نشست ۲ روزه اَپک در حالی در ویتنام پایان یافت که بر خلاف سال گذشته و در راستای دور شدن از توافق‌های بین‎المللی آن گونه که دلخواه آمریکا است، بر اهمیت توافق‎های ۲ جانبه تاکید شده است.

رد پای ترامپ در بیانیه پایانی «اَپک»/ تاکید بر تجارت ۲ جانبه

به گزارش قدس آنلاین، ۲۱ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی آسیا- پاسیفیک (اَپک) در بیانیه پایانی نشست ویتنام از تداوم همکاری‌ها در راستای انسجام هرچه بیشتر تجارت و مبارزه با بی عدالتی در این عرصه خبر دادند حال آنکه به گفته برخی کارشناسان، رد پای تاثیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که مدعی بازنویسی قوانین تجاری است، در آن به خوبی قابل رؤیت است.

در این بیانیه، اعضا بر ضرورت حذف سوبسیدهای بازار و دیگر انواع حمایت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت تاکید کردند.

از دیگر نکات قابل تامل در این بیانیه، توافق بر لزوم بهبود عملکردهای سازمان تجارت جهانی است.

همچنین در تضاد با بیانیه سال گذشته که در آن هیچ اشاره ای به تجارت ۲ جانبه نشده بود، اعضای اپک این بار بر اهمیت توافق های ۲ جانبه، منطقه ای و چند جانبه تاکید کردند.

این تغییر می‌تواند حاکی از تاثیر سیاست ترامپ باشد که بر «اولویت آمریکا» تاکید کرده و توافق های بین المللی را زیر سوال می‌برد- سیاستی که به خروج آمریکا از پیمان تجارت آزاد ترانس پاسیفیک منجر شد.

گفتنی است وزاری خارجه و بازرگانی اپک نیز صبح امروز بعد از تاخیری ۳ روزه، بیانیه جداگانه ای در رابطه با چشم‌اندازها و انتظارات خود ارائه کردند. علت این تاخیر، اختلاف نظر بر سر لحن به کار رفته در بیانیه با توجه به تغییرات پیشنهادی آمریکا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.