ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و همتای تاجیکستانی و جمعی از سفرا و دیپلمات‌های کشورهای منطقه افتتاح شد.

گام‌های تهران برای توسعه روابط با تاجیکستان استوار است

به گزارش خبرنگار اعزامی قدس به دوشنبه، محمد جواد ظریف در مراسم گشایش سفارت جدید ایران با بیان اینکه ما ایرانیان زمانی که وارد دیار مهربان تاجیکستان می‌شویم، در گفت و شنود با مردم همدل این دیار خود را در سرزمین دوم خود می‌یابیم اظهار داشت: زیباترین تعبیر برای این احساس کلام مقام معظم رهبری است که روابط ایران و تاجیکستان را روابط خویشاوندان نامیدند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی دو کشورپشتوانه‌ای مهم  و سرمایه‌ای ارزشمند برای ارتقای روز افزون روابط است و عزم و اراده ما برای توسعه بیش از پیش روابط و گشودن افق‌های جدید همکاری با تاجیکستان استوار است.


وی تصریح کرد: سفر من به تاجیکستان و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی، فرهنگی و علمی دو کشور در آینده نزدیک گواه این ادعاست.
ظریف افزود: تحولات سریع دوران در حال گذار کنونی در عرصه روابط بین‌الملل علاوه بر آنکه آکنده از خطرات و آسیب‌های احتمالی است در  عین حال  فرصت‌هایی را نیز در جهت همکاری مشترک میان کشورهای منطقه به منظور مقابله با تهدیدات مشترک به ویژه خشونت و افراط گرایی فزاینده فراهم می‌آورد.


وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه پیشنهاد رئیس جمهور ایران در شست و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان جهان علیه خشونت و افراط گرایی با اجماع به تصویب رسید اظهار داشت:  ایران با در پیش گرفتن راه دیپلماسی که تجلی برجسته آن در برجام و پایبندی به آن متجلی گردید همگان را به صلح و پرهیز از خشونت و آتش‌افروزی دعوت نموده و مدیریت چالش‌های بشری را در گرو گفت‌وگو و همکاری نزدیک میان کشورها می‌داند.
تهران و دوشنبه در مسیر منافع مشترک گام برمی‌دارند
وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز  در این مراسم اظهار داشت: بر هیچ کس پوشیده نیست که مردم دو کشور همزبان ما در راستای ارزش‌های مشترک وبه جهت ارتباطات ئ نزدیکی فرهنگی طولانی‌ترین راه تاریخ انسانیت را با هم پیموده‌اند و در رشد تمدن جهانی نقش ماندگانر و روحیه سازنده خود را به جای نهاده‌اند.


سراج‌الدین اصل‌اف با بیان اینکه ما در تاجیکستان همواره به دلایل دوستانه و برادرانه و اعتماد به یکدیگر را که خصلت مردمان کهن بیاد هر دو کشور ایران و تاجیکستان است گرامی می‌داریم و در مسیر منافع مشترک گام‌های اطمینان بخشی را برمی‌داریم.
وزیر امور خارجه تاجیکستان با تأکید بر اینککه امیدواریم در پرتو ارزش‌های عالی مردم تاجیکستان و ایران در آینده شاهد توسعه بیش از پیش مناسبت‌های دوجانبه در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی باشیم خاطرنشان کرد: ما دستاوردهایی را که در دو دهه اخیر  در راستای تلاش‌های مشترک در زمینه سیاسی، تجاری، فرهنگ و علمی و معارف بدست آورده‌ایم باید حفظ کنیم و من بعد نیز بر اساس اصول احترام به منافع  یکدیگر و حسن اعتماد، دوستی، ارزش‌های مشترک فرهنگی و تاریخی و منافع دو کشور مناسبات‌ صمیمی را در سطح همکاری‌های دوجانبه تقویت کنیم.
وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دور از کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و فرهنگی دو کشور  در دوشنبه گفت: امیدواریم این نشست زمینه‌های مساعد بیشتری برای توسعه روابط دو کشور ایجاد کند.
گفتنی است ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه بدست مهندسان ایرانی و با تلفیق معماری مدرن با هنر معماری اصیل ایرانی و به دست مهندسان کشورمان طراحی و اجرا شده است.
مهندس غلامرضا رشیدی ناظر این پروژه درباره ویژگی‌های این بنا به خبرنگار قدس گفت: این بنا در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متروبا زیربنایی به مسلاحت ۶ هزار و ۲۴۰ متر که شامل ۴ ساختمان برای بخش اداری و دیپلماتیک، خدمات کنسولی، نگهبانی و نقلیه و ساختمان حفاظت و در مدت ۲ سال و نیم احداث شده است.
وی با بیان اینکه کلیه مصالح و  مواد بکار رفته در این بنای مجهز از داخل کشور تأمین شده افزود: پیشرفته‌ترین سامانه‌های و تجهیزات هوشمند مطابق با استانداردهای روز دنیا در این بنا بکار گرفته شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.