برای اولین بار در عربستان به شرکت‌کنندگان در جشن‌های روز ملی اجازه دادند به شکل مختلط حضور یابند تا بدین وسیله غرور ملی را تقویت کرده و فضای جامعه را باز کنند

مقابله با خروج سرمایه سعودی‌ها در تفریحات خارج از کشور

قدس آنلاین- برای اولین بار در عربستان به شرکت‌کنندگان در جشن‌های روز ملی اجازه دادند به شکل مختلط حضور یابند تا بدین وسیله غرور ملی را تقویت کرده و فضای جامعه را باز کنند!
عربستان سعودی برای اولین بار به زنان اجازه داد برای بزرگداشت هشتاد و هفتمین سالگرد تأسیس این حکومت، وارد استادیوم ملی شوند. مراسم با کنسرت‌ها و برنامه‌های بی‌سابقه‌ای همراه بود.
این جشن‌ها بخشی از تلاش حکومت برای ارتقای غرور ملی و بهبود کیفیت زندگی سعودی‌ها است و با شنبه‌ای که روز ملی‌شان بود مقارن شده است.
علاوه بر اجازه دادن به زنان برای شرکت در اُپرایی که شنبه شب در استادیومی در ریاض برگزار شد، کنسرت دیگری هم در شهر جده بر کرانه دریای سرخ برگزار شد که در آن یازده موسیقیدان عرب به هنرنمایی پرداختند و با آتش‌بازی، بندبازی و رقص سنتی محلی همراه بود.
این اتفاقات بخشی از چشم‌انداز برنامه اصلاحات ۲۰۳۰ حکومت است که دو سال پیش از آن رونمایی شد تا اتکای اقتصاد را بر نفت کاهش داده و منابع دیگری را جایگزینش کند، زمینه‌هایی جدید برای استخدام جوانان ایجاد کند و سبک زندگی بسته سعودی را باز کند.
اما در کشوری که از اسلام خشک سنی وهابی حکومت می‌کند که اختلاط دوجنس، کنسرت و سینما را حرام می‌داند، اهداف ظاهراً التیام‌بخشِ این برنامه از جمله توانمندسازی زنان، ترویج ورزش و سرمایه‌گذاری در زمینه تفریحات و سرگرمی انتقاداتی را برانگیخته است.
همچنین حکام سعودی در حیطه‌هایی دست به اصلاحات زدند که روزی تحت سیطره خاص مفتی‌ها بود، از جمله آموزش و قانون... و عناصری از هویت ملی را ترویج کردند که بار مذهبی نداشت یا به قبل از ظهور اسلام بازمی‌گشت.
آن‌ها جشن‌های روز ملی را که مفتی‌ها سبب تضعیف احساسات مذهبی می‌دانستند گرامی داشتند و آثار باستانی چون معابد صخره‌ای نبطیان را که روزگاری حضورش در سرزمین اسلام مایه شرمساری تلقی می‌شد تبلیغ کردند.
این هفته پرچم سعودی و بیلبوردهای سبز رنگ که معمولاً تصویر شاه سلمان و ولیعهد محمد بر آن نقش بسته بود در سراسر ریاض برافراشته شد و در شب، آسمانخراش‌ها مملو از نور سبز رنگ (رنگ ملی) شدند.
سازمان دولتی‌ای که سازماندهی جشن‌های روز ملی را برعهده دارد برآورد می‌کند که ظرف چهار روز، ۱.۵ میلیون سعودی در ۱۷ شهر مختلف در این مراسم‌ها شرکت کنند. سعودی‌ها همواره برای دیدن نمایش و رفتن به شهربازی به مرکز توریستی دبی در نزدیکی‌شان و یا به جاهای دورتر سفر می‌کردند. از اهداف چشم‌انداز اصلاحات ۲۰۳۰ آن است که عربستان بتواند تا یک چهارم ۲۰ میلیارد دلاری را که هم‌اکنون سعودی‌ها در خارج از کشورشان هزینه تفریح می‌کنند جذب داخل کند.

مترجم: حانیه‌سادات رضازاده

*ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.