۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 573160

تنها فرزند «کمال جنبلاط» بنیانگذار و رهبر پیشین این حزب است که چهل سال پیش و به دنبال مرگ «کمال» جانشین پدر در این حزب شده است و لابد قرار است در آینده از میان پسرانش - تیمور، اصلان و دالیا – یکی شان جانشین پدر شود و رهبری این حزب را به عهده بگیرد! «ولید» و حزبش از سیاستمداران و جریانهای سرشناس لبنانی به شمار می روند که البته در سالهای اخیر به نظر نمی رسد میزان نفوذ و کارایی حزبی و سیاسی شان در معادلات داخلی لبنان به اندازه شهرت شان باشد.

آفتاب پرست لبنانی

قدس آنلاین- سکوت، بیشتر از این، هم برای خود «ولید جنبلاط» خوب نبود و هم برای حزبی که رهبری آن را به عهده دارد. وقتی همه شخصیت ها و جریانهای سیاسی به رخداد مهمی مانند استعفای زورکی و عجیب و غریب «حریری» آن هم در ریاض واکنش نشان دادند، «جنبلاط» هم نمی باید از قافله عقب می ماند! رهبر حزب «سوسیال ترقی خواه لبنان» دیروز در توئیترش - خیلی محتاطانه - نوشت : «یک هفته بعد از اقامت اجباری یا داوطلبانه سعد حریری در ریاض دیگر زمان بازگشت وی فرارسیده است ...». البته سیاستمدار لبنانی در گفتگو با «رویترز» هم ترجیح داد به جای انتقاد از کشور خاصی خیلی مهربانانه بگوید: «ناراحت کننده است که عربستان، به این صورت با لبنان برخورد کند درحالی که ما از چندین دهه با هم دوست بوده‌ایم»!

موروثی

نمی دانیم در اساسنامه حزب «سوسیال ترقی خواه»، ریاست و رهبری، موروثی است یا نه؟ اما در هر حال «ولید جنبلاط»، تنها فرزند «کمال جنبلاط» بنیانگذار و رهبر پیشین این حزب است که چهل سال پیش و به دنبال مرگ «کمال» جانشین پدر در این حزب شده است و لابد قرار است در آینده از میان پسرانش -  تیمور، اصلان و دالیا – یکی شان جانشین پدر شود و رهبری این حزب را به عهده بگیرد!

«ولید»  و حزبش از سیاستمداران و جریانهای سرشناس لبنانی به شمار می روند که البته در سالهای اخیر به نظر نمی رسد میزان نفوذ و کارایی حزبی و سیاسی شان در معادلات داخلی لبنان به اندازه شهرت شان باشد.

دروزی ها

شرایط سیاسی – اجتماعی لبنان به شکلی است که تا دل تان بخواهد در آن حزب، گروه و تشکلهای مختلف دیده می شود. تنوع احزاب در این کشور ریشه در تنوع مذهب ها و طوایف دارد. یکی از احزاب که به خاطر پیشینه اش شهرت زیادی دارد، حزب «سوسیال ترقی خواه» است. این حزب در ظاهر و بر اساس اساسنامه اش غیر فرقه ای و سکولار به حساب می آید اما در عمل وابسته به گروهی از «دروزی» های لبنان است. «دروزی» ها رگ و ریشه تفکرشان به فرقه «اسماعیلیه» می رسد و در حال حاضر خودشان به چند شاخه و طایفه تقسیم می شوند. «ولید جنبلاط» رهبر سیاسی یکی از این شاخه هاست و رهبری مذهبی به عهده فرد دیگری است.

تولد «ولید» و حزبش

دست بر قضا تاریخ تولد حزب «سوسیال ترقی خواه» با تاریخ تولد «ولید جنبلاط» یکی است و  هر دو در ۶۸ سالگی به سر می برند. همان سالی که خدا «ولید» را به پدرش – کمال جنبلاط – داد، سیاست هم حزب «سوسیال ترقی خواه» را در دامنش گذاشت. «کمال»  که سابقه نمایندگی مجلس و وزارت کشور را داشت در اوج جنگهای داخلی لبنان، شبه نظامیان قدرتمندی از «دروزی» ها را به خدمت گرفت که از سوی گروههای چپی فلسطینی حمایت می شدند و به تلافی حملات شبه نظامیان مسیحی به مسلمانان، به جنگ با آنها پرداخت و دو طرف حسابی از خجالت هم درآمدند. او سال ۱۹۷۷ ترور شد تا همه انگشت اتهام را به سمت جریانهای متعصب مسیحی بگیرند.

جنبلاط جدید

اگرچه سیاستمداران لبنانی در میان تحلیلگران به چرخش مواضع گاه و بیگاه شهرت دارند اما در میان همه شخصیت ها و جریانهای سیاسی این کشور «ولید جنبلاط» گوی سبقت را در تغییر دادن ناگهانی مواضع از دیگران ربوده است و از این حیث رقابت سختی با «سعد حریری» دارد! بخشی از کمرنگ شدن نقش او و حزبش در تحولات لبنان نیز انگار ناشی از همین خُلق و خوی سیاسی اش است. «جنبلاط» در همه این سالها در یک ماجرا – دشمنی با سوریه و اسد - تغییر موضع نداده بود و حتی گروههای تروریستی حاضر در سوریه را مبارزان راه دموکراسی و آزادی می دانست و علیه ایران و حزب الله هم حرف می زد. اما با وقوع برخی تحولات در لبنان و منطقه ناگهان اعلام کرد: «با سفر به سوریه در آینده می توانم اشتباهات خود را درباره این کشور جبران کنم...»! پس از مدتی به دمشق رفت و از بشار اسد عذرخواهی کرد، با حضور در سفارت ایران بابت مواضع گذشته اش ابراز ندامت کرد، به حزب الله لبنان نزدیک شد و ... خلاصه شد «یک جنبلاط جدید»!

افراط در نوشیدن

ازافشاگری های یک مسئول امنیتی حزب سوسیال ترقی خواه  در باره فساد اخلاقی و روابط  غیراخلاقی «جنبلاط»   می گذریم چون هم قدیمی است و هم کمکی به شناخت مواضع سیاسی اش نمی کند! اما این مورد را بخوانید:

«سه سال پیش «جنبلاط»   در توئیترش نوشت : «به لطف "حاج" جان کری، عرب های مسلمان در فلسطین امروز خواهند توانست در مسجد الاقصی نماز بخوانند.»! کاربران عرب در پاسخش نوشتند: شما بارها برای انجام "حج" در واشنگتن احرام بسته ای!... مطمئنم که از شدت افراط در نوشیدن و مستی به این درجه از ناآگاهی و بی خبری رسیده ای»!

به نظر شما آیا حرفهای دیروز «جنبلاط» در باره «حریری» و عربستان ربطی به افراط در نوشیدن دارد؟

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.