۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 572550

کرمان - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان از کاهش ۱۶ درصدی صادرات استان در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.

کاهش ۱۶ درصدی صادرات استان کرمان

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، مهدی حسینی‌نژاد صبح یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمان، از کاهش ۱۶ درصدی صادرات استان در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق آمار گمرکات استان میزان صادرات استان کرمان در هفت ماهه اول سال جاری ۴۶۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش صادرات مشاهده می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان جهش صادرات استان کرمان را در نیمه دوم سال دانست و ادامه داد: محصولات صادراتی استان از سایر گمرکات کشور می باشد به‌گونه‌ای که بیش از یک میلیارد دلار صادرات استان از سایر گمرکات بوده که این امر نشان دهنده این است که استان کرمان یک استان صادراتی می‌باشد.

وی اظهار کرد: بیشترین سهم صادرات استان در ۷ ماهه اول سال جاری مربوط به محصولاتی همچون پسته و مغز پسته است، به ‌طوری که در این مدت زمان ۲۴۸ میلیون دلار میزان صادرات استان از این محصولات می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با تبیین مسائل و مشکلات کاهش صادرات پسته استان در سال گذشته، یادآورشد: کمبود موجودی انبارها یکی از دلایل کاهش صادرات پسته در سال جاری است و ضمن آنکه در کشور آمریکا صادرات پسته خود را فقط از طریق یک کمپانی انجام می دهد که در ایران با تعدد صادر کنندگان پسته مواجه هستیم و این موضوع باعث لطمه زدن به صادرات پسته شده است.

حسینی نژاد از کاهش صادرات محصولات نانوکامپونت در هفت ماهه اول سال جاری خبر داد و عنوان کرد: استان کرمان در صادرات نانوکامپونت ۲۰ میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش صادرات داشته‌ است.

وی میزان صادرات استان کرمان را در سال گذشته ۲.۲ میلیارد دلار از گمرکات استان و سایر گمرکات کشور دانست و گفت: یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان کرمان در سال گذشته بوده است و ۹۳۰ میلیون دلار آن از سایر گمرکات کشور بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان، واردات مواد اولیه که خوراک بنگاه‌های تولیدی را تامین می کنند را مفید عنوان کرد و افزود: در هفت ماهه اول سال جاری ۵۲۲ میلیون دلار میزان واردات استان کرمان بوده که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

حسینی نژاد تراز تجاری استان در هفت ماهه اول سال جاری را منفی ۶۲ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در سال گذشته تراز تجاری استان مثبت ۴۲۳ میلیون دلار بود، اما اگر میزان صادرات استان کرمان از سایر گمرکات کشور داشته باشیم، تراز تجاری استان مثبت خواهد شد و این موضوع را باید مدنظر قرار داد که عمده واردات استان از گمرکات استان می‌باشد.

وی صادرات دانش بنیان را یکی از راهکارهای مثبت کردن تراز تجاری استان دانست و بیان کرد: در سال گذشته از ۲.۲ میلیارد دلار صادرات استان حدود ۲۸۰ میلیون دلار آن متعلق به صادرات محصولات نانو که یک محصول دانش بنیان است، می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اظهار کرد: براساس آمار در سه سال گذشته صادرات گمرکات استان از مرز یک میلیارد دلار گذشته است که نشان دهنده توجه خاص استان به صادرات می باشد.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه میانگین صادرات کشور در سال گذشته ۳.۵ درصد بوده است، اعلام کرد: در سال گذشته ۴.۸ کل صادرات کشور متعلق به استان کرمان است و عمده صادرات محصولات استان کرمان به کشورهای چین، عمارات، عراق، هند، افغانستان، پاکستان و ترکیه می‌باشد.

وی به بزرگترین مشکل صادرات استان اشاره کرد و افزود: بزرگترین مشکل استان، کمبود منابع مالی کافی می باشد لذا باید مدنظر داشت که بهره تسهیلات بانک‌ها بالا می‌باشد و اگر بتوانیم یک خط اعتباری برای صادرات پسته در نظر گرفته شود، کمک شایانی به صادرات استان خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.