این روزها بار دیگر آلودگی هوا در تهران و برخی کلانشهرها از جمله مشهد اوج گرفته و نفس کشیدن را برای مردم سخت کرده است.

دستگاه‌های مسئول در کاهش آلودگی هوا به تکالیف خود عمل نمی‌کنند

قدس آنلاین- این روزها بار دیگر آلودگی هوا در تهران و برخی کلانشهرها از جمله مشهد اوج گرفته و نفس کشیدن را برای مردم سخت کرده است. البته بنا به اظهارات محسن فرجودی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت شاخص آلودگی هوا در روزهای گذشته از ۱۰۰PSI کمی افزایش پیدا کرده و در بدترین شرایط به ۱۴۰ تا ۱۵۰ رسیده است که خیلی جای نگرانی نیست. یعنی فقط به بیماران قلبی- عروقی، زنان باردار و افراد حساس به شرایط هوای ناسالم توصیه شده تا از رفت و آمد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

اما نکته قابل تأمل در این بحث نقش معادن شن و ماسه در آلودگی اخیر است. در واقع گزارش‌های وزارت بهداشت برخلاف نوبت‌های قبل نشان می‌دهد که در کنار پدیده وارونگی هوا، افزایش ذرات غبار که ناشی از شرایط جوی و فعالیت معادن شن و ماسه است، نقش اصلی در تشدید آلودگی هوا داشته است.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانون هوای پاک، طرح انتقال صنایع آلاینده - شامل معادن شن و ماسه - به خارج از شهر تهران را در سال ۶۵ تصویب کرد که به تأیید شورای نگهبان هم رسید، اما مانند بسیاری از مصوبات از سوی دستگاه‌های مسئول چندان اجرایی نشد تا پایتخت به چنین وضعیتی دچار شود.

* سازمان‌ها به تکالیف خود عمل کنند

ناهید خدا کرمی، نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه منابع آلوده کننده هوای تهران متفاوت هستند؛ یعنی از صنایع و معادن تا سوخت را دربر می‌گیرند، می‌گوید: به جای اینکه دنبال منبع آلودگی هوا و مقصر بگردیم، بهتر است هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌ها وظایف و تکالیف خود در این رابطه را انجام بدهند.

وی در این زمینه به قانون هوای پاک اشاره می‌کند و می‌گوید: در این قانون وظایف همه دستگاه ها، نهادها و سازمان‌ها مثل وزارتخانه‌های نفت، نیرو، بهداشت، سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها برای مقابله با آلودگی هوا کاملاً مشخص است، اما کمتر دستگاهی در صدد این است که تکالیف خود را بدرستی انجام بدهد.

* سازمان محیط زیست گزارش بدهد

وی با اشاره به اینکه شورای شهر پایتخت در جریان فعالیت دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در امر کاهش آلودگی هوای پایتخت نیست، تصریح می‌کند: با اینکه بارها در صحن شورا تذکر داده شد، ولی گزارشی از اقدامات آن‌ها دریافت نکردیم بنابراین نمی‌دانیم چه تلاش هایی انجام می‌دهند. البته در حال تهیه گزارشی هستیم تا به دستگاه هایی که تکالیف خود را انجام نمی‌دهند، تذکر بدهیم.

خداکرمی یکی از وظایف وزارت نفت در حوزه کاهش آلاینده‌ها را توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ برمی‌شمارد و می‌افزاید: به دلیل ارائه ندادن گزارش از سوی این وزارتخانه ما نمی‌دانیم که میزان گوگرد در سوخت مورد استفاده خودروهای دیزلی چگونه است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر وظیفه دارد گزارش دهد که آیا دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در موضوع یاد شده به تکالیف خود عمل کرده‌اند یا خیر، می‌افزاید: این سازمان طبق قانون هوای پاک بیشترین مسئولیت را دارد و باید قصور دستگاه‌ها را گزارش کند.

خداکرمی از دعوت مسئولان ارشد سازمان محیط زیست به شورای شهر برای ارائه گزارش از فعالیت دستگاه‌ها در زمینه قانون هوای پاک خبر می‌دهد و می‌گوید: قطعاً ما از این سازمان توقع ارائه گزارش شفاف را داریم.

* مردم هم مسئولیت دارند

وی با اشاره به اینکه مردم نیز در قبال کاهش آلودگی هوا مسئولیت دارند، می‌افزاید: در واقع شهروندان می‌توانند با استفاده نکردن از وسایل نقلیه غیر استاندارد و دودزا در کاهش آلاینده‌ها نقش قابل توجهی ایفا کنند. وی گسترش محدوده طرح ترافیک را یکی از راهکارهای ضربتی برای کاهش آلودگی هوا در شرایط فعلی می‌خواند و می‌گوید: باید تهران را برای رفت و آمد خودروها تنگ‌تر کنیم. علاوه بر این دریافت عوارض از مراکز تولید آلاینده‌ها و اجرای سریع‌تر طرح استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی می‌تواند در کاهش آلاینده‌ها تأثیرگذار باشد.

خداکرمی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از مصوبه انتقال صنایع و معادن آلاینده از تهران هنوز این قانون از سوی دستگاه‌های مسئول اجرایی نشده است، می‌گوید: دلیل این امر به ناهماهنگی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در این حوزه برمی‌گردد. بنابراین ما باید برای انتقال صنایع و معادن آلاینده نیز یکپارچه عمل کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.