سفیر کشورمان در تاجیکستان با اشاره به برخی مشکلات و کارشکنی‌ها در مسیر فعالیت تجار و شرکت‌های ایرانی برای فعالیت در این کشور در سال‌های اخیر گفت: با مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته، به ویژه سفر دکتر ظریف به دوشنبه امیدواریم این مشکلات برطرف شوند.

امیدواریم موانع همکاری‌های اقتصادی با سفر دکتر ظریف به دوشنبه حل شود

سفیر کشورمان در تاجیکستان با اشاره به برخی مشکلات و کارشکنی‌ها در مسیر فعالیت تجار و شرکت‌های ایرانی برای فعالیت در این کشور در سال‌های اخیر گفت: با مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته، به ویژه سفر دکتر ظریف به دوشنبه امیدواریم این مشکلات برطرف شوند.

حجت الله فغانی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرنگار اعزامی قدسبه دوشنبه پایتخت تاجیکستان با اشاره به برگزاری دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور که روز شنبه برگزار می‌شود گفت: این دومین کمیسون مشترک اقتصادی و دو کشور در یکسال گذشته است و علاوه بر ان کمیته مشترک پیگیری مصوبات کمیسیون یازدهم نیز برگزار خواهد شد که در تاریخ روابط دو جانبه اتفاق بیسابقه ایست.

وی افزود: نفس برگزاری کمیسیون مشترک در یکسال نشان دهنده عزم دو کشور برای جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته است و ظرفیت‌های اقتصادی توسعه روابط میان دو کشور بسیار زیاد است و با توجه به گستردگی محورهای مورد توجه کمیسیون مذکور که خوزه همکاری‌های گمرکی، تجارت، سرمایه‌گذاری، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و فرهنگی را شامل می‌شود چشم انداز خوبی برای توسعه روابط وجود دارد.

حجت الله فغانی با اشاره به اینکه حجم مبادلات ما با تاجیکستان هم اکنون  پس از یک دوره افت شدید به حدود ۱۶۰ میلیون دلار رسیده است اظهار داشت البته این موضوه فقط متأثر از برخی مسایل در روابط دو جانبه نیست و مشکلات و رکود اقتصادی در کل کشورهای منطقه و جهان نیز بر این موضوع تأثیرگذار بوده‌اند. از سوی دیگر، اقتصاد تاجیکستان اقتصاد بزرگی نیست و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی نیز خسارات زیادی به ترکمنستان و اقتصاد ین کشور وارد کرده ‌است و این مسایل نیز بر کاهش مبادلات مؤثر بوده‌اند.

سفیر کشورمان در تاجیکستان با بیان اینکه با سفر اقای ظریف و مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور امیدواریم برخی از این مشکلات و موانع فراهم شود، با اشاره به مشکلاتی که در سال‌های اخیر برای تجار و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان بوجود آمده، گفت: وقتی غباری در روابط ایجاد می‌شود برخی افراط و تفریط‌ها هم شکل می‌گیرد، اما این نگاه مسئولان عالی تاجیکستان نیست. برخی کارشکنی‌ها در کار تجار و شرکت‌های ایرانی صورت می‌گرفت که با مذاکرات انجام گرفته امیدواریم حل شوند.

وی با یادآوری اینکه ایران در بسیاری از پروژه های عمرانی تاجیکستان پیشگام بوده و بزگترین پروژه ها را اجرا کرده است گفت: هم اکنون نیز بزرگترین پروژه عمرانی این کشور یعنی سد و نیروگاه راعون با حضور و مشارکت فعال شرکت‌های ایرانی در حال اجراست و طرف تاجیک از فعالیت  شرکت‌های ایرانی بسیار ابراز رضایت و خرسندی می‌کند. این نشان می‌دهد آمادگی خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی ما به تاجیکستان در حوزه ساختمانی، راه سازی، احدث تونل و امثالهم وجود دارد و زمینه فعالیت و مشارکت در همه بخش‌ها برای تجار و شرکتهای فنی و مهندسی ایران در تاجیکستان فراهم است.

فغانی تصریح کرد: سطح مراودات اقتصادی دو جانبه ما با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد و مبادلات ما به راحتی می تواند به ۱ میلیارد دلار در سال برسد.  اگر هر دو طرف به یکسان عزم و اراده و همکاری داشته باشند، این کار بسیار ساده‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.