به گزارش خبرنگار اعزامی قدس به ازبکستان، وزیر امور خارجه کشورمان که  در کمفرانس امنیت و توسعه پایدار برای آسیای میانه سخنرانی می‌کرد با بیان این مطلب افزود: تجاری سازی امنیت مقوله و معامله تازه ایست که برخی قدرتها وارد ادبیات سیاسی کرده‌اند و تأسف‌آور اینکه مشتریان خوبی هم در این معامله دلار در بابر امنیت  یافته اند.

تعامل فعال و همه جانبه با همسایگان اولویت سیاست خارجی ایران است

قدس آنلاین- محمد جواد ظریف گفت: امنیت در جهان به هم پیوسته کنونی محدود و منحصر به ابعاد نظامی نیست و مقوله‌ای چند وجهی در هم تنیده و فراگیر است و امروز نمی‌توان با صرف صدها میلیارد دلار امنیت خرید و با کشتی وارد کشور کرد.
به گزارش خبرنگار اعزامی قدس به ازبکستان، وزیر امور خارجه کشورمان که  در کمفرانس امنیت و توسعه پایدار برای آسیای میانه سخنرانی می‌کرد با بیان این مطلب افزود: تجاری سازی امنیت مقوله و معامله تازه ایست که برخی قدرتها وارد ادبیات سیاسی کرده‌اند و تأسف‌آور اینکه مشتریان خوبی هم در این معامله دلار در بابر امنیت  یافته اند.  
وی گفت: امروز امنیت مقوله‌ای پیوسته و متقابل است که در ان امنیت یکی در گروی امنیت دیگری است. عصر امنیت یک جانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی مدتهاست به پایان رسیده است.
برای رسیدن به امنیت باید با تکیه بر مردم به عنوان  مهم‌ترین مؤلفه امنیتی کشور به  امنیتی درونزا رسید و سپس در تعامل سازنده  و هم افرایی با همسایگان به امنیتی پایدار و دسته جمعی دست یافت.  
وزیر امور خارجه خاطرنشنا کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمان استقلال جمهوری‌های آسیای مرکزی همواره در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک پیشگام بوده است. راهبرد جمهوری اسلامی بر توسعه و تقویت همکاری در حوزه‌های مختلف، تلاش در جهت استقرار و استمرار صلح و ثبات و آرامش در منطقه، همگرایی و همکاری در قالب نهادهای منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی استوار است.
ظریف اوفزود: ما همواره امنیت و ثبات حوزه های همجوار را امنیت  و ثبات خود تلقی نموده و کمک  به حل اختلاف‌ها و تنش‌ها و همکاری‌های دو جانبه امنیتی برای مقابله با تهدیدات ترویسم تکفیری، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر قانونی از مه‌مترین وجوه مشارکت فعال ایران در تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در آسیای مرکزی بوده است.
وی اظهار داشت: مقابله مؤثر با افراط گرایی و تروریسم تکفیری نیازمند همکاری، همفکری و هم افزایی و تعامل فراگیر و همه جانبه کشورهای منطقه است.
ظریف گفت: مهم‌تر از مقابله نظامی بررسی ریشه‌های شکل‌گیری این جریان های ضد اسلامی و شناسایی منابع مالی و حامیان سیاسی و خاستگاه ایدئولوژی تفکر تروریسم تکفیری لازمه و پیش شرط مبارزه مؤثر و قاطع با تروریسم تکفیری است.
وی تصریح کرد: قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد  پیرامون جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی در اجرای ابکار دکتر روحانی در سال ۲۰۱۳ می‌تواند چارچوب مناسبی را برای همکاری‌های دسته جمعی در منطقه آسیای مرکزی فراهم کند.
ظریف تأکید کرد: اعلام منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه آسیای مرکزی، اقدامی مبتنی بر درک صحیح از امنیت است. ایران نه تنها به لحاظ  دینی و اعتقادی مخالف ساخت و کاربرد چنین سلاح‌هایی است بلکه بطور جدی معتقد است این سلاح‌ها ثبات زدا و امنیت براندازند و باید از صحنه گیتی برچیده شوند.
وی با یادآوری اینکه  جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۴ پیشنهاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی را در خاورمیانه را پیگیری کرده است افزود:  به دلیل سیاست‌های تجاوز  کارانه رژیم صهیونیستی به نتیجه نرسیده است.
ظریف با اشاره به اینکه ما با دستیابی به توافق هسته‌ای و عمل به همه تعهدات خود در برجام در صحنه عمل هم پا بندی خود را به اصل عدم اشاعه هسته‌ای به اثبات رسانده‌ایم، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۲۵ سال اخیر تلاش کرده تا نقش و سهم مناسبی در گسترش همکاری‌های اقتصادی در آسیای مرکزی در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانکی و مالی و اجرای طرح‌های عمرانی  ایفا نماید. بخش خصوصی ایران ده‌ها طرح توسعه‌ای  در زمینه های سد و نیروگاه برق آبی  جاده و راه آهن و اکتشاف معادن  ایجاد واحدهای صنعتی را به اجرا در آورده است. ما زیرساخت‌های زمینی و دریایی و ترانزیتی  خود را در اختیار کشورهای منطقه قرار داده ایم.
وی خاطرنشان کرد:  سیاست تعامل فعال و همه جانبه با همسایگان اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ما از رویکرد جمهوری‌های آسیای مرکزی برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست خردمندانه دولت ازبکستان در اولویت دادن به تقویت مناسبات با منطقه استقبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.