یزد – عضو هئیت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد در خصوص تعلیق شدن عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت: حق تفسیر شورای نگهبان و تشخیص غیر شرعی بودن قانون ها در هر زمان برای این شورا محترم و جایز می باشد و این روش کاملا قانونی و حق شورای نگهبان است.

روش شورای نگهبان نسبت به تعلیق عضو شورای شهر یزد کاملا قانونی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد ، در پی تعلیق عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و بحث های جنجالی پیرامون آن، انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی و علوم سیاسی با هدف بررسی فقهی و حقوقی این موضوع و افزایش آگاهی علمی جامعه، با همکاری جمعی از استادان و مسئولان، برنامه ای را تحت عنوان حقوق اقلیت ها با حضور دکتر اکبر غفوری عضو هئیت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد و دکتر ایمان رحیمی پور استاد حقوق و پژوهشگر در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار کرد.

در این مراسم سخنگوی شورای مرکزی انجمن به بیان اجمالی موضوع پرداخت و از سخنرانان خواست تا موضوع را با نگاه علمی خود بررسی کنند.

ابتدا دکتر غفوری با استناد فقهی به قاعده نفی سبیل و استناد حقوقی اصل ۴ و ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی به بیان دیدگاه های  خود پرداخت و حق تفسیر شورای نگهبان و تشخیص غیر شرعی بودن قانون ها را در هر زمان برای آن شورا محترم و جایز شمرد و بیان داشت این روش کاملا قانونی و حق شورای نگهبان است.

 در ادمه بحث دکتر رحیمی پور با استنادهای حقوقی به اصول۴و ۹۴و۹۵و۹۶ قانون اساسی و تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات شورا ها و تبصره ۲ ماده ۲۰۱ آیین نامه داخلی مجلس به بیان دیدگاه خود پرداخت. وی با توجه به اصل ۱۱۲ قانون اساسی و پیش بینی جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و با در نظر گرفتن جایگاه مجلس شورای اسلامی که به فرموده امام در راس همه امور است، گفت: راه‌ حل همان شور و مشورت با مجمع مصلحت نظام است.

در این مراسم همچنین چند تن از دانشجویان در قالب تربیون دانشجویی به بیان دیدگاه ها و پرسش های خود از استادان پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.