۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 573163

دولت سعی دارد همچنان چشم امید مردم را به دروازه‌های غرب و غربی‌های خسیس و عنود نسبت به پیشرفت ملت ایران بدوزد و در این مسیر قطعاً رسانه‌هایی که در گذشته تلاش کردند چنین مفاهیمی را در اذهان ملت تثبیت کنند تیترهای برجسته و مقالاتی را درج خواهند کرد. اما این سفرها همچون سفرهای بعد از برجام به داخل کشور، عایدی برای مردم ایران در پی نخواهد داشت.

دفتر یا حیاط خلوت اتحادیه اروپا در تهران!

قدس آنلاین- ارزیابی وضعیت فعلی کشور در حوزه سیاست خارجی نشان می‌دهد که دعوت از هیئت‌های اروپایی و حضور آن‌ها در کشور برای رد گم کردن است. به این معنا که سفر هیئت ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در حالی که کشورهای اروپایی خودشان در تهران دارای سفارت هستند، فقط وقت تلف کردن برای کشور است، زیرا اروپایی‌هایی که نمی‌توانند مستقل از آمریکا تصمیم بگیرند و عمل کنند برای چه منظوری باید در ایران، دفتر داشته باشند.
از طرفی، دولت سعی دارد همچنان چشم امید مردم را به دروازه‌های غرب و غربی‌های خسیس و عنود نسبت به پیشرفت ملت ایران بدوزد و در این مسیر قطعاً رسانه‌هایی که در گذشته تلاش کردند چنین مفاهیمی را در اذهان ملت تثبیت کنند تیترهای برجسته و مقالاتی را درج خواهند کرد. اما این سفرها همچون سفرهای بعد از برجام به داخل کشور، عایدی برای مردم ایران در پی نخواهد داشت. ملت ایران فراموش نکرده‌اند که رئیس جمهور به صورت پیاپی اعلام می‌کرد که هیئت‌های خارجی و در رأس آن‌ها اروپایی‌ها برای سفر به ایران صف کشیده‌اند، در حالی که این سفرها چیزی جز هزینه برای کشور عایدی دیگری نداشت و قراردادهای منعقد شده به خاطر عدم رفع تراکنش‌های ارزی نظام‌های بانکی و عدم تحقق برجام راه به جایی نبرده‌اند.


از این رو، دولت نیز نباید بیشتر از این وقت را هدر دهد و سر مردم را با رفتن این هیئت و آن هیئت و وعده و وعیدهای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا گرم کند. زیرا با وضع کنونی و با نقض عهدها و قوانینی نظیر قانون «کاتسا» که صورت گرفته است، در عمل برجامی در کار نیست و اگر اروپایی‌ها نمی‌توانند مانع این نقض برجام شوند، سفر کردن آن‌ها به ایران معنایی ندارد.
وقتی ترامپ به صراحت اعلام می‌کند که برای نقض برجام به اروپایی‌ها نیازی ندارد و اروپایی‌ها هیچ اقدامی نمی‌توانند انجام دهند و آمریکا یک تنه تصمیم می‌گیرد، حضور کشورهای اروپایی و تأسیس دفتر چه معنایی دارد.
از طرفی دیگر، در ماهیت سیاسی، اروپا و آمریکا یکی هستند و حتی در دشمنی در برخی از موارد اروپایی‌ها گوی سبقت را از آمریکایی‌ها ربوده‌اند.
از این رو، سوق دادن نگاه مردم به خارج از کشور رویه اشتباهی است که دولت یازدهم و دوازدهم در پیش گرفته است و نتیجه آن ایجاد هزینه‌های فراوان برای کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری بوده است به طوری که در بسیاری از مراکز تولید علم در کشور در جا کنده شده است و فضای داخل کشور امروز به گونه‌ای است که مردم با کسب اطلاعات به موقع و رسیدن به یک بصیرت به این موضوع دست یافته‌اند که همچنان آمریکا دشمن سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران در ماهیت فرهنگی و وحدت ملی است و از این حیث خسارت سنگینی نیز بر نظام و مردم با از دست دادن فرصت‌هایی در حوزه علم و فناوری، دانش هسته‌ای که در اختیار ملت بود، تحمیل شده است. ایجاد چنین شرایطی و وحدت ملی کنونی پایه بسیار خوبی برای یک جهش بزرگ اقتصادی و نگاه به درون می‌باشد.
فضای سیاسی کشور در شرایط کنونی نباید به حیات خلوت اروپایی‌ها تبدیل شود و باید ریشه دخالت‌ها و نفوذهای علنی‌تر اروپایی‌ها در امورات کشور خشکانده شود.

*عضو کمیسیون امنیت ملی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.