۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 573389

دولتمردان ما شیوه سخن گفتن با مردم را نمی‌دانند و شک دارم تاریخ و جغرافیای ایران را بدانند.حتی شک دارم حافظ و سعدی و مولوی و فردوسی و خیام را بشناسند و یک صفحه گلستان و بوستان یا سیاست نامه را خوانده باشند.

قدس آنلاین- دولتمردان ما شیوه سخن گفتن با مردم را نمی‌دانند و شک دارم تاریخ و جغرافیای ایران را بدانند. حتی شک دارم حافظ و سعدی و مولوی و فردوسی و خیام را بشناسند و یک صفحه گلستان و بوستان یا سیاست نامه را خوانده باشند.

من از شیوه سخن گفتن و طرز رفتار و نگاه اغلب وزیران کابینه کنونی برداشت خوبی ندارم.

اغلب آقایان نه ایران و نه جامعه و مردم ایران را می‌شناسند و شیوه برخوردشان با مردم از موضع بالا و صدرنشینی و خود را قیم دانستن مردم و بی‌اعتنایی به آن هاست. من شک دارم وزیران کابینه و همین طور سخنگوی دولت ایشان که برترین انتخاب در طول ۱۱۰ سال از تاریخ پیدایی دولت پارلمانی در ایران است، یک ورق گلستان یا بوستان یا شاهنامه یا سیاست نامه خواجه نظام الملک طوسی را خوانده باشند. آقای نوبخت مرد مؤدب و خوشرویی است، اما سخنگوی مسلطی نیست.

البته همه آقایان در فن خود متخصص هستند، مدارک علمی خوبی از بهترین دانشگاه‌های ایران و دنیا دارند، ولی کسی که وزیر شد یک فرد اجتماعی و یک عنصر سیاسی است و باید از جامعه، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، اقوام ایرانی، علل تکوین تاریخی جامعه ایران و عوامل به هم پیوستگی این مناطقی که ایران را تشکیل می‌دهند، چیزهایی بداند، ضمن آنکه مواظب هر کلمه حرف زدنش هم باشد.

مثلاً شیوه سخن گفتن و رفتار وزیر راه و ترابری که آرشیتکت لایقی است، بیشتر به مدیرعاملی یک شرکت ساختمانی و مقاطعه کاری می‌ماند تا یک وزیر مسئول. دیدید که در سانحه راه آهن سمنان او به جای اینکه به میان بازماندگان حادثه برود و با آنان ابراز همدردی کند، گفت «خوشبختانه مسافران راه آهن، بیمه حوادث بوده‌اند و نگرانی از بابت پرداخت حق بیمه کشته شدگان وجود ندارد.»

این شیوه تفکر یک دولتمرد نیست. شاید او به شخصه آدم خوبی باشد، مترقی باشد، اما مردم ما را نمی‌شناسد، رفتار او با خبرنگار صدا و سیما زشت، پرخاشگرانه و زننده بود. میکروفن را با خشونت از دست او گرفت در حالی که یک وزیر باید بداند صدا و سیمای ایران دولتی است و رسانه‌ای خصوصی چون سی. ان. ان و نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیست که اشک به چشم ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌آورند. نیوزویک هم نیست که روی جلد تصویر سایه مانند ترامپ را می‌گذارد و می‌نویسد «دیوانه‌ای زیر نقاب رئیس جمهوری».

رفتار آقای نعمت‌زاده را به یاد آورید. او در مقابل گرانفروشی، بی‌مسئولیتی، بی‌اعتنایی مدیران در شرکت دولتی اتومبیل سازی چقدر پدرانه! از خودروسازانی که هر سال هزاران خانواده قربانی تولیدات بی‌ارزش و بنجل آن‌ها می‌شوند، حمایت کرد. من خویشاوندانی دارم که در آمریکا و کانادا و آلمان و ترکیه و استرالیا زندگی می‌کنند. گاهی برایم مجلاتی می‌فرستند و وقتی قیمت خودروهای قلابی و آبکی ایران را می‌شنوند، باور نمی‌کنند و می‌خندند باورشان نمی‌شود این قدر این دو شرکت از مردم اخاذی کنند.

نعمت‌زاده تا توانست قیمت خودروهای خارجی را به بهانه «مرکانتیلسم» یعنی حمایت از تولیدات داخلی گران و طاقت فرسا کرد و مردم را به کام مرگ در جاده‌های ایران فرستاد. رفتار وزیران نیرو و ارتباطات قبلی را با مردم به خاطر آورید. سعی می‌کنند زندگی را بر مردم آن قدر سخت کنند و آن قدر بابت آب و برق و تلفن و مخابرات از مردم بازستانی کنند که خانواده‌ها از بیچارگی و گرسنگی به دره مرگ سقوط کنند.

بعضی از اعضای این هیئت دولت از خانواده‌های فقیر و کم درآمد برخاسته‌اند، اما حالا به جای اینکه یار و یاور مردم باشند و دلشان برای آنان بسوزد برای ماندن روی صندلی وزارت لام از کامشان برنمی‌آید و فقط همچنان نشستن بر سریر وزارت را دنبال می‌کنند.

من همیشه در مورد ایران ناشناسی این آقایان شاهکار وزیر کنونی راه و ترابری را مثال می‌زنم که همان ساختمان یکی از اهرام ثلاثه جیزه، کفرن و می‌کرینوس از ساخت‌های فراعنه مصر در میدان بهارستان است. شما یک نمونه ساختمان هرم را در این ۲۸۰۰ سال که معماری ایران از کاخ دیاکو سر سلسله ماد در هگمتانه آغاز شد و دیاکونوف مورخ روس توضیحات کامل در کتاب تاریخ ماد درباره آن داده است تا تخت جمشید و بناهای هخامنشی و اشکانی که در سوریه و ترکیه شناسایی شده و طاق کسری و طاق بستان و سایر ابنیه عصر ساسانی و نیز معماری گنبد اسلامی و شاهکارهای صفوی و ارک کریم خانی شیراز و کاخ گلستان تهران و نیز ابنیه‌ای که معماران آلمانی و ایتالیایی و چک اسلواکی در تهران عصر رضاشاه ساختند، به من نشان دهید.

آرشتیک‌های بزرگ اروپایی که در اواخر عصر قاجاریه و عصر ۲۰ ساله به ایران آمدند، الگوهایشان ساختمان‌های باستانی ایرانی بود، دیدید آندره گدا و موزه ایران باستان را چگونه با تقلید از طاق کسری ساخت، عمارات باشکوه بانک ملی ایران، دادگستری، وزارت کشور سابق، وزارت بهداری سابق در حدود میدان ارک، ساختمان وزارت جنگ در خیابان سوم اسفند سابق (امروز سرهنگ سخایی) و کلانتری در بند و ساختمان شهربانی کل سابق در میدان مشق و ساختمان وزارت امور خارجه را از نظر بگذرانید. ستون‌های بلند و گنبدی نماد معماری ایرانی بود.

تمام این ساختمان‌ها معماری اصیل و باستانی و اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارند. راستی عمارت هرم مصری بهارستان که جلسات مجلس شورای اسلامی زیر سقف آن تشکیل می‌شود چه ذهنیت تاریخی را به ما منتقل می‌کند؟

در تمام موارد کابینه کنونی حتی اگر نیت خیر و اهداف عالی هم داشته باشد، الکن و عاجز از رساندن اقدامات و اعمال خود به مردم است. مردم از دهان سخنگوی دولت فقط مژده گرانی می‌شنوند، چقدر به او بد و بیراه می‌گویند. این روزها صحبت گرانی برق است. من ستون حرف مردم و صدای مردم را در بعضی از روزنامه‌ها می‌خوانم. تعجب کردم چقدر مردم از آقای دکتر نوبخت و گفتارهای متناقض او و مبهم گویی‌اش عصبانی هستند.

دولت نه یک روابط عمومی قوی دارد، نه یک اداره رسیدگی به شکایات و پاسخگویی مردم.

هیچ وزیری در هیچ روز هفته مردم را نمی‌پذیرد. تلفن‌ها را انسرینگ ماشین کرده و درها را به روی مردم بسته‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.