به گزارش خبرنگار اعزامی قدس به ازبکستان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس با تأکید بر اهمیت موضوع امنیت و ثبات در منطقه آسیای مرکزی برای اتحادیه اروپا اظهار داشت: این اتحادیه از گذشته شریک راهبردی اسیای مرکزی در مسایلی چون توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست، تغییرات اقلیمی و تأمین آزادی و حقوق بشر بوده است.

کنفرانس امنیت و توسعه پایدار برای آسیای مرکزی در سمرقند  آغاز بکار کرد

قدس آنلاین- کنفرانس امنیت و توسعه پایدار برای آسیای میانه با حضور وزرای خارجه ۵ کشور منطقه آسیاسی مرکزی، ایران، ترکیه، افغانستان دبیرکل سازمان همکاریهای شانگ‌های و دبیرکل سازمان کشورهای مشترک المنافع و مسئول سیاست خارجی و توماس گریمینگر دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اتحادیه اروپا به میزبانی دولت ازبکستان در سمرقند آغاز به کار کرد.  
این کنفرانس ۲ روزه در دو پنل تخصصی با همکاری سازمان ملل متحد و دفتر برنامه پیشرفت و توسعه این سازمان(UNDP) با موضوع امنیت منطقه‌ای، همکاری در زمینه آب و اکولوژی و یک نشست عمومی با موضوع توسعه همکاریهای منطقه‌ای در آسیای مرکزی برگزار می‌شود.


نباید امنیت را برای خود و دیگران متفاوت تعریف کنیم
رئیس جمهور ازبکستان در مراسم گشایش این کنفرانس دو روزه با اشاره به تاریخ، زیان، دین و میراث فرهنگی مسترک کشورهای منطقه آسیای مرکزی و برخورداری این منطقه از منابع طبیعی غنی و نیروی کار زیاد گفت، آسیای مرکزی به همین دلایل همواره مرکز تقابل منافع قدرت‌های برزگ جهانی بوده است بنابر این ما باید مشخص کنیم که چگونه آینده‌ای را می‌خواهیم. همراه با جنگ و اختلاف و ناامنی یا همکاری و همگرایی.
میر شوکت ضیایف با اشاره به جمعیت ۷۰ میلیونی منطقه آسیای مرکزی که بخش عمده انرا جوانا تشکیل می‌دهند بر نقش رهبران کشورها در برار آینده  ملت‌های خود تأکید کرد و گفت: کشورهای منطقه به نظر می رسد برای یک همکاری سازنده به منظور حل مشکلات موجود در زمینه امنیت، اقتصاد و منابع آب و محیط زیست  و عمل به مسئولیت خود امادهگی دارند.
وی افزود: ما به دنبال توسعه پایدار برای منطقه آسیای مرکزی، افعاختلافات مرزی، توسعه ارتباطات و مبادلات تجاری و بهره‌برداری معقول و مسترک از منابع آب هستیم.
وی با اشاره به توافقات کشورهای منطقه در سالهای اخیر برای حل اختلافات خود گفت: ما هنوز در آغاز راه هستیم. و نباید به آنچه انجام شده قانع باشیم.
رئیس جمهور ازبکستان توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای منطقه و ایجاد مجمع منطقه اقتصادی آسیای مرکزی، ارتقای، ظرفیت مبادلات اقتصادی، گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه تضمین امنیت و ثبات در آسیای مرکزی را از جممله راهکارهای مقابله را مشکلات موجود خواند و افزود: آسیای مرکزی مواجه با افراط‌گرایی مذهبی، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم سازمان یافته فراملی است. نباید امنیت را برای خودمان و دیکرات متفاوت تعریف کنیم زیرا امنیت مزیتی مشترک است.


ضیایف افزود: در این مورد نباید اقفانستان را از نظر دور داشته باشیم. یکی از راه حل‌های مسئله افغانستان جذب این کشور به جریان همگرایی منطقه است. وی خاطرنشان کرد: مقابله با ایدئولوژی افراط گرایی برای کشورهای منطقه مهم است ما باید در نظر داشته باشیم که افراط گرایان از جوانانی که هنوز به شخانت کامل و بلوغ فکری نرسیده‌اند سوء استفاده می کنند. این در حالیست که کشورهای آسیای مرکزی از نظر میانگین جمعیت یکی از جوان‌ترین مناطق دنیاست و بیش از ۶۰ در صد جمعیت آنرا جوانان تشکیل می دهند.
رئیس جمهور ازبکستان افزود: ما با نظر به این در آخرین اجلاس محمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کردیم که سازمان ملل قطعنامه ویژه در مورد حمایت از جوانان در برابر ایده‌های تخریبی و افراط‌گرایی مذهبی و مبارزه با جهالت از طریق اگاهی دهی و آموزش به جوانان پیشنهاد کردیم. ماهیت اصلی پیشنهاد ما نشان دادن و معرفی اسلام راستین است که هیچ ارتباطی با خشونت و ترویسم 
ندارد و آشنا ساختن دنیا با اهداف و اصلی اسلام است.

موگرینی: امنیت در آسیای مرکزی برای اروپا مهم است
به گزارش خبرنگار اعزامی قدس به ازبکستان  فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس با تأکید بر اهمیت موضوع امنیت و ثبات در منطقه آسیای مرکزی برای اتحادیه اروپا اظهار داشت: این اتحادیه از گذشته شریک راهبردی اسیای مرکزی  در مسایلی چون توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست، تغییرات اقلیمی و تأمین آزادی و حقوق بشر بوده است.
موگرینی خطاب به مقامات ارشد حاضر در این کنفرانی گفت: اگر شما تصمیم بگیرید که همگرا و متحد بشوید، ما از این اتفاق خوشحال خواهیم شد و آماده ایم به شما کمک کنیم و اتحادهی اروپا می‌تواند در حوزه تأمین امنیت، پیشبرد توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، بازسازی و عمران کشورهای منطقه، تثبیت سیاسی، و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی همکاری کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رادیکالیسم و گسترش افراط گرایی آماده همکاری برای حمایت و حفاظت نسل جوان این منطقه در برابر تبلیغ و گسترش اموزه‌های افراط گرایانه و فعالیت این گروه‌ها و جریان‌ها برای جذب نیرو از میان جوانان هستیم. ما در این زمینه تجربه خوبی داریم و و می‌توان از سازو کارها و تجربه سازمان ملل نیز در این زمینه بهره گرفت.
گفتنی است دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز تا دقایقی دیگر در این کنفرانس به اریراد سخن و طرح دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت و تسعه نطقه آسیای مرکزی خواهد پرداخت.
دکتر ظریف همچنین در حاشیه این کنفرانس بل فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.