است، پیر و جوان و کودک همه آماده‌شده‌اند و تمام داشته‌های خود را برای زائران آقا روی سفره‌های خود پهن کرده‌اندطی هفته گذشته زائران بدون ویزایی که به مرز مهران مراجعه کرده  بودند توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری و با اتوبوس‌های از قبل پیش‌بینی‌شده به شهرهای خود برگشت داده شدند.

در حال حاضر از پل زائر تا پایانه مرزی پنج گیت کنترلی ایجادشده و به‌هیچ‌وجه تردد بدون ویزا امکان‌پذیر نیست.

درحالی‌که بارها و بارها مسئولان از افزایش نظارت‌ها گفته و بر عدم امکان خروج هیچ زائری بدون گذرنامه و ویزا تأکید کرده‌اند گزارش‌های رسیده حکایت از حضور افرادی دارند که به امید خروج از کشور بدون مدارک لازم راهی مرزها می‌شوند.

آن‌طور که سرکنسول ایران در عراق گفته است  ۳۰ تا ۴۰ زائر بدون مدارک قانونی در عراق  دستگیرشده‌اند که با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران آزاد شدند و اگر کار این افراد به دادگاه می‌رسید ۳ سال زندانی می‌شدند.

جاعلان گذرنامه دستگیر شدند

در همین حال تعداد ۲ نفر جاعل که با وعده‌های دروغین مردم را در شهر مهران فریب می‌دادند تا برای آن گذرنامه و یا مدرک قانونی برای تردد تهیه کنند توسط مأموران آگاهی دستگیر شدند.

در همین رابطه رئیس پلیس آگاهی استان ایلام بابیان اینکه زائران مراقب باشند که در دام کلاه‌برداران گرفتار نشوند، گفت: تعداد ۲ نفر جاعل ویزا در مهران دستگیر شدند.

سرهنگ علی مهری به خبرنگاران گفت: با توجه به حجم بالای تردد زائران در مرز مهران توصیه می‌کنیم زائران مواظب اموال همراه و  شیطنت کلاه‌برداران باشند.

 وی افزود: درمرز مهران اخذ ویزا وجود ندارد و فاقد  مدارک قانونی بایستی به مرکز استان و شهر ایلام مراجعه کنند.

افزایش سیل مشتاقان

باوجوداینکه گردوغبار در آخرین روزهای هفته گذشته بر ایلام احاطه یافت اما ریز گردها و ترافیک ناشی از ازدحام خودروها به‌هیچ‌وجه از سیل زائران و مشتاقان در مرز مهران کم نکرد.

هجوم گردوغبار که حتی ادارات ایلام را به تعطیلی کشاند و به مرز هشدار رسید اما هیچ خللی در اراده زائران برای حضور در بزرگ ترین راه پیمایی جهان اسلام نداشته است.

۲۰۰۰ اتوبوس به مهران رسیدند

رئیس پلیس‌راه استان ایلام  نیز از تردد افزون بر دو هزار دستگاه اتوبوس حامل زائران در مرز مهران در آخرین روز هفته گذشته خبر داد.

سرهنگ رضا همتی زاده در همین رابطه بیان کرد: تمامی اتوبوس‌های حامل مسافر که وارد  شهرستان مهران می‌شوند باید برای جلوگیری از سرگردانی زائرین اربعین حسینی (ع)، زائران را تا پایانه برکت همراهی  کرده و در آنجا نسبت به پیاده کردن و برای ثبت ساعت و ابطال به پایانه برکت که ایستگاه پلیس در آنجا مستقر است مراجعه و مبدأ حرکت خود را آغاز کنند.

وی افزود: در صورت عدم رعایت موارد مذکور ،در محورهای مواصلاتی از تردد آن‌ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

دغدغه‌ای وجود ندارد

فرماندار مهران در همین رابطه با اطمینان خاطر از این‌که هیچ زائری دغدغه حمل‌ونقل، تغذیه و اسکان ندارد اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ موکب در قالب ۱۰ ایستگاه در شهر مهران و پایانه مرزی به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

مراد ناصری یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزانه ۵۰ هزارتا ۲۰۰ هزار پرس غذا آماده و در بین زائران توزیع می‌شود.

وی همچنین از ایجاد سه بیمارستان صحرایی در مرز مهران با تمام تجهیزات کامل خبر داد.

ارائه خدمات توان‌بخشی

در همین راستا مدیرکل بهزیستی استان ایلام از ارائه خدمات توان‌بخشی به زائران توان‌خواه و سالمند اربعین حسینی در مرز مهران و به‌صورت رایگان خبر داد.

فرهاد قیصر بیگی اظهار کرد: سالمندان و توان‌خواهان در صورت نیاز به وسایل توان‌بخشی از قبیل واکر و عصا این وسایل به‌صورت رایگان بین آن‌ها توزیع و در صورت نیاز آن‌ها به ویلچر به‌صورت امانی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین از استقرار تیم توان‌بخشی این اداره کل در مرز مهران برای خدمات‌دهی به زائران سالمند و معلول خبر داد و گفت: از طریق این تیم علاوه بر خدمات فیزیوتراپی با حضور رابط ناشنوایان خدمات لازم به زائران جامعه هدف ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.