با نزدیک شدن به هفته کتاب و کتابخوانی، نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با کتاب، فعالیت‌هایی که با محوریت کتاب انجام می‌دهند را به اوج می‌رسانند. تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و روستاهای کم‌برخوردار ازجمله فعالیت‌هایی است که به عناوین مختلف و توسط نهادهای مرتبط مختلف انجام می‌شود.

تمرکز یک ایده ملی در پایتخت

قدس آنلاین- امسال در چهارمین‌سال پیاپی، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی در یک فراخوان از ناشران حوزه کتاب کودک و نوجوان خواسته با هدف ترویج و تبلیغ فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار روستایی و شهری، ناشرانی که مایل به همکاری و اهدای کتاب هستند، اعلام همکاری کنند.

در طرح «اهدای کتاب کودک و نوجوان به کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار» فقط ناشران تهرانی می‌توانند شرکت کنند. البته به‌گفته منصور جام‌شیر، عضو کارگروه هفته کتاب انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، این طرح مختص تهرانی‌ها نیست، فقط چون مرکزی در شهرستان وجود ندارد تا این کتاب‌ها را از ناشران تحویل بگیرد، در تهران متمرکز شده است!

جام‌شیر می‌گوید: در انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان فقط ناشران تهرانی عضوند و از آنجایی‌که ناشران شهرستانی عضو این انجمن نیستند و ما هم به‌عنوان یک تشکل غیردولتی توانایی مالی نداریم تا مراکزی را در شهرستان‌ها راه‌اندازی کنیم، ناخودآگاه طرح به ناشران تهرانی منحصر شده است.  

در قالب طرح کمک به مناطق محروم از ناشران کودک و نوجوان خواسته شده از هر عنوان کتاب مرتبط با این گروه سنی ۲۰۰ و یا ۳۰۰ جلد کتاب اهدا شود تا نهاد کتابخانه‌ها این عناوین را به کتابخانه‌های روستاهای کم‌درآمد تحت‌پوشش تحویل دهد.

به‌گفته این مسئول، با این‌که اوضاع نشر کتاب خوب نیست، اما در سه‌سال گذشته ناشران با این طرح همکاری کرده‌ و کتاب‌های خوبی را اهدا کرده‌اند. او می‌گوید: ناشران فقط در سال گذشته رقمی نزدیک به ۱ میلیارد تومان کتاب اهدا کردند که همه آثار، کتاب‌های منتشرشده در سال ۹۴ و ۹۵ بوده‌اند.  

اما گویا مسئله اهدای کتاب مخالفانی هم دارد. عضو کارگروه هفته کتاب می‌گوید: بسیاری از نویسنده‌ها و مسئولان معتقدند اهدای کتاب کار پسندیده ای نیست، چون اهدای کتاب با تخفیف و یا رایگان، آن را تبدیل به کالایی دم‌دستی و بی‌ارج‌وقرب می‌کند.

جام‌شیر می‌گوید: با همه نظرات مختلفی که در این‌مورد وجود دارد، هدف ما در این طرح علاوه‌بر خوانده‌شدن کتاب و حفظ شأن آن به این‌صورت، کمک به مردم مناطق محرومی است که توانایی خرید و خواندن کتاب را ندارند. به‌هرحال کتاب تا وقتی باارزش است که خوانده شود و در دست مردم دیده شود. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.