وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه از مبادی رسمی کشور قاچاق نداریم، افزود: قاچاق را باید از تخلف جدا کرد.

قاچاق از مبادی رسمی نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گمرک،  مسعود کرباسیان با اشاره به اینکه سازمان رایلو مرجع تشخیص تخلفات گمرکی و وابسته به سازمان جهانی گمرک است، پس از دیدار با دبیر کل سازمان جهانی گمرک در پاسخ به این سوال که چرا همچنان شاهد قاچاق کالا از مبادی رسمی هستیم؟ گفت: ما از مبادی رسمی قاچاق نداریم.

وی تصریح کرد: ممکن است داشته باشیم اما نام آن قاچاق نیست و باید تخلف را از قاچاق جدا کرد. کرباسیان با بیان اینکه در این مقوله حسابرسی پس از ترخیص را باید مدنظر قرار داد، افزود: مثلاً کسی آمد و کالایی را اشتباه اظهار کرد ما سیستمی داریم که تا سه سال می توانیم برویم بررسی کنیم و صحت آن را به دست بیاوریم مثل کالاهایی که در زمینه خانگی حسابرسی پس از ترخیص انجام دادیم و سیستم ما آن را پیدا کرد.

کرباسیان گفت: اگر کسی کالایی را مثلاً مخفی کرده باشد که اظهار نکرده باشد و یا کالای دیگری را به جای کالای دیگری اظهار کند که ممنوع باشد آن قاچاق محسوب می شود که این امر به حداقل رسیده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز آن را اعلام کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یک مقداری باید این مقوله ها از هم تفکیک شود تا بتوانیم راجع به آن همفکری کنیم. وی با اشاره به تجربه حضور خود در گمرک گفت: ۱۹۰ کشور دنیا عضو سازمان جهانی گمرک هستند و ایران نیز جزو قدیمی ترین اعضای این سازمان جهانی است.

کرباسیان با بیان اینکه استانداردسازی تعرفه ها، تشخیص ارزش و هماهنگی تعرفه ها، داوری و اختلافات میان اعضاء و مرجع اساسی گمرکات دنیا از وظایف سازمان جهانی گمرک است، افزود: ایران همکاری های خوبی با سازمان جهانی گمرک داشته و آقای میکوریا دبیر کل این سازمان از اعضای باسابقه این سازمان است.

وی با اشاره به بازدید دبیرکل سازمان جهانی گمرک از کشورمان گفت: اجلاس آتی گمرکات اکو که دور قبل در ایران برگزار شد قرار است تا چند روز آینده به اسلام آباد واگذار شود و دیدار آقای میکوریا از ایران برای بازدید از گمرکات کشور و آشنایی بیشتر با سامانه های الکترونیکی گمرک ایران است.

کرباسیان گفت: میکوریا از گمرک ایران به عنوان نمونه مطلوب در زمینه مکانیزه کردن و کشف تخلفات و اجرای مقررات یاد کرد و از ایران خواست، در دور بعدی برگزاری نشست سازمان جهانی گمرک این تجربیات را به دیگر اعضا عرضه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.