مشهد-بحران آلودگی هوا بحرانی‌تر از آن است که بشود با یک خبر، مصاحبه و گزارش از کنار آن گذشت. شرایط تا آنجا سخت و هشدار دهنده شده است که دیگر باید لابه‌لای روزهای آلوده به دنبال یک روز پاک یا حتی چند ساعت داشتن آسمانی آبی باشیم! برای اینکه شرایط از اینکه هست خراب‌تر نشود، باید چاره اندیشی کنیم. البته خیلی خیلی زود.نکته‌ای که در بین صحبت‌های حمید صالحی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ملموس است.

متهمان آلودگی هوای مشهد معرفی شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسائی فر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه از اوایل پاییز و بویژه در آبان ماه، شاخص آلاینده‌های هوا در وضعیت هشدار بوده است به خبرنگار ما گفت: استقرار سامانه‌های کم فشار در منطقه ما و همزمان وجود سامانه پرفشار بر روی دریای خزر باعث می‌شود تا اختلاف فشار به وجود آمده، گرد و غبار تشکیل شده در صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان به سمت شهرهایی مثل سرخس، مشهد و حتی بجنورد کشیده شود که این خود یکی از دلایل اصلی و تأثیرگذار در شرایط آلودگی هوا کلانشهری مثل مشهد است که البته برای حل مشکل گرد وغبار ناشی از صحرای قره قوم باید راهکارهایی ملی اندیشیده شود.

از طرف دیگر در این ایام سال پدیده وارونگی هوا را داشتیم که نقس بسزایی در بحرانی‌تر شدن اوضاع داشته است.

صالحی وجود حدود یک میلیون خودرو شخصی در مشهد و نیز پایین بودن کیفیت بنزین مصرفی را از دلایل دیگر افزایش آلودگی هوا برشمرد و افزود: با وجود پیگیری هایی که شده است، هنوز بنزین یورو ۱۰۰ درصد در مشهد توزیع نشده که این ناشی از بد قولی وزارت نفت است.

وی در واکنش به اظهار نظر یکی از مسئولان مرتبط به بحث آلودگی در شهرداری مشهد که گفته بود، قطارها باعث می‌شوند، حدود ۲۰۰۰ تن اکسید گوگرد وارد هوای مشهد شود، عنوان نمود: من در این خصوص نمی‌توانم، اظهار نظری قطعی داشته باشم؛ اگرچه واقعیت این موضوع باعث ایجاد نگرانی است، اما با پیگیری هایی که اخیراً در سفر آقای نوبخت به مشهد انجام شده است، برقی شدن قطار تهران به مشهد عملیاتی خواهد شد که امیداوریم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد.

معامله با سلامتی مردم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین در پاسخ به این پرسش که عنوان می‌شود در صورت عوض شدن مسیر بلند شدن و نشستن هواپیماهای فرودگاه مشهد تا حدود زیادی از آلودگی‌های این بخش کم می‌شود و دلیل اینکه این مسیر عوض نمی‌شود، مقاومت شرکت‌های هواپیمایی به دلیل طولانی‌تر شدن مسیر باند است، اظهار داشت: شرایط بلند شدن و نشستن پروازها شرایط خاصی است که باید مورد نظر باشد و این در حیطه تشخیص ما نیست، اما این را باید بگویم که در شرایط فعلی باند فرود که هیچ، باید کل فرودگاه از شهر منتقل شود. در خصوص مقاومت شرکت‌های هواپیمایی هم باید بگویم اگر واقعاً چنین موردی باشد، مسئولان فرودگاه باید پاسخگو باشند چون به صرف اینکه برخی افراد از موضوعی سود ببرند، نمی‌شود با سلامتی و جان مردم بازی کرد. قطعاً بدانید این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

صالحی همچنین در مورد نظارت بر شرایط ناوگان حمل نقل عمومی و آلودگی هایی که ایجاد می‌کنند، گفت: قبول دارم که باید نظارت در کار باشد؛ حتی خودروهای پلاک قرمز دولتی هم باید در صورت آلاینده بودن اعمال قانون شوند چه برسد به اتوبوس‌ها و تاکسی ها. این را هم باید گفت که در حال حاضر ۷۰۰۰ تاکسی فرسوده در شهر تردد می‌کنند و حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی باید نوسازی شوند. ما اقدام‌های خودمان را انجام می‌دهیم، اما نباید فراموش کنیم که از رده خارج کردن همه این وسایل در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

۷۵ درصد سهم آلاینده‌های متحرک

وی در پاسخ به این پرسش که سهم منابع آلاینده هوا در شهر مشهد به تفکیک چقدر است، عنوان کرد: جزئیات اینکه ما هر کدام از منابع را اعلام کنیم در حال حاضر ندارم، اما به صورت کلی تا امروز و در داخل شهر مشهد حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک (خودروهای شخصی، دولتی و عمومی، هواپیما و قطار) است و بقیه آن هم مرتبط به واحدهای صنعتی، اماکن مسکونی و تجاری و غیره است. ضمن اینکه این نکته را هم نباید از قلم انداخت که در حال حاضر ۱۶ کانون بحرانی گرد و غبار در داخل استان وجود دارند که هر کدام می‌تواند با وزش باد به میزان آلودگی‌ها بیفزایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.