کرمان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از برگزاری نمایشگاه کتاب در دی ماه خبر داد و گفت: مراسم انتخاب کتاب سال استان نیز در ایام برگزاری هفته کتاب ،برگزار خواهد شد .

برپایی نمایشگاه کتاب کرمان در دی ماه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد علیزاده پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، از برگزاری نمایشگاه کتاب در دی ماه خبر داد و گفت: مراسم انتخاب کتاب سال استان نیز در ایام برگزاری هفته کتاب، برگزار خواهد شد .

وی با اشاره به این که بیست و پنجمین هفته کتاب از ۲۰ تا ۲۶ آبانماه است، گفت: هفته کتاب فرصت مناسبی در ترویج و تشویق کتابخوانی بین اقشار مختلف به خصوص خانواده ها، کودکان و نوجوانان است و نقش موثری در ترویج کتاب خوانی و ارتقاء سطح سرانه مطالعه کشور دارد.

وی با بیان این که باید از ظرفیت های مردمی در هفته کتابخوانی در ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد، افزود: شعار بیست و پنجمین هفته کتاب «آینده روشن با خانواده کتاب خوان» است.

وی با اشاره به عنوان روز های در هفته کتاب، اظهار کرد: ۲۰  آبان ماه  به نام کتاب اهالی قلم و رسانه، ۲۱ آبان ماه کتاب فضای مجازی و زبان دیجیتالی، ۲۲ آبان ماه  کتاب جامعه دانشگاهی،   ۲۳ آبان ماه کتاب کودک و نوجوان و خانواده، ۲۴ آبان ماه کتاب دار و کتابخوانی، ۲۵ آبان ماه کتاب ناشران و اقتصاد مقاومتی و ۲۶ آبان ماه به نام کتاب حیات طیبه و انقلاب اسلامی نام گذاری شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: ۲۰ دستگاه اجرایی برنامه‌های خود را در ترویج کتابخوانی اعلام کرده اند.

وی با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ترویج امر کتاب و کتابخوانی در سه حوزه نظارتی، تبلیغی و ترویجی در طول سال مشغول به کار است، افزود: در حوزه فعالیت های نظارتی و حاکمیتی که از وظایف ذاتی این اداره است، صدور پروانه نشر برای ناشران، مجوز انتشاراتی، صدور کارت اهل قلم برای نویسندگان از طریق سایت خانه کتاب، خرید کتاب از ناشران و برپایی نمایشگاه های کتاب در طول سال به صورت مستمر از اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این زمینه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۶ ماه اول امسال ۱۶۴ عنوان کتاب با موضوعات دینی،کودک و نوجوان تألیفی و ترجمه درحوزه شمال استان منتشر شده است .

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان با اعلام اشتغال ۲۰۱ مؤلف در استان گفت: در استان ۹۸ واحد کتابفروشی ، ۱۸۳ چاپخانه و ۲۲۰ باشگاه کتابخوانی فعال نیز وجود دارد.

علیزاده ادامه داد: پرداخت یارانه نشر و ارائه تسهیلات برای نوسازی و تجهیز کتاب فروشی ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی است.

مراجعه بیش از ٢ میلیون و ٩٠٠هزار به کتابخانه های استان درسال گذشته

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان نیزدر این جلسه گفت: در سال گذشته  بیش از یک میلیون و ٤٠٠ هزار کتاب به امانت رفته و ما بیشتر دنبال آن هستیم فضای کتابخانه ها به سمتی برود که کارکرد آنها بیشتر فرهنگی باشد و به همین دلیل فعالیت های متنوع و ابتکاری ایجاد کردیم.

وی از وجود ۱۳۲ باب کتابخانه عمومی با یک میلیون و۶۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان کرمان خبر دارد .

حسین زاده افزود: در این راستا بخش کودک در همه کتابخانه های استان فعال شده و بیش از ١٠٠ هزار جلد کتاب در این زمینه در کتابخانه ها وجود دارد و بخش های کتب دفاع مقدس و شهدا، کتب کرمانشناسی و غیره را نیز در کتابخانه های استان دایر کردیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان بیان کرد: کتابخانه نابینایان استان هم که از قبل وجود داشته با کمک شرکت سامسونگ بازسازی و نوسازی شده است و کتابخانه دیجیتال نابینایان طی یک ماه آینده راه اندازی می شود.

حسین زاده با بیان اینکه ۱۳۰ هزار نفر در استان عضو کتابخانه های عمومی استان هستند افزود: در هفته کتاب از کتابداران برگزیده استان تجلیل می شود .

وی با اشاره به کمک های خیرین در ساخت کتابخانه تصریح کرد: ٣٠ باب کتابخانه در استان با ١٧ هزارمتر مربع وجود دارد که با مشارکت خیرین ساخته شده و بعضی از این کتابخانه ها زمین کشاورزی نیز پیوست آن شده است.

وی افزود: بیش از ٥٠٠ عنوان فعالیت و ٣٠٠ نشست کتابخوان در سطح استان در هفته کتاب برگزار می شود و مسابقات نقاشی با موضوع کتاب، جلسات جمع خوانی کتاب، مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه بازنمایی کتاب های جدید، نذر کتاب، عضویت رایگان از جمله برنامه های هفته کتاب است.

حسین زاده با بیان اینکه ۱۳۰ هزار نفر در استان عضو کتابخانه های عمومی استان هستند افزود: در هفته کتاب از کتابداران برگزیده استان تجلیل می شود .

حسین زاده با بیان این که نذر کتاب را در استان کرمان داریم گفت: بیش از ٢٠ هزار جلد کتاب توسط مردم به کتابخانه های عمومی استان اهدا شده و امسال نیز برنامه نذر کتاب را داریم.

وی بیان کرد:٣٠٠ هزار جلد کتاب سال گذشته برای ایستگاه های مطالعه توزیع شده و استقبال خیلی خوبی هم انجام گرفته و اصحاب رسانه می توانند در ترویج کتابخوانی کمک جدی بکنند

هفته کتاب با شعار آینده روشن با خانواده کتابخوان ، ۲۰ تا ۲۶ آبان در استان کرمان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.