بجنورد- در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی خراسان شمالی مباحثی همچون عدم اجرایی شدن صورتجلسه استانداری مبنی بر حمایت و تجهیز مسیر کاروان‌های پیاده‌روی به مقصد مشهد مقدس و عدم مناسب‌سازی زیرساخت‌ها برای این کاروان‌ها مطرح شد.

کمبود بسیاری از زیرساخت در مسیر کاروان‌های پیاده‌روی به مشهد

به گزارش قدس آنلاین، پیش از ظهر امروز ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در محل دفتر امام‌جمعه بجنورد برگزار شد و موضوع پیاده‌روی کاروان‌های زیارتی دهه آخر صفر موردبررسی قرار گرفت.

در این جلسه معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌شمالی با اشاره به هماهنگی‌های انجام‌شده برای هر چه‌بهتر و ایمن برگزار شدن مراسم پیاده‌روی زوار به مقصد مشهد الرضا گفت: خلأهای زیادی در رابطه با اسکان و به‌خصوص اجاره محل‌های استراحت در مشهد به دلیل قیمت‌های بالا وجود دارد.

محمد ایزانلو همچنین از حضور بیش از ۵۲ هزار نفر از خراسان‌شمالی در مراسم دهه آخر صفر مشهد مقدس خبر داد و افزود: این تعداد افراد به‌صورت کاروان‌های پیاده و یا با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به مشهد عزیمت نموده‌اند.

ناصر هدایتی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بجنورد در این جلسه با انتقاد از نامناسب بودن زیرساخت‌ها برای اعزام کاروان‌های پیاده‌روی به مشهد گفت: اغلب امکانات به‌صورت خودجوش و مردمی ایجادشده است و صورت‌جلسه‌های استانداری تنها بر روی کاغذ بوده است و عملی نشده است.

وی لزوم ایجاد ایستگاه‌هایی مجهز به سرویس بهداشتی را مورد تأکید قرارداد و گفت: اکثر جمعیت کاروان‌های پیاده‌روی را بانوان تشکیل داده‌اند به‌نحوی‌که دوسوم جمعیت کاروان‌های پیاده‌روی از بانوان تشکیل است و بایستی مصوبات به اجرا برسد تا بتوان زیرساخت مناسبی را برای این کاروان‌ها ایجاد کرد.
هدایتی همچنین از حضور ۳۰ هیات پیاده‌روی از بجنورد به جهت حضور در مراسم دهه آخر صفر در مشهد الرضا خبر داد.

وی حتی امکانات مستقر هلال امر را نامناسب توصیف کرد و افزود: هلال‌احمر در منطقه سیساب اقدام به استقرار ایستگاهی کرده است که متأسفانه امکانات حداقلی همچون سرویس بهداشتی به میزان لازم و بهداشتی نیست.

هادی مهرآبادی رئیس هیئت‌های مذهبی خراسان‌شمالی در ادامه جلسه به برگزاری جلسات آسیب‌شناسی پس از ایان دهه آخر صفر تأکید کرد و گفت: مشکل سرویس بهداشتی، کمبود دارو و ایاب و ذهاب باید بررسی و برای سالیان آینده در صورت امکان رفع شود.

وی همچنین از حضور ۱۵ هزارنفری هیات های خراسان‌شمالی در مشهد الرضا به مناسبت ایام دهه آخر صفر در تجمع ویژه اهالی استان خبر داد.

ولی‌الله قاسم پور، مسئول کانون مداحان بجنورد در این جلسه برگزاری برپایی تجمع مردم خراسان‌شمالی در مشهد الرضا در روز شنبه ۲۷ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در خیابان آزادی مشهد را مورد اطلاع قرارداد.

سعید سبحانی معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان‌شمالی در بخشی دیگر از جلسه از اعزام ۵۱۱ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به همراه ۱۵۶۰۰ نفر کاروان هیات به مقصد مشهد طی سال گذشته خبر داد و گفت: درمجموع افراد اعزام‌شده با وسایل حمل‌ونقل عمومی به مشهد مقدس در سال گذشته به مناسبت ایام دهه آخر صفر ۲۵ هزار و ۹۰۰ نفر بوده است.

وی همچنین تجهیز کاروان‌ها به کاور شبرنگ ویژه هیات های پیاده‌روی را ازجمله اقدامات این ایام دانست.

محمدرضا شجاع معاون اجرایی سپاه جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی با اشاره به استقبال پایگاه‌های بسیج روستاها و شهرهای مسیر کاروان‌های پیاده‌روی در خراسان‌شمالی گفت: اغلب اقدامات به جهت برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی به مقصد مشهد را پایگاه‌های بسیج روستاها با همکاری دهیاری‌ها و امامان جماعت مساجد بر عهده‌دارند.

وی همچنین از برگزاری یادواره شهدای مداح بجنورد در تاریخ ۲۹ آبان ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان خبر داد.

گفتنی است همه‌ساله جمعیت زیادی از مردم خراسان‌شمالی برای حضور در مراسم عزاداری دهه آخر صفر با پای پیاده خود را به مشهد الرضا می‌رسانند

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.