هیئتی ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا امروز به تهران می‌آیند تا درصورت مثبت بودن مذاکرات، شرایط برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان فراهم شود.

دفتر اتحادیه اروپا یا پروژه نفوذ در ایران

قدس آنلاین- هیئتی ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا امروز به تهران می‌آیند تا درصورت مثبت بودن مذاکرات، شرایط برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان فراهم شود.

گفته می‌شود حضور این هیئت اروپایی در تهران با هدف بررسی ظرفیت‌های تجاری در ایران و افزایش همکاری‌های اقتصادی در این زمینه است.

در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه راهبردی این اتحادیه را در قبال ایران تصویب کرده است. اولین اقدام آن‌ها براساس این پیش‌نویس، افتتاح دفتر مزبور در تهران است.

گرچه دولت دوازدهم سیاست خود را توسعه روابط با دولت‌های جهان عنوان کرده است، اما اگر در برقراری ارتباط با کشورهای غربی احتیاط لازم صورت نگیرد، در آینده تأسیس این دفتر می‌تواند امنیت ملی را به مخاطره بیندازد و دستاویزی برای کارهای سیاسی و اعمال فشارهای بیشتر بر ایران برای دستیابی به اهداف این کشورها باشد.

این موضوع انتقادات تند مقامات داخلی کشور را نیز در پی داشته است و بسیاری بر این تأکید داشتند که تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی به‌منزله نقض استقلال سیاسی کشور و اقدامی مداخله‌جویانه است.

دفتر اتحادیه اروپایی، محلی برای نفوذ و جاسوسی

به اعتقاد سخنگوی کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس، جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش مراودات همه‌جانبه با تمامی کشورها و نهادهای بین‌المللی به‌جز اسرائیل است. اما متأسفانه تأسیس برخی از دفاتر، سابقه خوشی در خاطره ملت ایران به‌جای نگذاشته است، چنان‌چه افکار عمومی دنیا شاهد بود که سفارت آمریکا در ایران به محلی برای جاسوسی این کشور و مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی تبدیل شده بود.

سیدحسین نقوی‌حسینی ادامه داد: ما با تأسیس دفتر برای همکاری‌های اقتصادی و بهبود مناسبات مخالف نیستیم، اما همیشه تأسیس این دفاتر، پشت‌پرده پنهانی داشته و اهداف دیگری از تأسیس این‌گونه دفاتر دنبال می‌شده است. در پس این‌گونه اقدامات اروپاییان برای ایجاد دفتر در ایران، رویکردهایی چون جاسوسی وجود دارد و آن‌ها درصدند تا ازطریق این دفاتر، پروژه نفوذ خود در ایران را به شکل‌های مختلف دنبال کنند.

نماینده مردم تهران معتقد است که جمهوری اسلامی طبق توافق برجام با اتحادیه اروپا و کشورهای مهم آن توافقاتی انجام داده و اروپایی‌ها برای این‌که بخواهند این دفتر تأسیس شود، ابتدا بایستی حسن‌نیت خود را نشان داده و به این تعهدات عمل کنند و درمقابل یاغی‌گری‌های آمریکایی‌ها بایستند.

ارتباطات سیاسی، اقتصادی، دانشگاهی، ارتباطات چهره به چهره مردمی ‌شامل فعالان اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مدافعان حقوق بشر ازجمله مواردی است که به‌صراحت در سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره ایران قید شده است.

نکته‌ای که باید بدان توجه کرد این است که گرچه این اتحادیه، تأسیس دفتر خود در تهران را با اهداف توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی معرفی کرده، اما در سند راهبردی این اتحادیه به مسائلی سیاسی نیز اشاره شده است. به‌نظر می‌رسد اعلام رصد فعالیت‌ها و اقدامات حقوق بشری ایران ازسوی این اتحادیه، به‌نوعی پوششی با هدف دخالت و نفوذ در امور داخلی ایران و اقدامات مداخله‌جویانه است.

نقوی‌حسینی افزود: اروپا باید سیاست خود را از آمریکایی‌ها جدا کند تا مشخص شود اتحادیه اروپا تا چه میزان حاضر است مستقل از دشمنان این ملت و مخالفان آن کار بکند، گرچه شاهدیم که اروپا مستقل از آمریکایی‌ها عمل نمی‌کند و همیشه پای سفره آن‌ها می‌نشیند و در جبهه آنان قرار دارد. بنابراین ملت ما نسبت به تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی هیچ وجه نگرش مثبتی ندارد، چون اروپایی‌ها هنوز خود را به ملت ایران اثبات نکرده‌اند.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر نیز در واکنش تندی در این باره گفته بودکه اگر این دفتر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست ولی آنها عنوان کردند که به‌دنبال تأسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و NGO های داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند تا از روند اجرای حقوق بشر در کشورمان اطمینان حاصل کنند لذا باید بدانند که دستگاه قضا قطعاً اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود.

درحالی‌که قریب به اتفاق کشورهای اروپایی در ایران دارای سفارتخانه هستند و برقراری و توسعه روابط ازطریق ارتباط فعال با همین سفارتخانه‌ها نیز میسر است و همچنین از آنجایی‌که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا که در تمامی امور سیاسی و اقتصادی خود دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا هستند و در بسیاری از زمینه‌ها مجری برنامه‌های این کشور می‌باشند، تأسیس چنین دفتری می‌تواند محلی باشد برای برنامه‌ریزی برای اقدامات ضد ایرانی و تحت‌ فشار گذاشتن ایران ازسوی این کشورها، به‌خصوص آمریکا.

چنان‌چه نمونه عینی کارشکنی اروپایی‌ها و دنباله‌روی آن‌ها از آمریکا را می‌توان در عمل‌نکردن به تعهدات و عدم برقراری مبادلات بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی به‌دلیل پیروی از آمریکا و ترس از مجازات این کشور دانست.

آیت‌الله کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که مذاکرات ما با ۱+۵ و کشورهای اروپایی صرفاً در مسئله هسته‌ای است، گفته بود که آن‌ها پا را فراتر از مسائل هسته‌ای می‌گذارند، به‌گونه‌ای‌که با مطرح کردن مسائل حقوق بشر در سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت آن دخالت کرده و درصددند تا ازطریق دفتر اتحادیه اروپایی به اهداف خود برسند.

در همین خصوص پیش‌تر آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران را مصداق احیاء لانه جاسوسی آمریکا برشمرده و آن را ناقض استقلال سیاسی و حاکمیت ملی کشور مطرح کرده بود.

مصطفی کواکبیان نیز چندی پیش در این‌باره ‌گفته بود که حساسیت‌ها درخصوص تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی به این علت است که احساس نشود آن‌ها می‌خواهند طرح نفوذ و دخالت در امور داخلی ما را پی‌گیری کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.