براساس آمارها بسیاری از زائران خارجی پس از به جای آوردن مراسم اربعین حسینی مشتاقانه به زیارت امام رضا (علیه‌السلام) می‌شتابند تا فیض و اجر معنوی خود را چند برابر کنند.

تسهیلات وزارت امورخارجه برای صدور روادید دو بار زیارتی

قدس آنلاین- براساس آمارها بسیاری از زائران خارجی پس از به جای آوردن مراسم اربعین حسینی مشتاقانه به زیارت امام رضا (علیه‌السلام) می‌شتابند تا فیض و اجر معنوی خود را چند برابر کنند.

مجتبی کریمی مسئول صدور روادید در وزارت امورخارجه در گفت و گو با ما به بررسی مسائل و مشکلات زائران خارجی در سفر به مشهد مقدس اشاره کرده است.

وزارت خارجه کشورمان برای ارائه تسهیلات مناسب‌تر به زائران خارجی پس از سفر کربلا به مشهد چه تمهیداتی اندیشیده است؟

-زائران اربعین حسینی که تمایل دارند به زیارت امام هشتم(علیه السلام) نایل شوند، امسال نسبت به سال‌های گذشته تسهیلات مطلوب تری دریافت می‌کنند، بر این اساس وزارت خارجه با صدور بخشنامه‌ای به مناسبت برگزاری اربعین از تمامی نمایندگی‌های خود در خارج از کشور سرعت عمل و دقت نظر را در صدور روادید دو بار زیارتی به عمل آورده است.

مزایای استفاده از روادید دو بار زیارتی برای زائرانی که پس از زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در کربلای معلی خواستار حضور در آستان ملکوتی امام هشتم شیعیان هستند، چیست؟

خوشبختانه روادید دوبار زیارتی با مبلغ اندکی صادر می‌شود و زائران حسینی می‌توانند با سهولت بیشتری نسبت به گذشته روادید دو بار ورود خود را از نمایندگی‌ها دریافت کنند و وارد کشور شوند.

شمار زیادی از مهاجران افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و این شبهه وجود دارد که ورود به ایران به قصد حضور در مراسم اربعین به اقامت و مهاجرت آن‌ها به ایران منجر شود، آیا برای این دسته از اتباع افغانستانی و حضور آن‌ها در ایران برای مدت محدود زیارتی تمهیدات خاصی اندیشیده شده است؟

- اتباع کشور افغانستان با ثابت کردن این موضوع که قصد زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در ایام اربعین دارند با برخورداری از (بلیت و روادید) از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران روادید دو بار زیارتی دریافت می‌کنند، تأکید می‌شود با ارائه مدارکی که نشان دهنده سفر زیارتی آن‌ها به عراق و ایران و سپس بازگشت به وطنشان است، این امر انجام شدنی است. این موضوع در خصوص اتباع کشور پاکستان نیز صدق می‌کند.

شمار قابل توجهی از مهاجران افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و متأسفانه بسیاری از آن‌ها فاقد اسناد هویتی هستند، آیا وزارت خارجه برای خروج این خواهران و برادران از ایران به عراق تمهیداتی اندیشیده است؟

بله، خوشبختانه طی گفت‌وگوهای به عمل آمده و توافق با دولتمردان عراقی سندهایی توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی آماده شد تا این گروه از مشتاقان افغانستانی قادر به دریافت روادید شدند، یعنی چیزی حدود ۷۵ هزار افغانستانی ساکن در ایران به زیارت امام حسین (علیه‌السلام) مشرف شدند.

مسلمانانی که از کشورهای اروپایی یا حوزه خلیج فارس وارد کشور می‌شوند هم روادید دوبار ورود دریافت می‌کنند؟

بله. استثنایی وجود ندارد. تمامی زائران خارجی که تمایل دارند در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند اعم از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس یا کشورهای اروپایی می‌توانند با دریافت روادید دو بار ورود هم به حرم مطهر امام حسین و امام رضا (علیهماالسلام) مشرف شوند. کسانی که داخل ایران بودند و فاقد اسناد بودند امسال هم این برنامه را برای این افراد خواهیم داشت.

زائران روادید دو بار ورود خود را چگونه و از چه طریقی باید دریافت کنند؟

بهترین حالت دریافت روادید مراجعه به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است، از این رو زائران با آرامش خاطر می‌توانند با دریافت روادید وارد خاک جمهوری اسلامی شوند. این زائران که از اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران هستند شمار قابل توجهی هستند و بسیاری از آن‌ها تمایل دارند از طریق ورود به خاک کشورمان به عراق و مراسم اربعین مشرف شوند. بسیاری از اتباع اروپایی که اصالت افغانی دارند، پس از زیارت کربلا و مشهد چند روزی را به کشور خود باز می‌گردند، اما دوباره تمایل دارند از خاک جمهوری اسلامی ایران به اروپا بازگردند، بنابراین به تمامی زائران اربعین توصیه می‌شود از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورشان روادید دو بار ورود دریافت کنند.

در صورت دریافت نکردن روادید دو بار ورود آیا این امکان از طریق دریافت ویزای فرودگاهی وجود دارد؟

خیر، زائران کربلا تنها با مراجعه به دفاتر نمایندگی کشورمان قادر به دریافت روادید دو بار ورود خواهند بود، در غیر این صورت در فرودگاه قادر به دریافت روادید دو بار ورود نخواهند بود، زیرا در فرودگاه روادید یک بار ورود داده می‌شود. معمولاً کسانی که روادید فرودگاهی دریافت می‌کنند، افرادی هستند که تنها برای زیارت امام رضا (علیه‌السلام) وارد خاک کشورمان می‌شوند، بنابراین کسانی روادید دو بار ورود دریافت می‌کنند که خواهان حضور در عتبات عالیات و بازگشت به خاک جمهوری اسلامی ایران برای زیارت امام هشتم(علیه‌السلام) هستند.

حال اگر زائران موفق به دریافت روادید دو بار ورود نشدند و در حین سفر عتبات عالیات شوق زیارت امام رضا(علیه السلام) بر جان و دلشان نشست، آیا دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق این امکان را برای زائران خارجی فراهم می‌کنند؟

- به هر حال اگر تمایل به ورود به مشهد داشته باشند، حتماً برای دریافت روادید اقدام کنند. توصیه ما به زائران حسینی خارجی این است که تا جای ممکن روادید مورد نظر را از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در عراق دریافت نکنند، زیرا به دلیل کثرت حضور ایرانیان در مراسم اربعین نمایندگی‌های کشورمان در عراق به امور زائران ایرانی می‌پردازند، بنابراین بندرت فرصت دارند در ایام اربعین اقدام‌های دیگری برای زائران سایر کشورهای مسلمان داشته باشند. هر چند ممکن است با سختی، تأخیر و مشکلات متعدد بتوانند روادید ورود به خاک جمهوری اسلامی را دریافت کنند.

وزارت خارجه کشورمان در توافق با دولت عراق علاوه بر چهار سرکنسولگری موجود کار صدور روادید را در ۱۲ مکان نقطه دیگر هم انجام می‌دهد. خوشبختانه با تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته از سوی کشورمان امکان دریافت روادید سه ماهه برای زائران فراهم شده، در حالی که پیش از این دولت عراق روادید را در مدت زمان کمتری صادر می‌کرد. خوشبختانه سال جاری برای جلوگیری از در صف ماندن و ایجاد ازدحام برای زائران ایرانی، دولت عراق تسهیلات مناسبی را برای زائران حسینی در نظر گرفته است که این تسهیلات پس از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در ۱۲ منطقه کشور توسط دفاتر کنسولگری عراق ارائه می‌شود. مهم‌ترین توصیه ما به زائران ایرانی مراجعه به سامانه سماح است، به این دلیل که با مراجعه به این سامانه دیگر دچار مشکلات دریافت روادید نامعتبر و افزایش هزینه و بیمه‌های نامعتبر نخواهند شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.