بجنورد- مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از کشف یک تالار ستون دار مربوط به دوران هخامنشی در محوطه تاریخی ریوی این استان خبر داد.

کشف آثار دوران هخامنشی در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، محمد سویدانلویی اظهار کرد: به دنبال انجام فصل پنجم پژوهش های باستان شناسی بین اللملی در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی بخش هایی از یک تالار ستون دار و بنای خشتی بزرگ مربوط به دوران هخامنشی کشف شد.

وی گفت: محوطه تاریخی ریوی نزدیک روستای نجف، واقع در شهرستان مانه و سملقان و در شمال غرب خراسان شمالی قرار دارد که طی پژوهش های باستان شناسی که از سال ١٣٩١ در این محوطه تاریخی آغاز شده، باستان شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی دست یافتند.

سویدانلویی ادامه داد: اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت این منطقه در دوران هخامنشی به بیش از ١١۰ هکتار رسیده و به نظر می رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.

به گفته وی بر اساس این پژوهشها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی دارد.

سویدانلویی گفت: پژوهشهای باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان از سال ١٣٩۴ آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان «پروژه باستان شناسی ریوی» جهت کاوش و پژوهش های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی برنامه ریزی کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به شواهد باستان شناختی، «ریوی» یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهشهای باستان شناسی هدفمند در آن می تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان خراسان شمالی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.