شب سوم نوامبر که هواپیمای سعد حریری در ریاض فرود آمد، با نخستین چیزی که وی با آن رو به رو شد، گروهی پلیس سعودی در اطراف هواپیمایش بود. آنها سوار هواپیما شدند و تلفن همراه وی و محافظانش را توقیف کردند. بدین طریق، نخست وزیر لبنان وادار به سکوت شد. این لحظه مهم، هماهنگ با سناریویی بود که هفته پیش در عربستان اجرا شد: یعنی بازداشت خانگی 11 شاهزاده، از جمله الولید بن طلال که بسیار ثروتمند است، و چهار وزیر، و شمار زیادی از دیگر افراد سابق نزدیک به دولت. در ضمن، بالغ بر هزار و 700 حساب بانکی آنان نیز مسدود شد. اما قصد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چیست؟

قدس آنلاین- به صراحت باید گفت که وی مشغول از میان برداشتن رقبای خود است،‌ و -همانطور که لبنانی ها بیم دارند-، تلاش می کند دولت لبنان را نابود کند، و گروه شیعه حزب الله را از کابینه بیرون براند و موجب از سرگیری جنگ داخلی در لبنان شود.حریری که در یک استعفای شتابزده از ریاض بیانیه خود را خوانده است حالا به دلایل نا معلومی «گم شده است»! هرچند که «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در این خصوص گفته است: روش استعفای حریری غیر قابل قبول است و ما از وی می خواهیم که به کشورش بازگردد. اما پیش بینی ها حاکی از آن است که حریری در خانه شخصی اش در عربستان در بازداشت به سر می برد.

استعفای حریری برای مطلعین از حوادث منطقه دور انتظار نبود زیرا وزیر مشاور امورخلیج فارس سعودی در صفحه توییتر خود نوشت باید ایران را مهار کرد و در آینده نزدیک اتفاقاتی خواهد افتاد. سعودی‏ها تنها کسانی بودند که از خبر استعفای حریری غافلگیر نشدند. انتخاب ریاض توسط حریری برای اعلام استعفا نیز اتفاقی نبوده است بلکه نشان‏دهنده آن است که سعودی‏ها برای وی به مثابه پناهگاه هستند

هر جنگی در لبنان به نفع صهیونیسم است

همان طور که پیش بینی می شد فتنه جدیدی در راه است. پس از شکست داعش در منطقه و خنثی شدن فتنه اقلیم کردستان، عملیات ناگهانی صهیونیست ها و سعودی ها این بار لبنان را هدف قرارداده است. با رصد رسانه ها و مواضع کارشناسان رسانه های دشمن می توان پیش بینی کرد این سناریوی جدید از چه مسیری عبور خواهد کرد. همچنان که در چند سال گذشته با نقشه ای شوم برای عراق و یمن و سوریه نیز کارگر افتاد. در همین زمینه روزنامه صهیونیستی معاریو با اشاره به اینکه ایجاد هرج‌ومرج در لبنان باعث تضعیف تمایل حزب‌الله برای ورود به جنگ جدید با اسرائیل می‌شود، می نویسد که «هر تلاشی برای کاهش تأثیرات ایران در منطقه به نفع اسرائیل است.اعتقاد موساد بر این است که استعفای حریری داوطلبانه نبوده بلکه عربستان سعودی از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده بود و این تصمیم ریاض نیز پس از آن اتخاذ شد که عربستان دستآوردها و موفقیت‌های ایران در عراق و سوریه را احساس کرده بود.معاریو افزود که اکنون تنها راه عربستان برای پاسخ به حزب‌الله، بکار گیری باندهای مخفی در لبنان و یا استفاده از برخی افراد خارجی جهت اجرای عملیات‌هایی علیه برخی اهداف در لبنان است.»

پدیده ای به نام «حزب الله»

نخستین بار، جنگ 22 روزه سال 2006 بود که اسرائیل متوجه شد چیزی در جهان عرب به وجود آمده است که آنها تا آن لحظه حتی پیش بینی اش را هم نمی کردند! آن چیز عجیبی که موجب پیروزی بی سابقه لبنان بر اسرائیل بود، نه موشک های برد بلند آنها که پدیده ای به نام «حزب الله» بود  تا همه آنها را مبهوت کند. پدیده ای که بیخ گوش آنها آرام ارم بدون هیچ سروصدایی شکل گرفت و بخش عظیمی از روحیه و امید از دست رفته ملت های منطقه را در رویارویی با صهیونیسم را دوباره برگردانده بود. یا به عبارت دیگر افول هیمنه صهیونیسم!

ایجاد بی ثباتی؛ الگوی رفتاری ریاض برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه

دیدگاه غالب در تحولات خاورمیانه این است که بحران ‏های کنونی جنگ نیابتی ریاض با تهران است.در حالی که مهم‏ترین راهبرد منطقه ‏ای تهران حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه و مخالفت با مداخله قدرت‏های فرامنطقه‏ای در امور این منطقه است، مهم‏ترین راهبرد عربستان سعودی مقابله با نفوذ منطقه‏ای جمهوری اسلامی ایران است.الگوی رفتاری که ریاض برای محقق کردن این راهبرد در پیش گرفته، ایجاد بی ‏ثباتی، ناامنی و خشونت در مناطق نفوذ منطقه‏ جمهوری اسلامی ایران است.ریاض توانایی مقابله مستقیم با جمهوری اسلامی ایران را در خود نمی ‏بیند.از این رو، متحدان تهران در خاورمیانه را هدف قرار داده است.سوریه، عراق، حزب‏الله لبنان و جنبش انصارالله یمن را می‏ توان مهم‏ترین متحدان منطقه‏ای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.