یزد - ارزش افزوده و بهره وری دربخش کشاورزی که تاثیر فراوان در افزایش صادرات غیرنفتی دارد، را باید از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و این صنایع سدی محکم در برابر رکود و بیکاری می باشد وبیش از ۳هزار و۵۵۰نفردر این بخش اشتغالزایی ایجاد می کند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی سد محکمی در برابر رکود و بیکاری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی یزد، کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان پذیر است و وجود این صنایع و مسایل پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می کند.

صنایع تبدیلی وتکمیلی بخش کشاورزی، نقش موثری درشکوفایی اقتصاد کشاورزی داشته ومی‌تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای درزمینه ‌های کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و امنیت غذایی ، ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان، جلوگیری از فسادپذیری و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ، استفاده بهینه ازمنابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان داشته باشد.

برجام قفل سرمایه­ گذاری در صنایع کشاورزی را شکست

مدیرصنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان یزد با بیان اینکه رفع تحریم­ها یکی از مهم ترین عوامل شکوفایی صنایع تبدیلی و تکمیلی است، اظهارداشت: پس از برداشته شدن تحریم­ها ، از سال ۹۴ شاهد رشد ۴۷ درصدی سرمایه­گذاری نسبت به مدت مشابه ۹۳ بودیم هم چنین از آن زمان اشتغال زایی در صنایع مذکور ۵۵ درصد رشد داشته است .

 علیرضا طاقه باف افزود  : عمده فعالیت و اهداف مدیریت صنایع روستایی ، ایجاد ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآورده‌های محصولات کشاورزی اعم از باغی ، زراعی و دامی است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان و تنوع محصول ، صنایع تبدیلی به‌ خصوص پسته و خرما و صنایع جنبی‌آن ، تولید و فرآوری محصولات کنجدی ، فرآورده‌های لبنی ، مجموعه کارخانجات خوراک دام وطیور ، بسته‌بندی آجیل ، خشکبار و حبوبات دراستان ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون به‌ منظور توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان تعداد ۴۴۸ فقره جواز تأسیس بااشتغال ۷۹۳۹ نفر صادرشده است که از این تعداد۱۲۴ فقره با اشتغال مستقیم ۲۵۰۰ و غیر مستقیم بیش از ۱۰۰۰ نفر به بهره برداری رسیده است .

این مسئول ادامه داد : پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۴۰ واحد تولیدی به بهره برداری برسد و شرایط اشتغال بیش از ۱۲۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم سازند ، که از این تعداد واحد سهم طرح های اقتصاد مقاومتی در استان ۳۰ واحد تولیدی می باشد که تا کنون ۱۵ واحد آن  به بهره برداری رسیده است .

طاقه باف افزود: افزایش جذب مواد خام در این ۱۵ واحد ۱۶۵ هزار تن ، کاهش ضایعات۱۷ هزار تن و شرایط اشتغال برای ۵۱۹ نفر با سرمایه گذاری۱۰۲۴ میلیارد ریال فراهم شده است .

لزوم توجه ویژه به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی

وی خاطر با اشاره به مزایای افزایش واحدهای صنایع تبدیلی نشان ساخت : صنایع تبدیلی و تکمیلی واقدامات پس ازتولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می کند.

این مسئول افزود: صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسطه اقتصادی مبتنی برکشاورزی واقتصاد مُدرن و صنعتی ، دارای نقش وجایگاه مهمی در افزایش کیفی محصولات کشاورزی ومیزان ارز آوری از طریق صادرات و بهبود شرایط درآمدی تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ ها دارد.

مدیر صنایع کشاورزی استان تصریح کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث افزایش بهره وری تولید شده و درآمد خانوارهای روستایی را ارتقاء می دهد و هم چنین زمینه ساز اشتغال نوین در مناطق روستایی می شود و این صنایع از میزان بیکاری های دایمی و فصلی در مناطق روستایی می کاهد و زمینه مناسبی برای توسعه مناطق روستایی را فراهم می آورد و به افزایش تولیدات روستایی و ایجاد فرصت های شغلی منجر خواهد شد .

 طاقه باف با اشاره به ارزش افزوده حاصل ازتولیدات صنایع تبدیلی گفت: توجه به اینکه بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی ، شیمیایی در مراحل کاشت ، داشت و برداشت و همچنین پس از برداشت ضایع شده و از بین می رود می توان با برنامه ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد .

طاقه باف افزایش ارزش افزوده و بهره وری در بخش کشاورزی و تاثیر فراوان در افزایش صادرات غیر نفتی را از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و افزود: اشتغال مولّد و پایدار در بخش کشاورزی با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید _ اشتغال قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت .

مدیر صنایع تبدیلی و مواد غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد صنایع تبدیلی را در کاهش ضایعات کشاورزی تاثیر گذاردانست و افزود : کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکانپذیر است.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از مهم ترین نقش های صنایع تبدیلی و تکمیلی در افزایش ارزش افزوده در محصولات کشاورزی در شرایط پسا تحریم افزایش مزیت رقابتی برای صادرات است و بخش کشاورزی یکی از مزایای نسبی استان در بازارهای صادراتی است و توانایی مناسبی برای رونق صادرات و افزایش ارزآوری دارد.

طاقه باف تصریح ساخت : توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی را می توان از نقش های اصلی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی قلمداد کرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.