مراسم اربعین به دشمنان اعم ازخوارج ، تکفیریها وصهیونیست ها یاد می دهد که باید از دریای صلابت حسینی ترسید و به آنها آموخت که هرگز به خود جرات تجاوز و پرخاشگری علیه هیچ یک از پیروان اهل بیت را ندهند. آخرین نکته مهم این است که نباید بگذاریم فرهنگ زیارت اربعین در مرزهای عراق وشهرهای نجف و کربلامحصور بماند بلکه باید این فرهنگ وپیام را به گوش دنیا برسانیم، فراگیری زبان و استفاده از وسایل ارتباطات جمعی و فضای مجاری باید مورد توجه شیعیان قرار بگیرد تا با استفاده از سایر زبانها پیام عزت وآزادگی امام حسین با جملات کوتاه اما تاثیر گذار به گوش دنیا برسد.

راه امام زمان(عج) تداوم عاشورای حسینی است/ مراسم اربعین نجات بخش جوامع انسانی است

قدس آنلاین- دکتر رحیم کارگر عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ علوم اسلامی ومدیر گروه آینده پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه مراسم اربعین در دنیای مدرن یک پدیده تاثیر گذار اخلاقی ومعرفتی است گفت: تعمیق فرهنگ زیارت منجر به تضمین آینده  جامعه اسلامی می شود، چرا که زیارت اربعین دربردارنده فرهنگ الهی با شکوهی است که نجات بخش انسان وجوامع انسانی است. برنامه دو هفته ای  زیارت اربعین نه تنها یک مناسک عبادی زیبا و جذاب است، بلکه سرمایه عجیب معنوی، اجتماعی واخلاقی است که هیچ امتی نظیر آن را ندیده است، یعنی هیچ یک از کشورها و امتها چنین  ویژگی در خود ندارند بنابراین می توان گفت که زیارت اربعین در جهان مدرن یک پدیده به شمار می رود. جهانی که همه چیز را به سمت زوال ونیستی اخلاقی پیش می برد و مصرف گرایی وخودپسندی در آن حرف اول را می زند؛ جهان آشفته ای که انسان را با سرعت بالا به ورطه هلاک ونیستی می کشاند سالهاست که با پدیده زیبایی با عنوان زیارت دسته جمعی، عاشقانه وخاضعانه جمعی از حق طلبان وپیروان امام حسین رو به رو  است که همه با یک اندیشه، نیت، قدم و هدف به سوی مقصد و باراندازی مشترک که مملو از عشق وانسانیت وایمان است  حرکت می کنند. بی شک زیبایی های مراسم اربعین نه تنها منطقه بلکه کل دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

خط امام و یزیدیان منفک از هم است

حجت الاسلام کارگر در ادامه با تاکید بر جدایی خط شیعیان از کفار به قدس آنلاین گفت: اگر می خواهیم همراه با امام و در مسیر امام حرکت کنیم یکی از پیش شرط های اصلی آن جدا کردن راهمان از مسیر یزیدیان زمان است. هرگز در مسیر آنها ودر پشت سرشان قرار نگیریم هر چند که متاسفانه در بسیاری از اوقات خواسته و ناخواسته در صف یزید و یزیدیان زمان قرار می گیریم و به یاران و سربازان بی جیره و مواجب آنها تبدیل می شویم در حالی که باید به یاد داشته باشیم که امام حسین در هر عصر و دوره ای  قیام می کرد مسلما یک بار دیگر در برابر یزیدیان وحاکمان مستکبر می ایستاد و علیه آنها قیام می کرد بنابراین دوری از یزیدیان اولین پیش شرط بودن در مسیر و خط امامت و ولایت است.

زیارت اربعین نماد دینداری واسلام واقعی است

این کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ ظاهر اسلامی که نشان دهنده تعمیق فرهنگ دینی است خاطر نشان کرد: زیارت اربعین حلقه ای ازحلقه های ایمان انسان است. طبق روایت امام حسن عسگری علیه السلام و سایر بزرگان دینی زیارت اربعین نشانه ای از اسلام و ایمان واقعی است که درانسان نهادینه شده بنابراین برای تعمیق این فرهنگ باید در کنار اهمیت دادن به انجام زیارت اربعین بکوشیم که سایر ابعاد ایمانی خود را تکمیل کنیم که از آن می توان به ظاهر اسلامی اشاره کرد. پایبندی به ظواهر و مسائل شرعی بسیار مهم است چرا که رفتار و سکنات زندگی افراد می تواند نشان دهنده برخورداری از زندگی دینی و ایمانی باشد. زیارت اربعین  بخشی از ایمان و اسلام ماست بنابراین در کنار اهتمام برای تعمیق فرهنگ زیارت اربعین حسینی باید بکوشیم سایر ابعاد و قطعات زندگی ایمانی واسلامی مان را تکمیل کنیم.

شور عمیق حسینی یعنی کربلایی ماندن وعاشورایی شدن

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ علوم اسلامی ومدیر گروه آینده پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با اشاره به اهمیت تعمیق شور حسینی در سایر ابعاد زندگی فردی واجتماعی تصریح کرد: نکته مهمی که در طول مسیر پیاده روی اربعین مشاهده می شود شور حسینی است که در یکایک عاشقان از پیر وجوان؛ کوچک و بزرگ وجود دارد که در جای خود بسیار حائز اهمیت است اما نکته اصلی آن است که این شوق واشتیاق باید ما را به سمت حسینی ماندن وحسینی بودن هدایت کند. صرف شعار و نوحه خوانی زبانی کفایت نمی کند بلکه حسینی بودن وحسینی ماندن به این معناست که پیام امام حسین رادرک ومرام او را در زندگی پیاده کنیم، نمی توان در ظاهر و در شعار حسینی بود اما درعمل و گفتار یزیدی بود!! متاسفانه این مساله مهمترین پارادوکس و تناقضی است که در زندگی برخی از افراد مشاهده می شود. فرهنگ زیارت وزیارت اربعین باید تمرین حسینی بودن در تمام ابعاد زندگی را به ما بیاموزد، اینکه در همه حال کربلایی وعاشورایی باشیم.

تحمل سختی ها راه عبور از هجمه های دشمنان است

این استاد حوزه در ادامه خاطر نشان کرد: ششمین نکته مهم در تعمیق فرهنگ عاشورایی افزایش سطح مقاومت، صبر وپایداری است زیارت اربعین وپیاده روی و تحمل مشقات چند روزه  آن باید درس صبوری به ما بیاموزد. از حماسه عاشورا تا اربعین امام که اهل بیت وارد کربلا شدند سراسر صحنه صبر پایمردی، مقاومت و دلیرمردی است که باید در زندگی فردی واجتماعی خود نهادینه کنیم. همانطور که در مراسم پیاده روی اربعین سختی ها را تحمل می کنیم باید در طول زندگی مقاوم بودن و ایستادگی در برابر مشکلات بخصوص مسائل فرهنگی را بیاموزیم و یاد بگیریم نباید هیچ گاه در برابر ناهنجاریهای اجتماعی وهجمه های فرهنگی سر خم کنیم.

کمک به مظلوم پیام اربعین است

حجت الاسلام کارگر در ادامه افزود: زیارت اربعین به ما یاد می دهد بکوشیم که واقعه عاشورا دوباره یک بار دیگر برای هیچ یک از اولیای الهی تکرار نشود، بخصوص در مورد امام زمان علیه السلام. زیارت اربعین به ما چگونگی نصرت رسانی به امام را یا می دهد واینکه در زمان ظهور حضرت چه باید بکنیم تا در زمان ظهور امام زمان علیه السلام دوباره واقعه عاشورا تکرار نشود ویزیدیان وکوفیان علیه امام با هم یکصدا نشوند و امام زمان علیه السلام ویارانش را در محاصره قرار ندهند. یقینا زیارت اربعین به ما می آموزد باید  از تکرار عاشوراهای بعدی برای جوامع مسلمان وشیعی جلوگیری کنیم بی شک در صورت گسترش چنین فرهنگی شاهد هیچ مظلوم کشی در بحرین؛ یمن، سوریه؛ عراق ولبنان نخواهیم بود. این فرهنگ اربعین است که به ما یادمی دهد چگونه به یاری مظلومان بشتابیم.

رساندن پیام مشترک امام حسین وامام زمان وظیفه یکایک شیعیان است

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ علوم اسلامی ومدیر گروه آینده پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با اشاره به اینکه باید با استفاده از فضای مجازی پیام مشترک امام حسین و امام زمان را به گوش جهانیان برسانیم اظهار داشت: بی شک مهمترین بخش تعمیق فرهنگ زیارت اربعین در بعد هشتم دیده می شود که عبارت است از شکوه وعظمت ولایت و ولایت مداران که صلابت تشییع را به جهانیان ثابت می کنند. مراسم اربعین به دشمنان اعم ازخوارج، تکفیریها وصهیونیست ها یاد می دهد که باید از دریای صلابت حسینی ترسید و به آنها آموخت که هرگز به خود جرات تجاوز و پرخاشگری علیه هیچ یک از پیروان اهل بیت را ندهند. آخرین نکته مهم این است که نباید بگذاریم فرهنگ زیارت اربعین در مرزهای عراق و شهرهای نجف و کربلا محصور بماند بلکه باید این فرهنگ و پیام را به گوش دنیا برسانیم، فراگیری زبان و استفاده از وسایل ارتباطات جمعی و فضای مجاری باید مورد توجه شیعیان قرار بگیرد تا با استفاده از سایر زبانها پیام عزت وآزادگی امام حسین با جملات کوتاه اما تاثیر گذار به گوش دنیا برسد. وی در پایان خاطرنشان کرد: رسوایی شمنان امام حسین و دفاع از مظلومان مرام امام حسین علیه السلام است که باید به جهانیان شناسانده شود. باید با استفاده از فضای مجازی امام حسین وامام زمان علیها السلام را به دنیا بیاموزیم که راه امام زمان علیه السلام همان راه امام حسین علیه السلام است. امام زمان علیه السلم نیز منادی صلح، حریت وآزادگی است بنابراین یکایک شیعیان موظف به تعمیق وگسترش فرهنگ حسینی در سراسر جهان هستند. بی شک گسترش یاد و ذکر امام حسین آینده زیبایی پیش روی همه مردمان جهان بخصوص جهان  اسلام قرارخواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.