۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 572672

خیلی هم دور از ذهن نیست که حاکمان سعودی در روزهای آینده ، جزیره و یا حتی کشوری را خریداری کنند و« ولید بن طلال» را مثل پدرش به نشانه تبعید به آنجا بفرستند. یا اینکه کاری کنند تا فقط به کارهای بی پایان تجاری اش برسد و دیگر اطراف دنیای سیاست و حکمرانی پیدایش نشود!

دور و بَرِ سیاست نچرخ!

قدس آنلاین- شاهزاده، ۳ ماه پیش وقتی در اوج سرخوشی، لخت و پتی در شهر توریستی – ساحلی «بودروم» ترکیه، با دوستان و محافظانش مشغول  دوچرخه سواری بود،   شاید هرگز به بازداشت خودش آن هم در عربستان فکر نمی کرد. البته بازداشت و بازجویی شاهزاده ها در عربستان سعودی سبک و سیاق خاص خودش را دارد. این درست که همه رسانه دارند با آب و تاب از بازداشت شاهزاده های سعودی می گویند و می نویسند و تحلیلگران هم سخت مشغول، تحلیل پشت پرده جنگ شاهزاده ها شده اند اما این جار و جنجال سیاسی و رسانه ای  سبب نشود فراموش کنید که شاهزاده های ثروتمند و صاحب نفوذ  از جمله «ولید بن طلال» اگر قرار به آب خنک خوردن هم باشد، در حال حاضر در هتل های پنج ستاره ای که قُرق شده است به سر می برند و لابد در حین بازجویی آب و سایر نوشیدنی های خنک شان را هم می نوشند.

مثل پدرش

زمانی به دنیا آمد که پدرش -  طلال بن عبدالعزیز –  هنوز سیاستمدار و وزیر ارتباطات آل سعود بود. مردی که بعدها وزیر دارایی و بعد تر از آن سفیر عربستان در فرانسه شد. آقایِ پدر، هجدهمین پسر ملک عبدالعزیز به شمار می رفت و مثل بقیه آنها سودای حکومت کردن هم داشت. اما از همان آغاز چون احساس کرد در برابر «سعود «و «فیصل» شانس چندانی ندارد، جنبش «شاهزادگان آزاد» را به راه انداخت و کلاهش با رقیبان سیاسی اش توی هم رفت. شعار تشکیل پارلمان و حکومت بر اساس قانون داد و سرانجام به نشانه اعتراض از «شورای بیعت» خارج شد و در تبعیدی خودخواسته دست همسر و فرزند از جمله «ولید» را گرفت و به مصر رفت. «ملک سعود» هم گذرنامه دیپلماتیکش را باطل و به او اجازه بازگشت نداد. سالها بعد هم که   «ملک فیصل» به او اجازه بازگشت داد، تعهد گرفت که به سیاست و حکومت کاری نداشته و سرش توی لاک خودش باشد. بنابراین خیلی هم دور از ذهن نیست که حاکمان سعودی در روزهای آینده، جزیره و یا حتی کشوری را خریداری کنند و «ولید بن طلال» را مثل پدرش به نشانه تبعید به آنجا بفرستند. یا اینکه کاری کنند تا فقط به کارهای بی پایان تجاری اش برسد و دیگر اطراف دنیای سیاست و حکمرانی پیدایش نشود!

امپراتوری تجاری

واقعیت این است که تا پیش از اینها نیز «ولید» خیلی اهل سیاست و سیاست پیشگی نبود و سرش را بیشتر با امپراتوری اقتصادی – تجاری خودش گرم می کرد. حتی خیلی از تحلیلگران معتقدند، شاهزاده، شمّ سیاسی اش اصلاً به بینش اقتصادی و تجاری اش نرفته است. با اینهمه اظهار نظرهای گاه و بیگاه چند سال اخیرش در باره سیاست و حاکمان آل سعود و همچنین بیمناکی ولیعهد عربستان از شاهزاده های قدرتمندی که گوشه چشمی به سیاست و حکومت دارند، برایش دردسرساز شد. لابد می دانید که شاهزاده اسیر در هتل پنج ستاره یکی از ثروتمندترین مردان جهان و مالک، مدیر، کار آفرین و خلاصه امپراتور اقتصادی اعراب به شمار می رود و به جز شرکت عظیم «المملکه» در سعودی سهام بسیاری از شرکتهای بزرگ اروپایی متعلق به اوست.

ارثیه ناچیز

شاهزاده «ولید» تحصیلاتش هم به سیاست ربطی ندارد. کارشناسی علوم بازرگانی اش را از یک کالج در کالیفرنیا و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی را هم از دانشگاه «سیراکیوس» در نیویورک گرفته است و پس از آن با ثروت به ارث رسیده از پدر که خودش آن را ناچیز اعلام کرده، کسب و کار را شروع کرده است. لابد سرمایه گذاری و سهامداری در «توییتر، اپل، هتل‌های زنجیره‌ای فورسیزنز، مؤسسه نیوزگروپ، بانک سیتی‌گروپ آمریکا، شهربازی یورو دیزنی، فاکس قرن ۲۱، جنرال موتورز و ... » همه و همه اینها را بعد از آن ارثیه اندک پدری، مدیون توانایی های خودش است!

گاهی سیاست

همه داشته های پدر را به ارث برد به جز قولی که «طلال بن عبدالعزیز» برای دخالت نکردن در سیاست داده بود. به خاطر همین از چند سال پیش به این طرف اظهار نظرهای سیاسی جنجالی اش آغاز شد. گاهی از لزوم رابطه با اسرائیل گفت و از همه اعراب خواست دیدگاه خصمانه‌شان در خصوص رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند و به همزیستی مسالمت آمیز روی آورند. هر از چندی علیه ایران حرف زد و اینکه : «اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، رهبران عرب به‌طور علنی آن را محکوم می‌کنند ولی در خفا بابت آن خوشحال می‌شوند»! گاهی در باره لزوم آزادی دادن به زنان در عربستان سخن گفت و گاهی آشکارا اعلام کرد که سعودی ها مشغول حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده از «داعش» هستند. در دوران رقابت های انتخاباتی در آمریکا به «ترامپ» توصیه کرد نامزد نشود چون شکست خواهد خورد. البته بر خلاف سران سعودی که واکنشی به او نشان نمی دادند، ترامپ، فوری، حق او را کف دستش گذاشت : «این شاهزاده عرب، با پول پدرش می خواهد آمریکا را اداره کند!»

دسته گل ها

درست گفته اند که تمرکز «قدرت» فساد می آورد اما تمرکز «ثروت»، هم قدرت آور و هم فساد آور است. حاکمان سعودی هم این روزها برای کنار زدن شاهزاده های ریز و درشتی چون «ولید بن طلال» همین قدرت مالی و فساد آنها را بهانه کرده اند. البته وقتی نام «ولید بن طلال» را می بریم ماجرا فقط به فساد اقتصادی خلاصه نمی شود. بدتر از آن فسادهای اخلاقی او خانواده اش است که مرزهای اروپا و آمریکا را هم در نوردیده است. از پرونده های مختلف تجاور و سواستفاده های جنسی خود شاهزاده بگیرید تا دسته گل های عجیب و غریبی که دختران و یا همسرش در گوشه و کنار جهان به آب داده اند.

قصر پرنده

چند سال پیش در مصاحبه ای اعلام کرد تصمیم دارد همه ثروتش را خرج امور خیریه کند! «خیریه» البته از نگاه شاهزاده تعریف خاص خودش را دارد. یعنی از خرید کاخ آنچنانی و هدیه دادن آن به همسر یا دوست دختر «سارکوزی»، خرید سهام برخی شرکت های ورشکسته و اهدای قایق تفریحی گرانقیمت به ترامپ بگیرید تا پولهایی که در لبنان با اهداف خاص خرج می کند و تأسیس شرکت بین المللی «روتانا» برای تفریح و سرگرمی و در واقع ترویج فیلم و محتوای ضد اخلاقی و ... فقط مانده ایم که اگر حاکمان سعودی فردا حکم به توقیف اموال و زندانی شدن «ولید بن طلال» بدهند آن هواپیمای «ایرباس ۳۸۰ » که به قصرپرنده مشهور است و نمی شود برایش قیمت گذاشت، تکلیفش چه می شود!؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.