فردیس- دومین شهر پرجمعیت استان البرز در حالی ششمین سال فعالیت مستقل شهرستانی خود را پشت سر می گذارد که به نظر می رسد مطالبات جوانان در حوزه های فرهنگی ورزشی تا حد بسیاری بی پاسخ مانده است.

سهم پررنگ نسل جوان از محرومیت های فردیس

قدس آنلاین- گروه استان ها- سعید فغانی: در دنیای امروز همگان به نقش کلیدی جوانان در پیشرفت و پویایی جوامع پی برده اند در حقیقت جامعه ای که جوانان بیشتر و فعال تری دارد نسبت به سایر جوامع از رشد بیشتری برخوردار است اما همین جوانان که قوه محرکه جوامع محسوب می شوند خود نیاز های زیادی دارند که باید به آن ها توجه شود.

جوان هر اندازه که می توانند برای اجتماع مفید باشد به همان اندازه اگر مورد توجه قرار نگیرند خطرآفرین خواهند بود.

برای بررسی مطالبات جوانان به سراغ یکی از جوانترین استان های کشور یعنی البرز و یکی از شهرهای جوان این استان یعنی فردیس رفته ایم ومطالبات جوانان این شهر در حوزه فرهنگی ورزشی را مورد بررسی قرار داده ایم.

شهرستان فردیس در سال های اخیر به سبب مهاجرت بالا اقوام مختلف ایرانی را در خود جای داده است و به همین دلیل نسبت به سایر شهرهای البرز وحتی کشور از تضاد فرهنگی بیشتری برخوردار است.

در این میان اما فضای فعلی شهر نتواسته پاسخگوی نیاز جمعیت رو به تزاید این شهر به خصوص برای جوانان باشد ونوعی سرگردانی و بلاتکلیفی برای نسل جوان ایجاد کرده است.

به گواه آمارهای رسمی شهرستان فردیس ازنظر سرانه های فرهنگی ورزشی جزو پنج شهراول محروم کشور است وبرخی نیز این شهر را بر حسب میزان جمعیت و شاخص ها در رتبه اول می دانند.

در یک ارتباط ساده  وطی یک گفتگو با جوانان این شهر مشخص می شود که با شرایط فعلی آنها امید چندانی به فعالیت در عرصه های مختلف ندارند و حال با روی کار آمدن شورای شهر مستقل توقع می رود به این بخش ونیازهای موجودعنایت بیشتری صورت بگیرد.

امیر رضا ۲۲ ساله، دانشجوی حقوق در این ارتباط می گوید: من از ۸ سالگی ساکن فردیس هستم و باید بگویم که امکانات فرهنگی ورزشی این شهر در حال حاضر با چندین سال قبل تفاوت چندانی نکرده است یا حداقل اگر هم پیشرفتی صورت گرفته برای جوانان ملموس نبوده  تا به عنوان یک انتخاب  برای آن ها مورد توجه باشد.

وی با نیشخندی بر لب ادامه می دهد: به عنوان یک جوان وقتی قصد خروج از منزل را دارم یا باید به سفره خانه بروم که البته آنها را هم اخیرا بسته اند و  یا این که بی هدف در خیابان پرسه بزنم وبه قول برخی ها خیابان ها وکوچه ها را متر کنم.

اوضاع نامناسب مراکز فرهنگی ورزشی فردیس

وحید ۲۱ ساله و دانشجوی ادبیات دیگر جوانی است که به تحلیل داشته های فرهنگی و ورزشی فردیس اشاره می کند.

 وی می گوید: متاسفانه از لحاظ فرهنگی کتابخانه ها و فرهنگسراهای شهر فردیس اوضاع چندان خوبی ندارند  واحساس می کنم این فضاها برای جوانان جذاب نیست که بخواهند به سمت آنها گرایش پیدا کنند.

این جوان ادامه داد: کسی علاقه ای به فرهنگ کتاب خوانی نشان نمی دهد و در عوض دوستان هم سن و سال من بیشتر وقت خود را صرف فضای مجازی و قلیانسراها می کنند که البته من جوانان را در این مورد مقصر نمی دانم چراکه  فکر می کنم تا به حال کاری برای آن ها انجام نشده است.

دختری ۱۸ ساله که در سال آخر دبیرستان تحصیل می کند هم در ارتباط با نیازهای جوانان فردیس می گوید: از نظر من مشکلات برای خانم ها به مراتب بیشتر از آقایان است، به طور حتم وقتی از لحاظ فرهنگی در تنگنا قرار داشته باشیم امنیت هم نخواهیم داشت و سر کردن با این معضل برای خانم ها سخت تر است چرا که به اندازه آقایان در اجتماع حضور ندارند.

مردم با موضوعات فرهنگی بیگانه شده اند

برای روشن شدن ابعاد بیشتری از نارسایی های فرهنگی و مشکلات جوانان به سراغ یکی از فعالان فرهنگی در سطح شهر رفتیم.

بهروز باغبان صاحب کتابفروشی در یکی از خیابان های اصلی شهرفردیس است و در این خصوص می گوید: اوضاع فرهنگی شهر ما به نظرم اسف بار است.

وی ادامه داد: در صنف ما که نوعی فعالیت فرهنگی محسوب می شود متاسفانه مردم هیچ علاقه ای به خرید یا خواندن کتاب از خود نشان نمی دهند، این درحالی است که در همسایگی ما یک فروشگاه لوازم آرایشی وجود دارد و می بینم که مشتری های لوازم آرایش به مراتب بیشتر از کتاب است،

این کتابفروش تصریح کرد: این مشکل به یکی از دغدغه های اصلی من تبدیل شده است چرا که میبینم مردم تا این حد با مباحث فرهنگی بیگانه شده اند، البته فکر نمی کنم تقصیری هم داشته باشند چراکه  تا به حال در این زمینه برای آن ها بستر سازی نشده است.

گلایه جوانان فردیسی به فقدان بسترهای مناسب برای پرشدن اوقات فراغت را در حالی خواندید که مسئولان مرتبط با جوانان درشهر فردیس نیز به این عقب ماندگی ها اذعان دارند.

برنامه خاصی برای افزایش نشاط در جوانان اجرا نشده است

رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی فردیس در ارتباط با مشکلات جوانان و کمبود سرانه های فرهنگی ورزشی فردیس گفت: بنده دو فرزند جوان دارم و به خوبی با مشکلات جوانان آشنایی دارم، می دانم که آن ها در حقیقت نعمت های خدادادی هستند و باید به نحو احسن از انرژی آن ها استفاده شود.

حمید یعقوبی ادامه داد: جوان تفریح می خواهد و پر کردن اوقات فراغت آن ها بر عهده ما است. می دانید که بیگانگان در تلاش هستند تا بر تفکرات جوانان ما مسلط شوند و فضای مجازی بستر را برای تحقق اهداف دشمن فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: باید اعتراف کرد که متاسفانه تا به امروز برنامه خاصی برای افزایش نشاط جوانان در شهر فردیس صورت نگرفته است و آن ها با فضای مجازی سرگرم شده اند.

وی ادامه داد: به قطعیت نمی توان جلوی این پدیده ایستاد بلکه باید در کنار آن برنامه های خود را اجرا کنیم تا به مرور زمان بتوانیم در بخش فرهنگی ورزشی و نشاط جوانان کارهای مثبتی انجام دهیم.

این مسئول در ادامه گفت: البته با توجه به تازه تاسیس بودن شورای شهر فردیس با مشکلات مالی مواجه هستیم ولی با تمام این محدودیت ها سعی داریم تا فرهنگسراها و اماکن ورزشی پر رونق تر از گذشته به کار خود ادامه دهند.

یعقوبی اضافه کرد:همچنین برای همگانی کردن ورزش نیز برنامه هایی داریم زیرا با ورزش می توان جلوی بسیاری از ناهنجاری ها و خشونت ها را در بلند مدت گرفت البته تمام این برنامه ها مستلزم اعتبار، همت و حوصله است.

ورود بخش خصوصی راه حل افزایش زیرساخت ها

رئیس اداره ورزش و جوانان شهر فردیس هم در گفتگو با قدس آنلاین، حل مشکل جوانان را بدون همراهی بخش خصوصی ومردم غیر ممکن می داند.

داود عزیزی در این ارتباط گفت: در حوزه جوانان با مشکلات زیادی مواجه هستیم که مهم ترین آن ها نبود زیر ساخت لازم و اعتبار کافی است.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید فردیس از لحاظ سرانه های ورزشی محروم ترین شهر کشور است زیرا با توجه به جمعیت برای هر نفر ۴ سانتی متر فضا داریم، این در حالی است طبق استاندارد باید برای هر نفر چیزی حدود ۱ متر فضا در اختیار باشد.

عزیزی تصریح کرد: ما برای رفع این محرومیت که از اهداف مهم اداره ورزش و جوانان است باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم که این خود نیازمند تامین اعتبار است، ما سعی کردیم تا بخش خصوصی نیز در این بخش ورود کند که خوشبختانه با استقبال آن ها رو به رو شده ایم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید تنها ۱۷ باشگاه در فردیس دولتی هستند در حالی که در این شهر در حدود ۲۰۰ باشگاه داریم که به صورت خصوصی اداره می شوند و این تنها راه برای حل مشکلات موجود و حرکت به سوی رشد و تعالی جوانان شهر است.

عزیزی با بیان اینکه فردیس با همه مشکلات خود مهد ظهور قهرمانان و مدال آوران زیادی بوده است گفت: در جهت ایجاد انگیزه در نسل جوان طرحی را تقدیم شورای شهر کردیم مبنی بر اینکه در پایان هر سال طی مراسمی از مدال آوران شهرستان فردیس تجلیل به عمل آید که امیدواریم بازخورد لازم را در میان نسل جوان داشته باشد.

دومین شهر پرجمعیت استان البرز با مطالباتی فراوان از سوی جوانان خود روبروست. مطالباتی که به دلیل سهل انگاری ها و بی توجهی های سالیان گذشته انباشته شده و امروز منجر به سرخوردگی و دلزدگی نسل جوان در فردیس شده است.

باور اینکه شهر نیم میلیون نفری فردیس فاقد ابتدایی ترین فضاهای مناسب فرهنگی ورزشی وتفریحی است کمی سخت است اما واقعیت دارد واین تلخی در کام نسل جوان ته نشین شده است و خانواده های آنها را دل نگران آسیب هایی کرده که در پشت این محرومیت ها کمین کرده اند.

تشکیل کمیته ای متشکل از مجموع ادارات مرتبط با موضوعات جوانان و با محوریت آسیب شناسی وحرکت در جهت رفع آنها  شاید بتواند به مرور زمان منجر به تحقق بخشی از مطالبات جوانان شود  که البته این اقدام  مستلزم یک پویش همگانی در نزد مردم ومسئولان است.

البته شورای ساماندهی امور جوانان شهرستان فردیس با ریاست فرماندار و مشارکت ارگان های مرتبط با جوانان دوسالی است در فردیس شکل گرفته و جلسات مختلفی هم داشته اما واقعیت آن است که روند تصمیم گیری ها و اجرای آنها از شتاب وسرعت کافی برخوردار نبوده است.

به گواه آمارهای موجود شهر فردیس در نداشتن ها در سطح کشور پیشتازی می کند و جای تاسف آنکه سهم جوانان از این محرومیت ها بیش از سایر اقشار جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.