ظریف گفت: تحولات و پیروزی‌های مستمری که علیه داعش و تکفیری‌ها در سوریه و عراق صورت گرفته و روند تحولاتی که برای حفظ تمامیت ارضی عراق شکل گرفته است بسیار مؤثر و مفید بوده که یک بخش از بحث‌های منطقه ای ما است، اما متأسفانه سیاست‌های خطرناک و غیر منطقی و جنگ طلبانه‌ای که برخی از کشورهای منطقه دنبال می‌کنند، در کنار این تحولات مثبت می‌تواند منطقه ما را به سمت خطرناکی سوق دهد.

اتحادیه اروپا باید از حمایت کلامی به سمت فشار برای اجرای برجام حرکت کند/ برخی رهبران جوان منطقه را به مسیر خطرناکی سوق می‌دهند

قدس آنلاین- محمد جواد ظریف گفت به خانم موگرینی تأکید کردم که اتحادیه اروپا باید از حمایت اعلامی به حمایت عملی و فشار برای اجرای برجام حرکت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارهای فشرده با فدریکا موگرینی، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ازبکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره محتوای مذاکراتش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این مطلب اظهار داشت: در این دیدار خانم موگرینی از تلاش‌هایی که اتحادیه اروپا برای اجرای برجام داشته و تأکیدی که اعضای این اتحادیه بر اجرای برجام دارند گزارشی ارائه داد و من هم تأکید کردم بر اینکه جمهوری اسلامی ایران که تا کنون برجام را به طور کامل اجرا کرده  است اما متأسفانه با بدعهدی‌های آمریکا و با سیاست ایجاد فضای نامناسب توسط دولت جدید آمریکا مواجه بوده و این وضعیت باید توسط کشورهای اروپایی اصلاح بشود.

به گزارش خبرنگار اعزامی قدس به ازبکستان، ظریف خاطرنشان کرد: تأکیدی که رهبری در صحبت‌هایشان داشتند  را به خانم موگرینی متذکر شدم که همزمان که ایران از حمایت اروپا استقبال می‌کند،   اما نیاز است اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام و انجام تعهداتی که در برابر ایران در برجام وجود دارد فعال‌تر عمل کند و اقدام عملی نشان دهد و از حمایت اعلامی به حمایت عملی و فشار برای اجرای برجام حرکت کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به قدس درباره اینکه درباره تحولات اخیر در منطقه نیز با مسئول سیاست خارجی اروپا رایزنی چه رایزنی هایی صورت گرفت؟ تصریح کرد: امروز منطقه ما با شرایط بسیار دشواری روبروست و در همه گفت‌وگوها  ما درباره آن صحبت می‌کنیم. منطقه ما شاهد تحولات مثبتی بوده است.

ظریف گفت: تحولات پیروزی‌های مستمری که علیه داعش تکفیری‌ها در سوریه و عراق صورت گرفته و روند تحولاتی که برای حفظ تمامیت ارضی عراق شکل گرفته و بسیار مؤثر و مفید بوده یک بخشی از بحث‌های منطقه ما است، اما متأسفانه سیاست‌های خطرناک و غیر منطقی و جنگ طلبانه‌ای که برخی از کشورهای منطقه دنبال می‌کنند، در کنار این تحولات  مثبت می‌تواند منطقه ما را به سمت خطرناکی سوق دهد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: به نظر می‌رسد بعضی از قدرت‌ها از توفیقاتی که در منطقه ما در برابر تروریسم حاصل شده هیچ رضایتی ندارند و دنبال این هستند که این توفیقات را خنثی کنند و یک حیات جدیدی به طرفداران افراط و تروریسم  بدهند که این می‌تواند خطر جدی برای امنیت منطقه و قبل از همه خطر جدی برای خود کسانی که این آتش را در منطقه ما می‌افروزند داشته باشد که نیاز هست در این زمینه هم همکاری بین‌المللی صورت بگیرد و هم پیام‌هایی به برخی رهبران جوان منطقه ما که  بدون آشنایی با واقعیات، منطقه را به مسیر بدی سوق می‌دهند

ظریف درباره سفر منطقه‌ای خود به تاجیکستان و ازبکستان هم اظهار داشت:  دیدارهای خوبی در تاجیکستان داشتم و امیدوارم که روابط ما با تاجیکستان هر چه بیشتر و بهتر به سمت همکاری و هماهنگی بین دو کشور حرکت کند. ایران و تاجیکستان مشترکات فراوانی  دارند و نیاز است از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی افزود: امروز هم فرصتی بود که هم با رئیس جمهور و هم با وزیر خارجه ازبکستان درباره صفحه جدید روابط دو کشور که بعد از ملاقات دو رئیس جمهور در حاشیه اجلاس علم و فناوری  سازمان همکاری اسلامی در آستانه برگزار شد و بعد از آن ما سفر وزیر امور خارجه، وزیر تجارت و مسئول نفت جمهوری ازبکستان را به ایران را داشتیم بحث و گفت‌وگو کنیم.

وی تصریح کرد: مذاکرات خوبی برای گسترش روابط و رفع موانعی که در حوزه تجارت داریم و همکاری‌های بانکی، همکاری در حوزه انرژی، ترانزیت دوجانبه و چند جانبه میان ایران ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ازبکستان، افغانستان و عمان و چه  سایر روش‌های همکاری ترانزیتی که ما داریم و همکاری در حوزه علم و فناوری صورت گرفت.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: من احساس می‌کنم روند جدیدی در روابط ما با ازبکستان در دوران نو شروع شده و انشاء الله با سفری که ظرف چند ماه آینده رئییس جمهوری به ازبکستان خواهند داشت این روند به صورت فعال‌تر و گسترده تر ادامه پیدا خواهد کرد.

با دلار نمی توان امنیت خرید

همچنین وزیرخارجه کشورمان که در کنفرانس امنیت و توسعه پایدار برای آسیای میانه سخنرانی می‌کرد، افزود: تجاری سازی امنیت مقوله و معامله تازه‌ای است که برخی قدرت‌ها وارد ادبیات سیاسی کرده‌اند و تأسف‌آور اینکه مشتریان خوبی هم در این معامله (دلار در برابر امنیت) یافته‌اند.
ظریف گفت: امنیت در جهان به هم پیوسته کنونی محدود و منحصر به ابعاد نظامی نیست و مقوله‌ای چند وجهی در هم تنیده و فراگیر است و امروز نمی‌توان با صرف صدها میلیارد دلار امنیت خرید و با کشتی وارد کشور کرد.
وی گفت: امروز امنیت مقوله‌ای پیوسته و متقابل است که در آن امنیت یکی در گروی امنیت دیگری است. عصر امنیت یک جانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی مدت‌هاست به پایان رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.