مشهد- شورای عالی شهرسازی می‌گوید، ساختمان‌ها در کلانشهرها نباید بیشتر از ۶ طبقه ساخته شود، اما شهرداری‌ها مخالفند، به خاطر اینکه بر درآمد آن‌ها اثر منفی دارد و لذا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامیدر این رابطه معتقد است شهرداری‌ها نباید برای منافع زودرس به فکر هوا فروشی باشند.

شهرداری‌ها برای منافع زودرس به فکر هوا فروشی نباشند

قدس آنلاین-گروه استان ها-سینا حسینی: اردیبهشت ماه ۹۳ طرح جامع و تفصیلی مشهد مقدس به تصویب رسید تا مطابق این طرح محدوده این شهر به ۳۰ هزار و ۵۷۰ هکتار افزایش و حریم به ۱۸۰ هکتار محدود شود، اما بنا به دلایلی این طرح اجرایی نشد. عمر اعضای شورای چهارم اسلامی شهر مشهد به اجرایی این طرح نرسید تا شورای پنجم در بدو فعالیت خود یکی از اهداف خود را به اجرای این طرح اختصاص دهد، اما اشکلاتی در اجرای این طرح وجود دارد که باید براساس تحقیقات و بررسی‌های لازم ابتدا معایب این طرح برطرف شود تا مقدمات اجرای آن سپری شود.
سید امیرحسین قاضی زاده نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس اجرای این طرح را نیازمند برخی اقدام‌های تخصصی و کارشناسی می‌داند و معتقد است تا وقتی ایرادها به صورت جدی برطرف نشود، امکان اجرای این طرح وجود ندارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که آیا مردم مشهد سرانجام شاهد اجرای این طرح در شهر خواهند بود یا اینکه کاغذبازی اداری مانع از اجرای این طرح خواهد شد، می‌گوید: نقشه جامع و تفصیلی مشهد اخیرا از سوی شورای عالی شهرسازی ابلاغ شده است. بنابراین هر نظری که قرار است، اعمال شود، اصلاح نقشه جامع فعلی است. طبیعتاً قبل از هر اقدامی نقشه جامع را شورای شهر باید به تصویب برساند و بعد شورایعالی شهرسازی آن را تصویب کند. بحثی است میان شورای‌عالی شهرسازی با مدیریت همه کلانشهرهای کشور که ممکن است این اختلاف در جریان تصویب این طرح، مشکلاتی را به وجود آورد.
وی با اشاره به عامل اصلی این اختلاف که بیشتر به حوزه درآمدزایی برای شهرداری‌های کلانشهرها برمی گردد، در این خصوص می‌گوید: طرح ارتفاع طبقاتی مشکل اصلی و اختلاف کلیدی در این طرح است. شورای عالی شهرسازی می‌گوید، ساختمان‌ها در کلانشهرها نباید بیشتر از ۶ طبقه ساخته شود، اما شهرداری‌ها مخالفند، به خاطر اینکه بر درآمد آن‌ها اثر منفی دارد، اما من اعتقاد دارم که جز مراکز اداری و مراکز تجاری مثل هتل‌ها در مورد اماکن مسکونی، این حرکت، کار خوبی است. شهرداری‌ها نباید برای منافع زودرس به فکر هوا فروشی باشند. همین ترافیکی که در سطح کلانشهرها بویژه شهر مشهد انباشته شده، توزیع نامناسب سرزمینی جمعیت و تناسب نداشتن فضاهای موجود است. یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم که یکی از ایرادهای بزرگ در کلانشهرهای بزرگ در حال حاضر، تراکم ساختمان‌ها در خیابان‌ها است. ما در حال حاضر در تهران و مشهد با مشکلات حادی به خاطر این موضوع درگیر هستیم که اگر فکری برای آن نشود، قطعاً با بحران‌های بزرگ‌تری رو به رو خواهیم بود.
امیر حسین قاضی زاده در بخش دیگری از گفت و گو با اشاره به مشکلاتی که در این طرح وجود دارد به این مسئله اشاره می‌کند که باید محدوده شهر در این طرح بدرستی لحاظ شود چرا که در غیر این صورت شهر به گونه‌ای غیراستاندارد توسعه خواهد یافت که رسیدگی به حوزه مدیریت شهری طاقت فرسا خواهد شد.
وی می‌افزاید: بحث بافت فرسوده نکته بسیار مهمی در این طرح است. ما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که نقشه شهر در طرح محدود شود.باید بافت فرسوده شهر نقشه روشنی برای اصلاح داشته باشد چون حدود ۴۵ درصد بافت مشهد فرسوده است و تغییر این بافت اقدام مثبت و روشن و مؤثری خواهد بود، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، مطمئنا با مشکلات فراوانی رو به رو خواهیم شد که بعدها این مشکلات برای مردم دردسر ایجاد خواهد کرد.
وی در ادامه این توضیحات یادآور می‌شود: نکته سوم تراز تجاری این طرح است که باید بدرستی اطراف بافت حرم مطهر رضوی را در نظر گرفت. قبلاً تراز تجاری صفر بود و ما خیلی پیگیری کردیم که از این وضعیت خارج شود. دلیلش این بود که زمین اطراف حرم خیلی گران می‌شد. ما تلاش می‌کنیم، آستان قدس رضوی در حدود و حریم حرم هم وارد شود و آنجا به عنوان یک سرمایه گذار جدی عمل کند و قیمت تمام شده تولید مراکز اقامتی را کاهش دهد، وگرنه تا چند وقت دیگر فقط ثروتمندان می‌توانند در اماکن اقامتی اطراف حرم اسکان بگیرند. اتاق هتل با قیمت شبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار توان در توان اقشار محروم که قصد زیارت دارند، نیست و کمتر از این هم برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد که در اطراف حرم مراکز تجاری و اقامتی بسازد. در حال حاضر مراکز اقامتی ما با وجود ۲۷ میلیون زائر در شرایطی که ۳۰۰ هزار تخت موجود است، باز هم خالی می‌ماند. یعنی مردم می‌آیند، اما به مراکز اقامتی و هتل‌ها مراجعه نمی‌کنند و در حسینیه‌ها و خانه‌ها اقامت می‌کنند. چون پولش را ندارند. به همین دلیل باید به گونه برنامه ریزی شود که به مردم بی بضاعت آسیب وارد نشود.

قاضی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم شهرداری مشهد در کاهش نرخ سفر به مشهد به کمک سرمایه گذاران داخلی و خارجی بویژه سرمایه گذاران شیعه حاضر در منطقه می‌تواند، مثمر ثمر باشد، اظهار می‌کند: باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مشهد به عنوان یک قطب گردشگردی مذهبی معرفی شود. طبیعتاً شیعیان، ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند از این رو این اتفاق، حرکت خوبی است چون آن‌ها تمایل بیشتری دارند، اما اگر سرمایه گذاری غیر از این هم بخواهد، بیاید، مانعی نباید وجود داشته باشد. البته این اولویت هست، بخاطر تمایل خود شیعیان. مثل تمایل ما به آبادانی کربلا و نجف، اما باید از تمام ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه مشهد استفاده کنیم تا مشهد پرچمدار گردشگری مذهبی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.