ساری- تالاب ها و زیستگاه های طبیعی مازندران همه ساله میزبان افزون بر یک میلیون پرنده مهاجر و شامل ۱۵۰ گونه است که متاسفانه به دلیل سودجویی برخی از افراد محلی این میزبانی با شکار بی رویه پرندگان مهاجر به زیر سوال رفته و بسیاری از میهمانان جان خود را در بر سر این سفره طبیعی از دست می دهند.

پرندگان مهاجر قربانی معیشت روستائیان

قدس آنلاین-گروه استان ها: کمک به اقتصاد و معیشت افراد بومی و محلی تنها بهانه ای است که در مازندران و به ویژه در شهرستان فریدونکنار به کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر دامن زده است و لاشه های این پرندگان در بازار های محلی خود گواه این مدعاست.

درنای سیبری، قوی فریادکش، قوی گنگ و قوی کوچک، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک، غاز پا زرد، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرسفید، بوتیمار بزرگ، آنقوت، طاووسک، پلیکان خاکستری، تنجه، اکراس و خودکا ابروسفید از جمله میهمان هایی هستند که راه تالاب های مازندران را برای ادامه حیات پیش می گیرند و در این میان غاز ها و گونه های خودکا و اردک کمترین شانس را برا یادامه حیات پیدا می کنند.

کشتار دسته جمعی

دوما داری یا ساخت « دوماچال» یکی از روش های شکار دستجمعی پرندگان در مناطقی از مازندران است که در آن پرندگان مهاجر بویژه انواغ غازها با به کارگیری غازهای شکارچی در مکان مشخص تعبیه شده از قبل در مانداب های شالیزاری ، حاشیه تالاب ها و حتی حیاط خانه های روستائی حاشیه مزارع فرود می آیند و دستجمعی شکار می شوند.

در این روش هر شکارچی دارای یک یا چند دامگاه و چند پرنده دست آموز است و می تواند هر مرتبه دهها بال پرنده بویژه غازها را زنده گیری و شکار کند.

سال گذشته سماجت دوستداران محیط زیست ، نظارت رسانه ها و فعالیت شبانه روزی محیط بانان محیط زیست سبب جمع آوری بسیاری از دامگاهها و حتی جمع آوری و توقیف غازهای دست آموز شکارچی و در نهایت کسادی و تعطیلی غیرسمی بازار خرید و فروش پرندگان مهاجر شده بود.

کمک به اقتصاد بومیان تنها بهانه ای است که حتی برخورد ممحیط زیست را با فروشندگان پرنده های شکار شده سخت کرده است  و موجب شده تا فریدونکنار به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین بازار در نوع خود در شمال کشور رونق بگیرد .

بر اساس آمار محیط زیست مازندران ، حدود ۲۰۰ دامگاهدار تنها در تالاب سرخرود در شهرستان محمودآباد فعالیت دارند که روزانه بین ۲تا سه هزار بال پرنده زمستان گذر را زنده گیری کرده و به بازار فروش انتقال می دهند.

اقدامات دوستداران محیط زیست

کشتار بی‌رویه پرندگان در فریدونکنار که چند سالی است نام این شهرستان را نه فقط در ایران که در دنیا بر سر زبان‌ها انداخته و بارها به موضوع فیلم مستندسازان مطرح کشورمان تبدیل کرده و حتی موجب شد تا دو نفر از فعالان محیط‌زیست کردستانی برای رساندن پیام صلح و مهربانی مریوانی‌ها پا در رکاب، مریوان تا فریدونکنار را رکاب بزنند تا از صیادان و شکارچیان فریدونکناری بخواهند دست از کشتار پرندگان مهاجر بردارند اما به نظر می رسد این اقدام هم تاثیری در روند کشتار پرندگان نداشته است.

چراغ سبز مسئولان

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه طرح ساماندهی دامگاهداران برای یک دوره پنج ساله تعریف و از ۲ سال پیش از فریدونکنار شروع شد، ولی درحال حاضر با اتفاقی که افتاد یعنی حمایت افراد بانفوذ حتی در سطح نماینده مجلس از کارکرد غیرمجاز دامگاهداران ، اجرای این طرح با مشکل مواجه شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی علت شدت گرفتن شکار این پرندگان را چراغ سبز برخی از افراد ذینفوذ برشمرد و افزود : حمایت برخی افراد با نفوذ از دامگاهداران در این منطقه و برخی مناطق دیگر مازندران به بهانه معیشت باعث شده تا محیط زیست دربرخورد با این متخلفان تنها شود.

وی افزود : باید این افراد با نفوذ که برخی از آنها حتی دستی در بودجه بندی کشور دارند ، برای معیشت دامگاهداران که کمتر از یک درصد جمعیت این منطقه را تشکیل می دهند ، راهکار دیگری از جمله گردشگری و پرنده نگری مصوب و اجرا کنند.

مدیرکل محیط مازندران گفت : برای طرح ساماندهی چندین سال زحمت کشیده و رایزنی شده بود و اکنون که کار به اینجا رسید و شکار غیرساماندهی شده در دامگاهها مورد حمایت قرار گرفت ، دیگر نمی توان آن را در همین حد و حدود نگه داشت و باید منتظر ماند تا هر روز بر تعداد دامگاهها و دامگاهداران اضافه شود و این یعنی حمایت از قتل عام پرندگان مهاجر .

نسل کشی

مدیرکل محیط زیست مازندران با تائید آغاز کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر زمستان گذران در برخی تالاب های این استان بویژه فریدونکنار  گفت که حدود ۲۰۰ دامگاهدار در این منطقه شکار غیرمجاز دارند که روزانه هزاران بال پرنده را شکار می کنند و این کارشان به بهانه معیشت نسل پرندگان را منقرض می کند.

وی گفت : محیط زیست مخالف شکار پرندگان برای تعدیل در طبعیت نیست ، بلکه شکار به شیوه کرس و دام هوایی ، شکار دستجمعی و نوعی نسل کشی است که آینده زیست محیطی منطقه را در معرض خطر قرار می دهد.

مدیرکل محیط زیست مازندران افزود : حمایت تلویحی از شکارچیان متخلف سبب رونق فروش لاشه و زنده پرندگان در بازار فریدونکنار شد و این وضعیت خود شکار بی رویه را ترغیب و کار را برای محیط زیست مشکل می کند.

وی ادامه داد : شکار پرندگان و حمایت برخی از آن در حالی است که ضریب خطر بروز و شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در مازندران از نظر دامپزشکی با توجه به حضور پرندگان مهاجر بسیار بالاست.

مدیرکل محیط زیست مازندران خواستار ورود دیگر دستگاه های ذیربط مانند دامپزشکی ، نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به عرصه برخورد با شکارچیان غیرمجاز شد و تاکید کرد : افراد صاحب منصب و نفوذ در منطقه هم نباید از شکار غیرمجاز به هر بهانه ای که باشد حمایت کنند.

شکار پرندگان ممنوع

شکار پرندگان مهاجر در حالی ادامه دارد که مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست در این رابطه اظهار کرده است:  شکار پرندگان در کشور ممنوع  بوده و لذا این دستور العمل را به همه استانها اعلام کردیم که با متخفان برخورد کنند اما متأسفانه در مازندران وضعیت همانند سال قبل است.

علی تیموری اظهار می کند: به همین دلیل چند روز قبل رئیس سازمان نامه‌ای را به وزیر کشور، استاندار مازندران و فرمانده نیروی انتظامی کشور ارسال کردند و از وزیر کشور خواستند تا دستور تشکیل شورای تأمین در استان مازندران را هرچه سریعتر صادر کنند تابرای مقابله با بازار پرنده فروشان و جلوگیری از هرگونه شکار و صید با همکاری یگان محیط زیست و نیروی انتظامی اقدام شود.

اینکه عده‌ای در فریدونکنار از راه کشتار پرندگان امرار معاش می‌کنند و برخی مسئولان و نمایندگان بهانه اشتغال دارند درست نیست، وظیفه سازمان محیط زیست حفظ محیط زیست و تنوع زیستی است نه ایجاد اشتغال که اگر بنا بر اشتغال باشد حضور همین پرندگان در فریدونکنار بهترین محل درآمدزایی برای همین عده قلیلی است که امروز با کشتار آنها کسب درآمد می‌کنند و می‌توانند سازو کاری برای جلب طبیعت گردان و اکوتوریست‌ها طراحی کنند تا از محل پرنده نگری درآمدشان درآمدی پایدار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.