مشهد- داستان این روزها در بحث آلودگی هوا داستانی بشدت غم انگیز و قابل تأمل است. هر روز شرایط بحرانی‌تر از روز قبل می‌شود و بدون اینکه فکری به حال این وضع بشود تیترها از قول مسئولان در رسانه‌ها منعکس می‌شود و بس!

مدیران مقصر در آلودگی هوای مشهد برکنار می‌شوند

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسائی فر: همه غافلیم از غول آلودگی هوا که طی همین مدت یکی دو ماهه اخیر تعداد بیشتری از همشهریان را به کام مرگ کشانده است. رشد ۵/۲ درصدی آمار فوتی‌های شهر مشهد در همین ماه‌ها که بر اثر بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی به خط پایان زندگیشان رسیده‌اند. کافی است هشدارها را جدی بگیریم و چاره‌ای برای تقابل با غول هولناک آلودگی هوا بیندیشیم.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به وجود قانون هوای پاک و لزوم اجرای آن از طریق دستگاه‌های مرتبط به آن به خبرنگار ما گفت:خوشبختانه ما در حال حاضر قانون هوای پاک را داریم که وظیفه ذاتی دستگاه‌های مرتبط با هواست که هم در جهت اجرایی شدن آن اقدام کنند و هم نظارت خوبی بر حسن انجام آن داشته باشند که باید گفت عملکرد قوی و خوبی تا اینجا از سوی دستگاه‌های مرتبط شاهد نبودیم و متأسفانه شاهد این هستیم هوای آلوده در روزهای متمادی به مرز هشدار رسیده است که برای سلامتی مردم خطرناک و آسیب زا بوده و خواهد بود.

مکاتبه با سازمان‌های مرتبط

قاضی بخشی محبی در ادامه افزود: ما در حوزه دادستانی مکاتبه‌های مختلفی با دستگاه‌های مرتبط از جمله معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، اداره کل حفاظت محیط زیست و استانداری به عنوان بالاترین مرجع اجرایی استان در بحث آلودگی هوا داشته‌ایم؛ اما تقریباً در این مدت اقدام عملی که می‌بایست انجام شود و نتیجه آن قابل روئیت باشد نشده و فقط هر چه بوده بحث هشدارهایی است که گاهاً داده می‌شود.

قاضی بخشی محبی اظهار داشت: یکی از حقوق مردم داشتن هوای پاک است و در صورتی که احساس شود و نیاز به ورود دادستانی باشد با دستور دادستان اقدام خواهیم کرد تا شاهد وضعیتی بدتر در مشهد نباشیم.

معاون دادستان مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که برخورد دادستانی با دستگاه‌های متخلف در امر آلودگی هوای مشهد چگونه خواهد بود؟ گفت: مسلماً هر متولی وظیفه‌ای دارد و اگر به وظیفه قانونی خودش عمل نکند شامل تفسیر جزایی در قانون می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع که هرکس از اجرای قانون جلوگیری کند، قانونگذار بحث انفصال از خدمت را پیش بینی نموده و ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی قابل اجرا خواهد بود.

وی ادامه داد: برهمین اساس انتظار داریم مسئولان با جدیت بیشتر به حوزه سلامت مردم و هوای پاک ورود داشته باشند، ما نیز هر جا کم کاری و کوتاهی مشاهده کنیم به عنوان مدعی العموم از طریق رسانه‌ها نحوه برخورد با آن را اعلام خواهیم کرد و به نظر می‌رسد بدترین مجازات برای یک مسئول این باشد که بعد از سال‌ها خدمت به عنوان مدیر کم کار به مردم معرفی شود.

باند جدید برای فرودگاه مشهد

وی درخصوص چاره اندیشی برای معضل تردد پروازهای فرودگاه مشهد و سهم بالای آن در آلودگی هوای شهر گفت: طبق قانون هوای پاک و نیز قانون آلودگی‌های صوتی وجود فرودگاه در منطقه شهری مشکل ساز است، ما با در نظر داشتن این مطلب که تغییر مسیر و مکان در اختیار فرودگاه‌های استان نیست و از طریق تهران انجام می‌شود مذاکراتی که داشتیم اداره فرودگاه‌های استان اعلام کرده است ظرف سه سال آینده و با راه اندازی باند جدید مسیر هواپیماها تغییر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.